35. Reneszánsz…

35. Reneszánsz és humanizmus Itáliában

35. Reneszánsz és humanizmus Itáliában

  • Milyen reneszánsz irodalmi alkotásokat és képzőművészeti remekműveket ismerünk?
  • Miben tért el a reneszánsz ábrázolásmódja a középkoritól?
A térképen a reneszánsz építkezések szempontjából meghatározó és jelentős itáliai városok láthatóak. Meghatározó városok: Velence, Milánó, Genova, Firenze, Siena és Róma. Jelentős városok: Padova, Ferrara, Ravenna, Bologna, Pisa, Perugia és Nápoly. Délen a Nápolyi Királyság, Közép-Itáliában az Egyházi Állam, északon, az Adriai-tenger partvidékén a Velencei Köztársaság található.
A reneszánsz Itáliában Idézzük fel, hogyan alakult Észak-Itália és a Pápai Állam sorsa a 11–13. században! Mely tényezők segítették az itáliai városok fejlődését? Hol voltak a fontosabb reneszánsz városok?

Itália a középkorbanMiben különbözött Itália a többi európai államtól?

Velence egyik legismertebb közterülete, amely a város tenger felé eső részén, a kikötő mellett található. Jellegzetes épületei: Szent Márk-székesegyház, a Campanile(haragtorony)és a Dózse-palota.
A velencei Szent Márk tér Nézzünk utána az interneten vagy a könyvtárban, hogyan kerültek Szent Márk evangélista csontjai Velencébe! Milyen szerepet kapott Szent Márk a köztársaság életében? Keressünk a dózsepalotához is kapcsolódó érdekességeket! Honnan kapta a nevét a Sóhajok hídja?

Észak-Itália gazdaságilag megerősödött; fontos kereskedelmi (Velence, Genova), textilipari (Milánó), illetve pénzügyi központok (Firenze) jöttek létre. A városok vezetését a gazdag polgárok (céhmesterek, kereskedők) választott testületei biztosították, amelyek háttérbe szorították a lakosság döntő többségét kitevő szegényebb rétegeket. Az egymással gyakran háborúban álló városállamokban a politikai küzdelmet a pápát támogató mozgalom (guelf) és a császár mellett kiálló párt (ghibellin) belső viszálykodásai határozták meg. Az ingatag belpolitikai helyzetet néhány városban egy-egy zsoldosvezér vagy nemesi család (például Milánóban a Visconti, majd a Sforza család) kihasználta, és a hatalmat katonai erővel magához ragadta. Az egyeduralmat (signoria; ejtsd: szinyoríá) kialakító vezetők városaik látványos fejlesztésébe kezdtek, és hatalmas összegeket költöttek építkezésekre, művészetpártolásra.

A népvándorlás idején a környező városok lakossága menedéket keresett azokon a szigeteken, ahol Velence felépült (421). Bizánc vámmentességet biztosított a városnak a Mediterráneum keleti részén. Velence a középkorban nagyhatalommá vált, a kereskedelmi térségek (Dalmácia, Korfu, Kréta, Ciprus) megszerzése mellett vereséget mért a vetélytárs Genovára. Mindeközben a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően kialakult a napjainkban is ismert városkép.

Velence állam irányítója és uralkodója a Dózse és a kilenc fős végrehajtó testület, az Államtanács (Signoria). További testületek: az 1000 tagú Nagytanács, a bírói testület, a 200 tagú Szenátus, az egyre csökkenő jelentőségű népgyűlés, a Tízek tanácsa, valamint az általuk működtetett állambiztonsági rendszer és besúgóhálózat.
Velence államberendezkedése a 14. században Milyen eltérés figyelhető meg a velencei állam berendezkedése és a rendi monarchiák között? Melyik társadalmi réteg élvezhetett nagyobb politikai befolyást? Ki állt a köztársaság élén, és hogyan korlátozták a hatalmát? Mi biztosította az államrendszer zavartalan működését?
A firenzei San Lorenzo-bazilika kupolája a főhajó és a kereszthajó találkozásánál épült Filippo Brunelleschi tervei alapján.
A firenzei San Lorenzo-bazilika Nézzünk utána az interneten, kinek a tervei alapján kezdték el építeni a templomot! Idézzük fel a művészettörténet-órán tanultakat a reneszánszról! Keressünk reneszánsz stílusjegyeket a képen!

