- Mit ünnepelünk karácsonykor és húsvétkor?
- Mely vallások szent könyve a Biblia, és milyen két részből áll?
- Milyen nyelven írták az első részét, és hogyan nevezzük azt?
- Mit jelent a politeizmus és a monoteizmus kifejezés?
- Melyik monoteista vallásról tanultunk eddig?
- Miért támadt Nero a keresztényekre?
A római uralom időszakaHogyan viszonyult a zsidó nép a római uralomhoz?
A térséget Pompeius foglalta el, és Rómától függő királyságot hozott létre (Kr. e. 63). Ennek bukása után, Augustus császár idején a területet a rómaiak tartománnyá szervezték Iudaea provincia néven. A provinciát a császár által kiküldött helytartók vezették, az egyik ilyen helytartó a Tiberius császár által kinevezett Pontius Pilatus volt, aki a bibliai hagyomány szerint Jézus pere idején képviselte a birodalom hatalmát.
Néhány évtizeddel később, a zsidó vallást semmibe vevő rómaiak ellen kitört felkelést Vespasianus császár és fia, Titus verték le Kr. u. 70-ben. A jeruzsálemi templomot másodszor is lerombolták. Ma csak a nyugati fal egy része látható (siratófal). A zsidók azóta nem építenek templomot, és nem mutatnak be áldozatot. A zsinagógákat nem templomnak, hanem a gyülekezet házának tekintik (a görög szün + agógé szóösszetétel jelentése: ’összegyűjteni, egy helyre vezetni’). A zsidók nagy része elhagyta egykori hazáját, és a Római Birodalom más tájain telepedett le. A babiloni fogság után kezdődő diaszpóra, vagyis a szétszóratás tovább folytatódott, és meghatározóvá vált a zsidóság életében. A zsidóság körében több olyan vallási irányzat jött létre, amely Isten küldöttjétől, a Messiástól várta sorsa jobbra fordulását. (A Messiás héber szó, jelentése „segítő”, „felkent”). Sokan Messiásként üdvözölték és tisztelték Jézust, a keresztény tanítás megalapozóját.
A kereszténység születéseMinek tekintették Jézust a tanítványai?
Jézus életét az evangéliumok beszélik el, amelyeket a Biblia második része, a görög nyelvű Újszövetség tartalmazza. Az evangélium görög szó, jelentése: ’örömhír’. Jézus az evangéliumok szerint Galileában, Názáret környékén tanította tizenkét követőjét, az apostolokat. A görög apostol szó ’küldött’-et jelent, mivel Jézus kiküldte őket, hogy azt tanítsák, amit tőle tanultak. Jézus tanítványai kivétel nélkül egyszerű, szegény halászok, kézművesek voltak.
Jézus azokhoz fordult, akik magukra maradtak, segített reménytelen helyzetükben, gyógyított lelki és fizikai bajokkal küszködőket. Tanításai és tettei szóbeli hagyományként éltek életében, majd halála után. Hegyi beszédében – amelyet Máté evangéliuma őrzött meg – összefoglalta tanításainak lényegét.
Jézust tanítványai királynak, Isten országát elhozó Messiásnak, sőt Isten fiának tartották. A királyokat koronázásukkor szentelt olajjal kenték fel, ebből származik a görög Khrisztosz (felkent) kifejezés.
Jézus és a leprás
Amikor Jézus lejött a hegyről, nagy sokaság követte. Egyszer csak odament hozzá egy leprás, leborult előtte, és kérte: Uram, ha akarod, megtisztíthatsz. Jézus kinyújtotta a kezét, megérintette, és így szólt hozzá: Akarom, hogy tisztulj meg! Erre az nyomban megtisztult a leprájától. (Máté 8, 1–3)
Milyen betegség a lepra, és hogyan lehet meggyógyítani? Fogalmazzuk meg, mit akar Máté bizonyítani ezzel a történettel!
