- Hogyan beszélték el a rómaiak népük és városuk eredetét?
- Mennyiben tekinthetők ezek az elbeszélések történetinek, és mennyiben mondainak?
- Milyen mondákat ismerünk a magyar nép származásáról, vándorlásairól?
- Milyen elméletekkel találkoztunk már a magyarok származásáról, nyelvrokonairól?
Az őstörténelem forrásaiMilyen forrásokból ismerhetjük meg népünk eredetét?
Mondák és krónikák • Minden nép őstörténete – például a rómaiaké is, mint ahogy korábbi tanulmányainkban láttuk – mondákban fogalmazódik meg, amelyek isteneket és emberfeletti erejű hősöket, régi híres népeket neveznek meg őseikként. A rómaiak a trójaiakat tekintették ősüknek, a magyar mondák és krónikaírók a bibliai népeket (Magóg király), a szkítákat, a hunokat és az alánokat nevezték meg népünk őseiként. A bizánci és nyugati történetírók is hol hunoknak, hol törököknek, hol avaroknak, hol pedig szkítáknak nevezték őseinket, mivel az egykori Szkítia felől érkeztek, és lovas íjászokként emlékeztették őket ezekre a népekre. Mindezek az elnevezések valójában semmit sem árulnak el a magyarok eredetéről.
A bizánci krónikák töröknek nevezték a magyarokat, mivel akkoriban török népek szövetségében éltek. A legkorábbi magyar szerző, Anonymus szittya, vagyis szkíta eredetűnek tartja a magyarokat, akiknek a származását a bibliai Magógra vezeti vissza. Szerinte Attila hunjai is Magógtól származtak, és Árpád az ősapjának nevezte Attilát.
A 13. század végén Kézai Simonnál jelenik meg az az elképzelés, miszerint a magyarok valójában hunok. A későbbiekben ez az eredetelmélet lett a legnépszerűbb, mivel egyrészt a rómaiakat is rettegéssel eltöltő „Isten ostorától” származni dicső múltat jelent, másrészt így Magyarország területét 895-ben nem elfoglalták, hanem visszafoglalták őseink.
Mesternek mondott P, a néhai jó emlékű, dicsőséges Bélának, Magyarország királyának jegyzője, N-nek, az ő legkedvesebb barátjának, a tisztelendő és az írástudás művészetében avatott férfiúnak üdvözletét meg kérése teljesedését jelenti. […] kérted tőlem, […] írjam meg neked Magyarország királyainak és nemeseinek származását is: hogy a hét fejedelmi személy, aki a hét magyar nevet viseli, miképpen jött ki szittya földről, vagy milyen az a szittya föld […]. Ha az oly igen nemes magyar nemzet az ő származásának kezdetét és az ő egyes hősi cselekedeteit a parasztok hamis meséiből vagy a regösök csacsogó énekéből mintegy álomban hallaná, nagyon is nem szép és elég illetlen dolog volna. Ezért most már inkább az iratok biztos előadásából meg a történeti művek világos értelmezéséből nemeshez méltó módon fogja fel a dolgok igazságát. […]
Szkítia ugyanis, amelyet Dentümogyernek hívnak, hatalmas föld tőlünk keletre, s határai északtól egészen a Fekete-tengerig terjednek. Legszélén egy Don nevű folyó található, kiterjedt mocsarakkal […]. Keletről pedig Szkítia szomszédságában éltek Góg és Magóg [bibliai személyek] népei, akiket Nagy Sándor zárt be oda. Szkítia földjének szélte és hossza messzire terjed, az ott lakókat közönségesen dentűmogyernek hívják mind a mai napig, és soha egyetlen imperátor sem kerítette hatalmába őket. Szkítia népei igen régiek, s mint említettük, keleten uralkodtak.
Szkítiának első királya Magóg [bibliai személy, Noé unokája] volt, a Jáfet fia, és az a nemzet Magóg királytól nyerte a magyar nevet. Ennek a királynak az ivadékából sarjadt az igen nevezetes és roppant hatalmú Attila király. Ő az Úr megtestesülésének négyszázötvenegyedik esztendejében a szittya földről kiszállva hatalmas sereggel Pannónia földjére jött, és a rómaiakat elkergetve az országot birtokába vette. […] (Anonymus: A magyarok cselekedeteiről; 1200 körül)
- Miért írta meg P. mester a krónikát? Milyen forrásokat használt?
- Létezett-e már Anonymus előtt magyar történelmi munka?
- Melyik bibliai hősre vezeti vissza a szerző Attila származását?
- Mi a véleménye az eredetre vonatkozó néphagyományról?
- Mit tudott Anonymus a magyar őshazáról? Mennyire lehettek pontosak a szerző földrajzi értesülései?