Velencét egy nemesi származású vezető (dózse) irányította, akinek a hatalmát a kereskedő arisztokrácia tanácsi testületei korlátozta. Belpolitikai stabilitását egy állambiztonsági szerv (Tízek Tanácsa, 1311) biztosította, amely kiépített besúgóhálózattal és titkos­rendőrséggel rendelkezett.

Firenze gazdasági gyarapodását a textilipar és a kialakuló banktevékenység biztosította. Az állandó pártharcokból végül egy kereskedelemből meggazdagodott polgárcsalád, a Medici család került ki győztesen (15. század). Firenze a reneszánsz fővárosa lett, mivel a Mediciek (Cosimo de Medici és unokája, Lorenzo de Medici) jelentős pénzösszegekkel támogatták a művészeket és az építkezéseket (mecénáskodás). A Mediciek a köztársaság látszatát fenntartva mintegy hat évtizedig irányították Firenzét, és befolyásukat a későbbiekben is megőrizték, hiszen Cosimo de Medici dédunokái közül ketten a pápai trónt is elnyerték.

Infó ikon

Ez időben Firenzében 15-től 70 évesig körülbelül 25 000 fegyverre fogható ember élt, valamennyi polgár. Köztük 1500 városi nemes és tehetős ember, a község igazolt nagy­jai. Akkoriban vagy hetvenöt teljes felszerelésű lovag volt Firenzében. […]
Firenzében összesen 90 000 férfi, nő és gyerek lakott. Átlagosan 1500-ra tehető a városban élő idegenek, utasok és katonák száma. Nem számítottuk a polgárság közé az elzárkózott szerzeteseket, barátokat és apácákat. […]
A gyapjúfeldolgozó céh kétszáz vagy még több boltot tartott fenn. Mintegy 70-80 000 darab szövetet készítettek 1 200 000 aranyforint értékben. Jóllehet ennek harmadánál több feldolgozásra a városban maradt, a gyapjúszövők haszna nélkül 30 000-nél több személy élt meg belőle. […] A Calimala céhnek vagy húsz boltja árult francia és hegyen túli posztót, amelyből évente több mint 10 000 véget hozattak 300 000 aranyforint értékben. Ezt mind Firenzében adták el, nem számítva azt, amit elküldtek Firenzéből. […]
A bírói testület vagy nyolcvan tagot számlált. Jegyző talán hatszáz, kezelő- és seborvos vagy hatvan működött a városban, fűszerkereskedés vagy száz. Kereskedő és árus nagy számban élt itt, cipész, papucs- és facipőkészítő annyi, hogy felbecsülni sem lehet. Háromszáznál többen Firenzén kívül kereskedtek. Ezenkívül sok másféle foglalkozású mesterember, kő- és faműves dolgozott a városban. (Villani krónikájából; 1340 körül)

Kérdés ikon
  • Firenze összlakosságának hány százaléka tartozott a patríciusok közé?
  • Kik számítottak plebejusnak?
  • Milyen iparágak jelennek meg a forrásban?
  • Melyik volt a város legjelentősebb iparága a korban?

A reneszánsz és a humanizmusMiért Itáliából indult el az új korstílus?

Itália kulturális tekintetben is elkülönült Európától, hiszen a városokban nagyrészt megmaradt az antikvitás öröksége. A skolasztika rideg gondolkodásmódja nemigen hatott az itáliai művelődésre, és a világi örömök felé fordulás, az érzelmek kimondása már a 14. századi firenzei irodalomban is megjelent (Petrarca és Boccaccio műveiben). A 15. században a török által fenyegetett Bizáncból számos görög tudós települt át, rengeteg eredeti antik görög művet kimentve, amelyek szintén termékenyítően hatottak a kibontakozó reneszánszra.