Jézus növekvő népszerűségét a vezetők gyanakodva figyelték, és Máté evangéliuma szerint „tanácsot tartottak, és elhatározták, hogy halálra adják. Megkötözték, elvezették, és átadták Pilátus helytartónak.” Keresztre feszítették, ami megvetésre méltó halálnemnek számított. (A keresztény és a keresztyén szó nem a kereszt, hanem a Krisztus névből származik, az csak véletlen, hogy a magyar nyelvben a két hangalak gyakorlatilag egybeesik. A kereszt szó görögül sztaurosz; magát a keresztet pedig még négy évszázadon át nem is tekintették keresztény szimbólumnak.)
Részlet a hegyi beszédből
Hallottátok, hogy a régiek ezt a parancsot kapták: Ne ölj! Aki öl, állítsák a törvényszék elé. Én pedig azt mondom nektek: Már azt is állítsák a törvényszék elé, aki haragot tart embertársával. Aki embertársát ostobának nevezi, állítsák a nagytanács elé. Aki azt mondja neki, hogy te bolond, méltó a pokol tüzére.
Hallottátok a parancsot: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt mondom nektek: szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért! Így lesztek fiai mennyei Atyátoknak, aki fölkelti napját jókra is, gonoszokra is, esőt ad igazaknak is, bűnösöknek is. Ha csupán azokat szeretitek, akik szeretnek benneteket, mi lesz a jutalmatok? Nem így tesznek a vámosok is? S ha nem köszöntitek, csak barátaitokat, mi különöset tesztek? Nem így tesznek a pogányok is? Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes! (Részletek a hegyi beszédből, Máté 5, 21–23 és 43–48)
- Mivel egészíti ki Jézus a „ne ölj” törvényét?
- Fogalmazzuk meg, miért kell szeretni ellenségünket!
- Melyik foglalkozást tartja Jézus megvetendőnek, és miért?
- Vitassuk meg, miért nehéz követni Jézus elveit!
A tanítványok és az első gyülekezetMelyik vallás megújítóinak tartották magukat az apostolok?
Az apostolokat Jézus Krisztus választotta ki, hogy folytassák küldetését. Tanításaikban főként azokról az eseményekről beszéltek, amelyek az utolsó napokban történtek velük Jeruzsálemben, s a beszédet mindig a megfeszítés és feltámadás felidézésével fejezték be. Mikor a Jézust személyesen ismerő tanítványok meghaltak vagy meggyilkolták őket, szükségessé vált a hagyomány írásbeli rögzítése, ekkor születtek meg az evangéliumok.
A tizenkét apostol mellé mások is csatlakoztak. Megkeresztelkedésük (vízben való alámerülésük) volt új életük külső jele. Közös étkezésükön a kenyér megtörése Jézus megtöretett testére, kereszthalálára emlékeztette őket. Erős közösségben, részleges vagyonközösségben éltek az ősgyülekezet tagjai. Összejöveteleiket általában magánházaknál tartották. Zsoltárokat énekeltek, imákat mondtak, felolvastak a Bibliából. Megtartották a Tóra előírásait, és nem adták föl a reményt, hogy egész Izrael fölismeri Jézusban a Messiást.
Akkor odahívta magához a népet, és így szólt hozzájuk: „Figyeljetek ide és értsétek meg! Nem az szennyezi be az embert, ami a szájába kerül, hanem ami elhagyja a száját, az szennyezi be az embert.” […] Péter megkérte: „Magyarázd meg nekünk ezt a példabeszédet!” „Még mindig nem értitek ti sem? – kérdezte. – Nem értitek, hogy ami a szájba kerül, a gyomorba jut, onnan meg a félreeső helyre? Az ellenben, ami elhagyja a szájat, a szívből származik, s ez az, ami beszennyezi az embert. A szívből törnek elő a gonosz gondolatok, a gyilkosság, a házasságtörés, a kicsapongás, a lopás, a hamis tanúság, a káromlás. Ezek szennyezik be az embert. Az, hogy mosatlan kézzel eszik, nem szennyezi be az embert.” (Máté 15, 10–20)
- Mit tart Jézus fontosabbnak: az étkezési előírásokat vagy a hazugság és a káromkodás elkerülését?
- Hol születik meg Jézus szerint a súlyos bűn?
