TÖRTÉNELEM 9.

FI-504010901/1 történelem 9. boritó

Kedves Diákok

Az általános iskola után a középiskolában ismét a kezdetektől tanuljuk a történelmet. A 9. évfolyamon az ókor és a középkor történelmével ismerkedünk meg részletesebben. A tankönyv alkotói tisztában vannak vele, hogy a kilencedikesek különböző előismeretekkel kezdik meg a középiskolát. Reményeink szerint sokan megkedvelték a történelmet, bár lehet, hogy néhányan kevésbé lelkesednek iránta. Vannak, akik könnyedén megjegyzik az évszámokat, a neveket, mások kevésbé, és gyorsan elfelejtik a lexikai ismereteket, de felismerik a történelmi össze­függéseket. És persze vannak olyan tanulók is, akik nem szeretnek óráról órára tanulni, de emlékeznek egy-egy szórakoztató történetre. Olyanok is akadnak, akiknek az érdeklődését a történelemnek csak egy-egy részlete (például a hadtörténelem vagy az életmódtörténet) kelti fel.

A tankönyv alkotói nem várják el a tanulóktól, hogy az első sortól az utolsóig mindent megtanuljanak.

A főszöveg az adott leckében megtanulandó törzsanyagot tartalmazza. A fontosabb ismereteket vastagabb betűvel emeltük ki.

Infó ikon

A leckékben található különféle forráscsoportok (szövegek, képek, ábrák, térképek) és a hozzájuk kapcsolódó kérdések a tananyag könnyebb megértését segítik elő.

Infó ikon

Kék színnel különböztettük meg azokat a forrásokat, amelyekkel számonkérések alkalmával is találkozhatnak a tanulók.

Rá@dás

A főszöveg mellett gyakran megjelenő Rá@dás című részek a tankönyvhöz tartozó digitális tananyagra utalnak, amely az Okosportálon tekinthető meg.

Kitekintő

A Kitekintőben olyan történelmi érdekességek találhatók, amelyeket nem kötelező megtanulni, de érdemes elolvasni, mert nemcsak szórakoztatóak, hanem ismeretük az általános műveltséget is gyarapítja.

A kérdések, feladatok között újra és újra felbukkanó törimozi teljesen új módszer. Az osztály tanulóiból alakuló csoportoknak egy-egy történelmi vitáról (például Caesar és ellenfelei, a szárazföldi sereg vagy a flotta fejlesztése Athénban, keresztények és üldözőik érvelése stb.) kell ötperces videókat készíteniük mobiltelefonnal vagy táblagéppel. Az elkészült videók lejátszhatók az órán, a tanár ellenőrzi, nincs-e bennük hiba, majd az osztály megszavazza, melyik kerüljön fel a digitális háttérben kialakítandó fájlmegosztóba, ahonnan mindenki hozzáfér, aki ezt a tankönyvet használja.

Összegzés

Az egyes leckéket lezáró kérdések a lényeg kiemelésében, a történelmi problémák megértésében, valamint az okok és következmények feltárásában segítenek.

A tankönyv a hozzá kapcsolódó munkafüzettel és az Okosportálon elérhető digitális tananyagokkal együtt hozzásegít ahhoz, hogy a történelemtanulás érdekes és eredményes tevékenységgé váljon.

A tanuláshoz sok sikert kívánnak:
a tankönyv alkotói

Tartalomjegyzék