Az egyetemes új korstílus, a reneszánsz megszületése is e századokhoz köthető. A szó maga újjászületést jelentett, amelyen az antik görög–római kultúra (irodalom, művészetek) és eszmeiség (filozófia) megújítását értették. A reneszánsz szemléletmódja szerint a művészet visszatért „minden szépség forrásához”, az ókorhoz, és a természethez.

Vénusz istennő egy hatalmas kagylóhéjon állva megérkezik a tenger felől a szárazföldre. Utazását a szelek összekapaszkodott istenei segítik, ők fújták ki az istennő csónakját a partra. A parton Vénuszt egy segítője várja, aki díszes palástot terít a vállára.
Sandro Botticelli: Vénusz születése Figyeljük meg alaposan a festményt! Miben különbözik a középkori festményektől? Ki volt Venus a római istenvilágban? Keressünk minél több reneszánsz festményt, és állapítsuk meg a jellegzetes stílusjegyeket!
Rajz Johannes Gutenberg nyomdájáról
Johannes Gutenberg mainzi nyomdájában jelent meg az első, mozgatható betűkkel előállított mű, egy kalendárium, majd kinyomtatták a Bibliát.

A reneszánsz gondolkodók megvetően vélekedtek az elmúlt évszázadokról, szakítottak az addigi szemlélettel (sivár földi lét, vágyakozás a túlvilági boldogságra). Megjelent az életörömre törekvés, az egyén szerepe felértékelődött, elterjedt az emberközpontú, humanista szemléletmód, amely az ember nagyszerűségét, fontosságát hangsúlyozta. A humanizmus azonban nem az átlagemberek gondolkodását jellemezte, hanem elsősorban a művelt arisztokrácia, a vagyonos polgári rétegek és az értelmiségiek gondolkodásmódja volt. A korabeli művészek (például Michelangelo, Leonardo, Raffaello, Botticelli) immár nem névtelen alkotókként tevékenykedtek, hanem igazi polihisztorként alkottak remekműveket a festészetben, a szobrászatban és az építészetben.

A humán tudományokban a humanista tudósok a hiteles ókori forrásszövegek felkutatásával és összegyűjtésével bizonyították be az antikvitás fölényét a középkorral szemben. A humanista művek elterjedését elősegítette a német Johannes Gutenberg által kifejlesztett könyvnyomtatási technika feltalálása (1450 körül). A középkor utolsó évtizedeiben egyre több nyomda létesült Európa-szerte, de a nyomtatott könyvek hatása csak később, a kora újkorban érvényesült.

A könyv

Rá@dás

VI. Sándor, a botrányos életű egyházfő és Savonarola, Firenze felforgatója

A szobor a szónoklatot tartó, kezeivel erősen gesztikuláló Savonarollát ábrázolja, aki egyszerű szerzetesi ruhát visel.
Girolamo Savonarola emlékműve Ferrarában
VI. Sándor pápa arannyal hímzett és ékkövekkel gazdagon díszített palástot visel, pompás süvegét a földre helyezte, és térdepelve imádkozik a feltámadt Krisztushoz.
VI. Sándor (Bernardino Pinturicchio festménye)

A reneszánsz eszméiMiben különbözött a reneszánsz a középkor világszemléletétől?

A reneszánsz egyik központja Firenze lett, ahol a Mediciek támogatásával létrejött a platóni filozófia megújításán dolgozó Akadémia. (Az Akadémia leghíresebb képviselője Ficino [ejtsd: ficsínó] volt, aki Platónról írt életrajzával Hunyadi Mátyást ajándékozta meg.) A filozófiai világkép megváltozott, az Isten és a világ viszonyának kutatása helyett az ember és a természet kapcsolatának kérdése került előtérbe.