Nyelvészet • A finnugor nyelvrokonság kérdése a 18. század végén fogalmazódott meg. A nyelvtudomány napjainkra 704 finnugor vagy ugor eredetű magyar szót mutatott ki a magyar nyelvben, amelyek az alapszókincs részei (az első hat szám, a húsz, a száz, a testrészek, a táplálkozás, az elemi életjelenségek, a cselekvések, az érzékelések szavai). Ez nem tűnik soknak, de használatuk gyakorisága igen jelentős, az irodalmi szövegek szókincsének 80%-a finnugor eredetű. Finnugor eredetű szavainkból arra kell következtetnünk, hogy az akkor még együtt élő finnugor népesség halászó-vadászó-gyűjtögető életmódot folytatott. Ez a középső kőkor (mezolitikum), kisebb mértékben pedig a neolitikum társadalmi szintjének felel meg (például fazék, vaj, köles).
rokonság
apa, meny, fiú |
környezet
víz, fa, fenyő, szil(fa) |
lakás, ruházkodás
ház, ágy, fon, köt, varr |
eszközök, munka
fúró, bőr, kő, vas, arany |
vadászat
ideg (= íjhúr), nyíl, lő, nyúl |
táplálkozás
fazék, fő, főz, vaj, háj |
halászat
háló, folyó, hal |
testrészek
fő, szív, száj, kéz |
gyűjtögető életmód
méz, bogyó, mony (= tojás) |
időbeli tájékozódás
év, tél, tavasz |
A török rokonság hívei is támaszkodnak a nyelvészet eredményeire, és a mintegy 250 török eredetű szavunkra hivatkoznak. Török szókincsünk történelmileg a finnugor kornál fejlettebb, földművelést és fémművességet ismerő korszak emléke, vagyis nem a nyelvrokonság, hanem az akkortájt velünk élő török népektől való átvétel bizonyítéka.
földművelés | árpa, búza, boglya, dara, eke, sarló, szérű, tarló, őröl |
szőlő- és kertkultúra | alma, bor, dió, gyümölcs, körte, szőlő |
állattenyésztés | bika, borjú, disznó, karám, kecske, ökör, tinó, tyúk, író, köpű, sajt, túró |
kézművesség | bölcső, gyertya, kancsó, karó, kapu, korsó, gyűszű, ács, szűcs, szatócs |
vallás | tor, gyász, gyón, boszorkány |
Régészet • A honfoglalás korából sok temetőt ismerünk, amelyek sírjai kisebbrészt gazdag sírmellékleteket (például tarsolylemezt, lócsontokat), nagyobbrészt szerény sírmellékleteket tartalmaznak, vagy semmiféle tárgyi emléket sem találunk bennük. A honfoglalás előttről, a Kárpát-medencén kívülről jó néhány bizonyíthatóan magyar sírt tártak fel, elsősorban Oroszország, kisebb mennyiségben Ukrajna és Románia területén. A sírokból ismerjük a magyar kézművesség és viselet jellegzetes emlékeit (övveret, csüngő, hajfonatdísz, ékszerek).
Embertan • A legutóbbi évtizedben a genetika segítségével számos információhoz jutottunk (a kizárólag az anyai ágon öröklődő, úgynevezett mitokondriális DNS vizsgálatával). Eszerint a honfoglalás kori csontanyag azt mutatta, hogy annak mindössze 16,2%-a képvisel ázsiai vonalat, míg a maradék 83,8% egyértelműen kelet-európai. A Kárpát-medencétől a Volgáig egy főbb vonásaiban genetikailag homogén népesség lakott nagyjából a Kr. e. 5. század óta, és a honfoglalók is ebből a térségből érkeztek, így nem csoda, hogy embertanilag ehhez a népességhez álltak közel. Emiatt a magyarság gyakran hangsúlyozott ázsiai eredetének elmélete embertanilag nem támasztható alá.
A legutóbbi évtizedekben megszaporodtak a magyarság eredetét másutt kereső elméletek. A sumerek vagy az etruszkok őseinkként való feltüntetésében jelentős szerepet játszott a sumer és az etruszk írásrendszer. A sumer írás azonban egy agyagtáblába nyomott jelekből álló ékírás, az etruszk pedig egy föníciai és görög eredetű betűírás. A magyar rovásírás végső soron szintén a föníciai mintára vezethető vissza, de mi a török népektől vettük át. Az írásrendszerek éppúgy nem támasztják alá a magyarság sumer vagy etruszk eredetét, mint a nyelvészet eredményei.
Rá@dás
Julianus barát útja
A magyarok eredete és vándorlásaiMilyen szakaszai voltak vándorlásunknak?
