- Nézzünk utána, honnan származnak a Márk, Júlia, Cecília és Emília nevek!
- Mit jelent az emancipáció kifejezés?
- Mire használjuk ma a capitolium, a palatinus és a curia kifejezéseket?
- Mi volt a Colosseum?
- Milyen kockajátékokat ismerünk?
- Ki pontifikálhat egy misét?
A római családMiben különbözött a római familia a mai családtól?
A római család (familia) élén, mint a XII táblás törvényekben láttuk, az apa (pater familias) állt. A familia nem egészen azt jelentette, mint a mai család: a feleségen és a gyerekeken kívül magában foglalta a családi gazdaságban dolgozó rabszolgákat is. Az apa feltétlen hatalommal rendelkezett a familia tagjai fölött. Ha az újszülöttet nem akarta fölnevelni, ki kellett őt tenni. Fiát akár háromszor is eladhatta rabszolgának (igaz, utána a fiú megszabadult az atyai gyámság alól). A felnőtt férfi ugyanakkor saját családot alapított, aminek ő lett a feje. A nők addig maradtak apjuk gyámsága alatt, amíg férjhez nem mentek. Attól kezdve férjük gyámsága alá kerültek.
A római jognak van egy sajátos fogalma, a mancipáció: ha valaki vásárolt valamit, az akkor vált a tulajdonává, ha ráhelyezte a kezét (manus). Amikor a felnőtt fiú vagy egy idősebb özvegyasszony kikerült apja, illetve férje keze, vagyis gyámsága alól, emancipálódott. Ez a mai emancipáció fogalmának eredete.
A patríciuscsaládok hatalmas nemzetségekbe (gens) szerveződtek. A Fabiusok nemzetségének a Kr. e. 5. században 306 felnőtt férfi tagja és több mint ezer cliense volt. A cliensek egy-egy tekintélyes patríciushoz kapcsolódó, annak gazdasági és politikai támogatására felesküdött polgárok voltak, akiket ezért patrónusuk védelemben részesített.
A római polgároknak három nevük volt, ezek használatát Iulius Caesar törvényben tette kötelezővé. Az egyéni névből, ami gyakorlatilag a mi keresztnevünknek felel meg, alig néhány állt a rómaiak rendelkezésére. Ezért nem is szokták kiírni azokat, hanem csak a rövidített alakjaikat használták.
A nemzetségnevek a család eredetére utaltak. Ha egy idegen kapott polgárjogot, megörökölte az adományozó nemzetségnevét. Claudius császár sokakat részesített Pannoniában polgárjogban, őket ettől kezdve Claudiusoknak hívták. A családnevek az egyes családokat különböztették meg a nagyobb nemzetségeken belül, ezért gyakran testi tulajdonságokra utaltak: például Flaccus – nagy fülű; Naso – nagy orrú; Nero – erős, bátor; Crassus – kövér; Sulla – szőke. Híres hadvezérek nagy győzelmeik helyszínéről megtiszteltetésül második családnevet kaphattak, például Macedonicus a makedóniai és Africanus az afrikai győzelem emlékére.
A lányok apjuk nemzetségnevének nőnemű alakját kapták meg, és ha több volt belőlük, beszámozták őket. Így lett egy Iulius lánya Iulia, és ha hárman voltak lánytestvérek, a nevük Iulia Prima, Iulia Secunda és Iulia Tertia (Első, Második, Harmadik Iulia) lett.
A rabszolgáknak csak egy nevük volt, ami gyakran testi tulajdonságaikra vagy származásukra utalt.
Név része magyarul | Név része latinul | Példa |
---|---|---|
Egyéni név | Praenomen | Caius |
Nemezetségnév | Nomen Gentile | Iulius |
Családnév | Cognomen | Caesar |
A. | Aulus | Mam. | Mamercus |
Ap. | Appius | N. | Numerius |
C. | Caius | P. | Publius |
Cn. | Gnaeus | Q. | Quintus |
D. | Decimus | Ser. | Servius |
F. | Flavius | Sex. | Sextus |
K. | Kaeso | Sp. | Spurius |
L. | Lucius | T. | Titus |
M. | Marcus | Ti. | Tiberius |
M'. | Manius |
Nemzettségnév | Női név |
---|---|
Iulius | Iulia |
Aemilius | Aemilia |
Claudius | Claudia |
Cornelius | Cornelia |
Caecilius | Caecilia |
Mely mai női nevek vezethetők vissza római nemzetségnevekre? Hogyan képezték ezeket a női neveket?