- Nézzünk utána Josephus Flavius A zsidó háború 2. könyvének 8. fejezetében, milyen zsidó reformmozgalmak voltak a korszakban!
Jézus kiküldi az apostolokat
A tizenegy tanítvány elment Galileába, arra a hegyre, ahova Jézus rendelte őket. Amint meglátták, leborultak előtte, bár néhányan kételkedtek. Jézus odalépett hozzájuk, és így szólt: „Én kaptam minden hatalmat égen és földön. Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek. S én veletek vagyok mindennap, a világ végéig.” (Máté 28, 16–20)
- Mit jelent az apostol szó?
- Mit kér Jézus tanítványaitól?
- Mit jelent a keresztelés? Nézzünk utána Máté evangéliumában (Máté 3, 1), ki volt keresztelő Szent János!
Az adófizetés
„Mondd meg hát nekünk, mi a véleményed: Szabad adót fizetni a császárnak, vagy nem szabad?” Jézus […] így válaszolt: „Mutassátok az adópénzt!” Odanyújtottak neki egy dénárt. Ekkor megkérdezte tőlük: „Kinek a képe és a felirata ez?” „A császáré” – felelték. Erre azt mondta nekik: „Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és az Istennek, ami az Istené!” (Máté 22, 17–21)
- Miért a császár képe van a római érméken?
- Miért helyes Jézus szerint megfizetni az adót?
- Vitassuk meg, miért nem lázad Jézus a földi uralkodó ellen!
Pál apostoli munkája és a kereszténység elterjedéseMiben újította meg Pál az apostolok munkáját?
A keresztények egyik meggyőződéses zsidó ellenfeléből, Saulból a kereszténység meghatározó terjesztője lett. Fiatalon buzgó üldözője volt a korai keresztény gyülekezeteknek Jeruzsálemben. Damaszkuszba is az ottani keresztények üldözésére indult, és útközben egy látomásban megjelent neki Jézus. Ennek hatására az üldözőből hívő lett. A damaszkuszi hívek befogadták, és Sault elhagyva Pálként élt tovább. Pál apostol minden képességét az új hit terjesztésére fordította, és hogy többen térjenek meg, az új, nem zsidókból álló gyülekezetek tagjainak nem kellett megtartaniuk a zsidó hagyományokat, előírásokat. Az egyház páli fordulata abban állt, hogy a görög műveltségű apostol a zsidó mozgalomból egyetemes vallássá tette a kereszténységet. Számos keresztény közösséget alapított, főként a mai Törökország és Görögország területén. Pál felfogása szerint az ember Ádám óta a bűn hatalmában áll, és csak Jézus hozta meg a szabadulást kereszthalálával és feltámadásával. Az ember személyes felelőssége, hogy Isten nagylelkűségét hálával viszonozza, tehát Isten parancsolatai szerint éljen. A két legfőbb parancsolat pedig Isten és a másik ember szeretete.
A zsidó felkelés elbukása után a kereszténység terjedése felgyorsult. A diaszpórában szétszóródott, a kereszténységet megismert görög nyelvű zsidók és a megkeresztelkedett nem zsidók a birodalom legtávolabbi pontjain is gyülekezeteket alapítottak, és terjesztették Jézus Krisztus tanításait. A városok közösségei élén a püspökök álltak, akik területenként tartott összejöveteleken, zsinatokon hozták meg az egyház főbb szabályait. A nyugati kereszténység legtekintélyesebb püspöke Róma városáé volt, mert a város első püspöke, Péter, Jézus tanítványai közül került ki.
A kereszténység gyors terjedése hamar felkeltette a császárok gyanúját. Nero már 64-ben őket tette felelőssé a római tűzvészért, vagyis alig harminc évvel Jézus keresztre feszítése után Róma városában már veszélyesnek ítélt tömeget alkottak. A későbbi császárok idején hol felerősödött, hol pedig gyengült az üldöztetés, de különös módon mindez csak erősítette a közösségeket. Amikor azonban a császárok kötelezték a keresztényeket, hogy mutassanak be áldozatot a császár szobra előtt, inkább ezrével vállalták a vértanúságot, semmint a bálványimádást. A hitüket megvalló vértanúkat mártíroknak nevezték. A legpusztítóbb keresztényüldözés a 3. század végén, Diocletianus korában következett be.