Őstörténetünk forrásaiból látszólag ellentmondó kép rajzolódik ki: hogyan lehet egy finnugor nyelvet beszélő nép embertanilag a kelet-európaiak közé tartozó, és saját hagyományai szerint török vagy hun származású? Az ellentmondás azonban látszólagos. Az antropológiai sajátosságok és a nyelvek semmilyen kapcsolatban sem állnak egymással. Őseink valóban egy finnugor nyelvet örökítettek ránk, de vándorlásaik során azokkal a népekkel házasodtak össze, akikkel együtt éltek. Mind Levédia, mind pedig Etelköz a Volga és a Kárpát-medence között fekszik, így vándorlásunk meghatározó részében kelet-európai népek között időztünk.
A török származás feltételezése a török népekkel való szoros kapcsolat emléke, amikor anyagi kultúránk (viselet, használati tárgyak, díszítőmotívumok) a török népekéhez vált hasonlóvá. Így a magyarság egy külső szemlélő számára valóban török népnek tűnhetett. Együttélésünk következménye, hogy Árpád nevén kívül a hét közül öt törzsünk neve is török eredetű.
A türkök népe régen Kazáriához közel szerzett magának lakóhelyet, azon a helyen, melyet első vajdájuk nevéről Levédiának neveznek, amely vajdát tulajdonnevén Levedinek, méltóságánál fogva pedig, miként az utána való többit is, vajdának hívták. […] A türkök hét törzsből állottak, de sem saját, sem idegen fejedelem felettük soha nem volt, hanem valamiféle vajdák voltak közöttük, akik közül az első vajda volt az előbb említett Levedi. Együtt laktak a kazárokkal három esztendeig, s minden háborújukban együtt harcoltak a kazárokkal. (Részletek Bíborbanszületett Konstantin bizánci császár A birodalom kormányzásáról című művéből; 10. század)
- Miért biztos, hogy a türköknek nevezett nép magyar?
- Vitassuk meg, milyen okok miatt nevezi a forrás a magyarokat a türkök népének!
- Hány törzse volt a magyaroknak?
A hun származás feltételezése valószínűleg a nyugati krónikák megismerése után kerülhetett be a magyar hagyományba. A hunok nyelvét nem ismerjük, mindössze három hun szó maradt ránk, és ezek közül kettő feltehetőleg szláv eredetű (például sztrava: halotti tor). Van olyan tudós, aki névanyaguk alapján török, más pedig iráni nyelvűnek tekinti a hunokat. A magyarok külső, vagyis más népek által használt neve (hungarus) a benne szereplő g miatt nem köthető a hunokhoz, hanem feltehetőleg az onogur népnév származéka.
A magyar nyelv valamikor a Kr. e. 8. században vált el az obi-ugorokétól, és ekkor tértek át őseink a nagyállattartó nomád életmódra. Ezt követően az Irtis folyó vidékén telepedtek le. A 6. század közepén az ősmagyarság nyugat-szibériai szálláshelyéről a Volga és az Urál közti területre költözött, de egy részük északra vándorolt Magna Hungaria, a mai Baskíria területére, ahol a tatárjárás előtt Julianus barát még találkozott velük. Ez idő tájt került be a magyar nyelvbe a legtöbb török jövevényszó, amelyek a földművelés és az állattenyésztés egyre fontosabb szerepére utalnak. A magyarok a vándorlás során legelőváltó állattenyésztést folytattak. Nyáron a hegyek friss füvét legeltették, télen a síkságon lévő szállásokra vonultak, ahol kevésbé fagyott. A félnomád életmódhoz hozzátartozott a gyorsan fejlődő és learatható növények, mint például a köles vetése, aratása.
Kronológia | Korszakok | Általános jellemzők |
---|---|---|
Kr. e. 4. évezred | uráli korszak (az Urál hegységtől keletre) | mezolit időszak, halászó-vadászó-gyűjtögető életmód |
Kr. e. 3. évezred | finnugor korszak | neolit időszak, a finn-permi népek kiválása (Kr. e. 2500 k.) |
Kr. e. 2. évezred | ugor nyelvközösség | a neolitikum időszaka, a fémmegmunkálás kezdetei |
Kr. e. 8. század | a magyarság kialakulása | elszakadás az obi-ugoroktól (vogul, osztják), nomád életmód |
A magyarság csatlakozott a Kazár Birodalomhoz, a török nyelvű kazárok laza államalakulatához, és a 7. század végén települtek át a Don és a Dnyeper közti Levédiába. Itt alakult ki a hét magyar törzs, amely szövetségre lépett egymással. A törzsszövetség élén – a kazár államberendezkedéshez hasonlóan – két fejedelem állt. A kettős fejedelemségben az arab és a perzsa források szerint a kende a szakrális vezető volt, míg a hadsereg élén a gyula állt. A vándorlás utolsó állomása a 9. század kezdetén elfoglalt Etelköz volt a Dnyeper és a Dnyeszter között, ahol kazár törzsek (kabarok) is csatlakoztak a törzsszövetséghez. Anonymus szerint itt kötötték meg a vérszerződést, amelyben elismerték Álmos vezér és a Megyer törzs vezető szerepét.
