Összefoglalás

Összefoglalás

Összefoglalás

Gondoljuk végig az eseményeket az alábbi vázlatpontok segítségével!
Készítsünk folyamatábrát néhány témához!
Gyűjtsük össze a legfontosabb forrásokat az egyes anyagrészekhez!
Emeljük ki a nevezetes eseményeket, személyeket és a hozzájuk tartozó dátumokat!

  1. A feudális társadalom és gazdaság
    • Középkori uradalom
    • Mezőgazdasági technikák és termelési módszerek
    • A hűbériség jellemzői, a jobbágyság helyzete
    • Lovagi értékrend és kultúra
    • A népesedési mutatók változásai
    • Mindennapi életkörülmények a korban
  2. A középkori egyház
    • Az egyházszakadás előzményei (a nyugati és keleti kereszténység eltérő és közös vonásai)
    • Oktatás, művelődés (egyetemek, skolasztika)
    • Szerzetesrendek
    • Invesztitúraharc
    • Az eretnekmozgalmak elleni fellépés
  3. A középkori városok
    • Gazdasági és jogi háttér
    • Városi önkormányzat és társadalom
    • Az itáliai városok berendezkedése
    • Céhes ipar
    • Technikai fejlődés a korban
  4. Az uralkodói hatalom jellege és a rendiség születése
    • Nagy Károly birodalma
    • A német császárság kialakulása és sorsa
    • A rendiség megjelenése és a rendi monarchiák működése
  5. A középkori művészettörténet
    • A román és a gótikus stílus jellemzői
    • Az itáliai reneszánsz és a humanizmus
  6. Az iszlám vallás, az arabok és az Oszmán Birodalom
    • Az iszlám hit, Mohamed tanítása
    • Arab terjeszkedés és kultúra
    • Az Oszmán Birodalom terjeszkedése és működése
Kerettantervi fogalmak, adatok Fogalmak: ortodox egyház, római katolikus egyház, pápa, szerzetes, kolostor, bencés rend, kódex, feudalizmus, hűbériség, jobbágy, robot, majorság, uradalom, önellátás, nyomásos gazdálkodás, iszlám, Korán, kalifa, invesztitúra, inkvizíció, eretnekség, antijudaizmus, kolduló rend, rendi monarchia, városi önkormányzat, hospes, céh, levantei kereskedelem, Hanza, skolasztika, egyetem, lovag, román stílus, gótika, reneszánsz, humanizmus, szultán, szpáhi, janicsár
Személyek: Karolingok, Nagy Károly, Justinianus, Mohamed próféta, Aquinói Szent Tamás, VII. Gergely, Gutenberg
Topográfia: Pápai (Egyházi) Állam, Bizánci Birodalom, Mekka, Német-római Birodalom, Szentföld, Velence, Firenze
Kronológia: 622 (Mohamed futása, a muszlim időszámítás kezdete), 732 (a frankok győzelme az arabok felett), 800 (Nagy Károly császárrá koronázása), 843 (a verduni szerződés), 1054 (az egyházszakadás), 1215 (a Magna Charta kiadása), 1453 (Konstantinápoly elfoglalása)
Justinianustól Gutenbergig

Projektmunka

A tanév során a tananyag feldolgozásakor projektmunkát is készíthetünk. Első lépésként alakítsunk kisebb, 4-5 fős csoportokat érdeklődési körünknek megfelelően. A téma kiválasztása után folyamatosan dolgozzunk a feladat elkészítésén. A projektmunka elején készítsünk feladat­tervet, majd vezessünk munkanaplót. A munka a tananyag feldolgozásával párhuzamosan haladhat. Az anyaggyűjtés csoportmunka keretében történik, az egyes részfeladatokat időnként tanári segítséggel hangoljuk össze. A tanév végére az adott témából összeállított projektmunká­ból készülhet házi dolgozat, tabló, előadás, törimozi stb. A témához feldolgozandó anyag természetesen nemcsak a tankönyvi leckékből, hanem egyéb gyűjtőmunkából is származhat (például könyvtár-, múzeumlátogatás, internet).

A munkafolyamat lépései

  1. Egy téma kiválasztása, csoport kialakítása
  2. Adatgyűjtés, adatfeldolgozás
  3. Munkanapló vezetése és a feladatterv folyamatos összehangolása
  4. A prezentáció elkészítése (ennek formájáról a munka elején dönthetünk)
  5. Összegzés, a projekt bemutatása

A projektmunka ajánlott témakörei

Nők és férfiak életmódja és társadalmi helyzete, életformák

  • Az őskori ember (például: a paleolit és neolit életmód jellemzői)
  • A folyamvölgyi civilizáció emlékei (például: az első mezopotámiai városok, Hammurapi törvénygyűjteménye)
  • Az ókori Hellász lakói (például: bronzkori civilizációk, a spártaiak életmódja, Lükurgosz törvényei, a Periklész-kori Athén, nők és gyermekek helyzete a poliszokban)
  • A római polgár és a nagyvárosi élet (például: mindennapok a császárkori Rómában, a romanizáció folyamata a provinciákban, egy pannoniai város élete)
  • A lovagság világa (például: a középkori társadalom rétegződése, a lovagi életmód jellemzői, a lovagi kultúra)
  • A középkori falvak népének élete (például: jobbágyi szolgáltatások és kötelezettségek, a mindennapi élet nehézségei)
  • A középkori város és polgár (például: városi jogok, céhes ipar, élet a városfalak között)

Menü

Összefoglalás