Ekkor már végleg elváltak egymástól a keresztény és zsidó közösségek, mert az utóbbiak továbbra is várták a Megváltót, mivel Jézust nem tekintették annak. A zsidóság döntő többsége megőrizte ősei hitét, és ragaszkodott a mózesi törvényekhez.
Betlehem és Dávid
A iudaeai Betlehem volt a babiloni fogság előtt a Júda törzs – amelyhez Jézus is tartozott – közigazgatási központja. Itt született Dávid, a legnagyobb zsidó király is, így Betlehem jelképezte a zsidók reménységét, hogy az Úr újból küld egy olyan királyt, mint Dávid – egy Messiást, királyi hatalommal felruházva –, hogy visszaadja régi dicsőségüket és szabadságukat.
Fogalmazzuk meg, miért fontos a Názáretben nevelkedő Jézus történetében, hogy Betlehemben született!
Kitekintő
Jézus születésének időpontja
Jézus születésének időpontját nem ismerjük. A keresztény időszámítás alapjául szolgáló első évet Kr. u. 525-ben számolta ki egy tudós pap, de számításai ellentmondanak az Újszövetség adatainak. Jézus vagy Kr. e. 4-ben, vagy röviddel előtte született, vagy pedig Kr. u. 6-ban. Bár már régóta ismert, hogy időszámításunk alapja egy pontatlanul kiszámított évszám, megváltoztatni nem lenne helyes, hiszen másfél évezrede minden dokumentumot ennek alapján keltezünk.
Az evangéliumok szerint Jézus Heródes király uralkodása (Kr. e. 37 – Kr. e. 4.) alatt született egy népszámlálás idején. Ebből az időszakból a történészek azonban csak egy népszámlálást ismernek, amelyet Publius Sulpicius Quirinius helytartóként rendezett Szíriában és Iudaeában Kr. u. 6-ban. Dionysius Exiguus apát készítette el a húsvét kiszámítására szolgáló táblázatait. Abból indult ki, sajnos tévesen, hogy Pilatus 31-ben a 30 éves Jézust feszíttette keresztre. A tévedés okát az evangéliumok ellentmondásos adatai jelentették.
Ebben az időben történt, hogy Augustus császár rendeletet adott ki, hogy az egész földkerekségét írják össze. Ezt az első összeírást Quirinius, Szíria helytartója bonyolította le. Mindenki elment a maga városába, hogy összeírják. József is fölment Galilea Názáret nevű városából Judeába, Dávid városába, Betlehembe, mert Dávid házából és nemzetségéből származott, hogy összeírják feleségével, Máriával együtt, aki áldott állapotban volt. (Lukács 2, 1–5)
Amikor a judeai Betlehemben Heródes király idejében Jézus megszületett, bölcsek jöttek napkeletről Jeruzsálembe, és kérdezősködtek: Hol van a zsidók újszülött királya? Láttuk csillagát napkeleten, s eljöttünk, hogy bemutassuk neki hódolatunkat. (Máté 2, 1–3)
- Ha a Quirinius által rendezett népszámlálás idején született Jézus, melyik évben látta meg a napvilágot?
- Ha Heródes uralkodása alatt született, melyik a legkésőbbi időpont, amikor megszülethetett?
- Létezhet olyan időpont, ami egyszerre felel meg a Lukács és a Máté evangéliumában szereplő adatoknak?
- Nézzünk utána, miért kell minden évben kiszámítani húsvét időpontját! Miben különbözik ez például a karácsony vagy egy nemzeti ünnep időpontjától?
Összegzés
Történelmi jelentőség
- Mi állt Jézus tanításának középpontjában?
- Hogyan terjedt el a kereszténység a kezdeti időkben?
- Miért tudott a kereszténység világvallássá válni?
- Miben tér el a zsidó vallás a kereszténységtől?