Oroszország és Ukrajna déli területein harcosok sírjaiból olyan tárgyak (lószerszámok, viseletdíszek) kerültek elő, amelyeket a honfoglaló magyarok is használtak. A leletek alapján egy új elmélet feltételezi, hogy a magyarok csak a 830-as években indultak el a Középső-Urál vidékéről, egy lépésben érkeztek az Etelközbe, és innen jöttek a Kárpát-medencébe 895-ben. Vagyis Levédiát, ahol nem találtak magyar emlékeket, nem is érintették.
- Foglaljuk össze, mit állít az új elmélet!
- Milyen forrásokra támaszkodik?
- Egy régész számára az is forrás, ha egy területen nem találnak magyarokhoz köthető emlékeket. Mire következtethetünk ebből?
Kitekintő
Egy csillagászati expedíció következménye
1769-ben egy csillagászati expedíció utazott Bécsből a Norvégia legészakibb pontján fekvő Vardø (ejtsd: vardö) szigetére. Az expedíció tagja volt a magyar Sajnovics János, aki a csillagászat mellett nyelvészettel is foglalkozott. Sajnovicsnak feltűnt, hogy a lapp és a magyar szavak között sok a hasonlóság. Azt, hogy ad, a lapp úgy mondja: adde. Az éj úgy hangzik: ije. A szavak hangsúlyozása is jobban hasonlít egymásra, mint bármelyik másik nyelvre. A két nyelv nyelvtanában szintén számos hasonlóságot talált, például a számok után nem többes, hanem egyes számot használnak („öt hal” és nem „öt halak”, mint az indoeurópai nyelvekben).
Hazatérve írt egy latin nyelvű könyvet a lapp és magyar nyelvrokonságról, amely 1770-ben jelent meg. Az elképzelés néhány tudóst felháborított, mivel a dicsőséges hun eredetben hívő magyar nemesség elképzelhetetlennek tartotta a „halszagú rokonságot”. A 18. században ugyanis nemcsak a lappok, hanem még a finnek is szegény peremnépnek számítottak, akiknek a rokonságára nem lehettek olyan büszkék, mint a hunokéra.
Alázatos üdvözlettel magával a tisztelendő prépost atyával legalább visszatértünkig megőrzendő titok terhe alatt közlöm, hogy az egész északon egészen Ázsiáig elterjedt jeles lapp nemzetségnek felfedeztük egy népét. Jó Isten, ki hitte volna, hogy mi ugyanazon ősatyától való testvéreket fogunk találni a lapp népben! Magyarok, testvéreink, a mi magyar nyelvünket beszélik, a mi magyar ruhánkat hordják, a mi régi magyar atyáink szokásai szerint élnek, egyszóval testvéreink. Ó, minő csodás, milyen megdöbbentő dolgokat fogok jelenteni. De mindezt csöndben tartsuk meg magunknak, illő ugyanis, hogy elsőként a dán király tudja meg tőlünk. Isten csodálatos rendelése, hogy társként a nyelvtudományban jártas Pater Sajnovicsot választottam erre az expedíciómra. Dicsérjük Istent testvéreink felfedezésében, akiknek talán, mint egykor Magyarországnak, e felfedezésünk útján fellobban az igaz hit fénye örök üdvösségükre az Ő csodás útjai által. (A csillagászati felfedezőúton a lappoknál járt egyik bécsi csillagász pap, Hell Miksa levele Pater Höllerhez; Vardø, 1769. április 6.)
- Minek nevezi Hell Miksa a lappokat?
- Milyen hasonlóságot talált a magyarok és a lappok szokásai között?
- Norvégia a 19. század elejéig Dánia tartománya volt. Hogyan utal erre a levél?
- Miben volt tudós a csillagászaton kívül Sajnovics?
- Keressük meg az interneten, hol fekszik Vardø!
Összegzés
Történelmi forrás
- Mely tudományágak segítik a magyar őstörténet feldolgozását?
- Milyen következtetéseket vontak le a vizsgálatok során?
Tények és bizonyítékok
- Milyen elméletek és tudományos válaszok születtek a magyarok eredetéről?
- Miért tűnnek ellentmondásosnak az egyes tudományágak által adott válaszok?