A reneszánsz nem volt vallásellenes. A humanisták hittek abban, hogy Isten egy harmonikusan berendezett világot alkotott meg az ember számára, az embernek pedig az a feladata, hogy a természet megismerésével, törvényszerűségeinek feltárásával felismerje Isten alkotásának nagyszerűségét, az új világszemlélet a képzőművészet kifejezésmódjában, a híres reneszánsz művészek alkotásaiban is észrevehető (például a szépség, a tökéletesség ábrázolása). A reneszánsz tudásvágya tehát a skolasztika merevnek tűnő világképével szemben az új ismeretek megszerzésére törekedett, az eddig háttérbe szorult természettudományok felértékelődtek. A fényűzést és a pompát jelentő új korstílust a Pápai Állam is átvette és továbbfejlesztette, majd a 16. században a reneszánsz művészet elterjedt Európa többi államában is.

A korszakban átalakult a politikai gondolkodásmód. A firenzei Niccolò Machiavelli, politikai filozófiájában az egyéni törekvések, és a hataloméhség állt a középpontban. Bár Machiavelli nem a személyes érdekeket előtérbe helyező politikusok mellett érvelt, művével botrányt keltett, és a későbbiekben még számos államelméleti mű vitatkozott vele.

Infó ikon

Az uralkodónak nem kell attól félnie, hogy kegyetlennek tartják és megrágalmazzák, ha egységben és biztonságban tartja alattvalóit. Mert alig pár példa statuálása árán még mindig irgalmasabb lesz a fejedelem, mint akik szabad folyást engednek a rendetlenségnek. A rendetlenség ugyanis az egész közösséget veszélyezteti, az uralkodó által elrendelt kivégzések pedig egy-egy személy ellen irányulnak. […] A bölcs uralkodó ne legyen szótartó, ha ez a magatartás kárára válik, s ha az okok, melyek miatt ígéretet tett, megszűntek. […] Az emberek cselekedeteiben, de különösen a fejedelemében, akivel szemben nincs helye a jogos számonkérésnek, a végcélt kell tekinteni. Győzzön tehát a fejedelem, és tartsa fenn hatalmát, s eszközeit tiszteletre méltónak fogják ítélni. (Részlet Niccolò Machiavelli A fejedelem című művéből; 1513)

Kérdés ikon

Gyűjtsük ki a szövegből, milyen tanácsokkal látta el Machiavelli a vezetőket! Hogyan kormányozzon a bölcs vezető a szerző szerint?

Kitekintő

Leonardo da Vinci

Barna krétával készített tanulmányrajzok, vázlatok és feljegyzések a méhben elhelyezkedő emberi magzatról.
Leonardo egyik tanulmánya a magzatról

A reneszánsz kor „univerzális művésze”, Leonardo da Vinci (1452–1519) festőként (például Az utolsó vacsora, Mona Lisa), szobrászként, természettudósként és mérnökként alkotott. Leonardo élete nagy részét hadmérnökként Milánóban, majd Firenzében töltötte, tervei leginkább csak vázlatrajzokon maradtak fenn (például ostromgépek, kereken guruló ágyús harckocsi). A polihisztor művészt egyéb technikai kérdések is foglalkoztatták: a madarak röptét figyelve repülőszerkezetet alkotott (siklórepülő), illetve a korban még szinte tiltott boncolások során anatómiai rajzokat is készített. A reneszánsz művész kíváncsisága a világban rejlő dolgok iránt és rajongása a technikai szerkezetekért már egy új korszak kezdetét jelentette.

Fából épített páncélozott jármű.
Tank Leonardo tervei alapján…
Leonado rajza az általa elképzelt pancélozott járműről, amely kerek alaprajzú épületre emlékeztet. A tank helyváltoztatásra és tüzelésre is képes, mert minden irányba puskacsövek merednek az oldalából.
…és az eredeti tervek

Összegzés

Okok és következmények

  • Miért maradt Itália politikailag széttagolt a középkorban?
  • Mi biztosította a régió fejlődését?

Történelmi jelentőség

  • Miért jelentős a reneszánsz kultúra megjelenése?
  • Hogyan nyilvánult meg a reneszánsz eszmeisége a művészetekben?

Menü

35. Reneszánsz és humanizmus Itáliában