Róma, a világvárosMilyen szórakozási lehetőségeket kínált a város?
Rómát azért alapították a Tiberis partján, mert idáig tudták a folyón hajókkal szállítani az árukat a tengeri kikötőből. A folyóparton volt a marhavásártér. Mellette álltak a város legrégebbi szentélyei. A szegényebbek számára a városokban emeletes bérházak épültek, amelyek nagyon hasonlítottak a 19. századi pesti bérházakra. A 19. századi építészek ugyanis ismerték és utánozták is a római bérkaszárnyákat. A hatalmasra duzzadt városokban a vízellátás komoly gondokat okozott. Távoli források tiszta vizét több kilométeres vezetékekkel juttatták el a városokba. Róma városába napi egymillió köbméter vizet vezettek be a vízvezetékekkel. A vízellátásról külön császári vízfelügyelő gondoskodott. A vizet nem vezették be az egyes házakba, hanem nyilvános közkutakból korsókkal vitték be a szolgák a szükséges vízmennyiséget a lakásokba. A gazdagabb házaknak, illetve a parasztgazdaságoknak saját kútjaik is voltak, iváshoz azonban ott is lehetőleg forrásvizet használtak. A nagyobb városokban a csatornázást is kiépítették. A Kr. e. 500 körül kiépült római Cloaca Maxima nem a szennyvíz, hanem a talajvíz elvezetésére szolgált.
A Palatinus mögött állt a birodalom legnagyobb kocsiversenypályája, a Circus Maximus (ejtsd: cirkusz makszimusz). A nézők fogadásokat kötöttek a versenyzőkre. Sok pénzt lehetett nyerni, de veszíteni is, nem csoda, hogy a győzelmet mágikus szertartásokkal is befolyásolni akarták. Négy sportklub versenyzői küzdöttek egymással, a kékek, a zöldek, a vörösek és a fehérek. A versenyek után olykor összecsaptak az izgatott nézők is.
A római színházakban többnyire komédiákat játszottak. A színház nem volt olyan fontos a rómaiak, mint a görögök számára. Aki művelődni akart, a Colosseum közelében, a cipészek utcájában találta meg az egymilliós város legtöbb könyvesboltját. Akinek nem volt pénze könyvet venni, az ellátogathatott a könyvtárakba, ahol minden görög és latin nyelvű könyvet megtalált. De még a város tizenegy hatalmas nyilvános fürdőjének is saját könyvtára volt a medencéken és edzőtermeken kívül.
A rómaiak legkedveltebb szórakozása a lakomákon való részvétel volt. A vacsorán kívül a társalgás, a borozás és a játékok helyszíne is a heverőkkel berendezett étkező volt. A táblás játékokon kívül, mint például a malom, a legkedveltebb a kockázás volt, amelyen hatalmas összegeket lehetett veszíteni.
Lucullus éppen céltalanul járt-kelt a forumon, mikor Cicero és Pompeius lépett oda hozzá. Cicero köszöntötte, és megkérdezte tőle, mit szólna, ha meglátogatnák. A legnagyobb mértékben örül neki, mondta, s már hívta is őket, hogy menjenek.
– Ma este szeretnénk veled vacsorázni, de csak úgy, ahogy magadban szoktál!
Lucullus vonakodott, és kérte, válasszanak másik napot, de azt mondták, erről szó sem lehet, sőt abba sem egyeztek bele, hogy szolgáinak szóljon, nehogy nagyobb előkészületeket tegyenek, mint amikor egyedül étkezik. Abba egyeztek csak bele, hogy szóljon jelenlétükben egy szolgájának, hogy a vacsorát aznap este az Apollón Teremben szolgálják fel. Ez volt ugyanis a ház egyik legpompásabb terme. Így aztán ügyesen becsapta barátait, mert minden ebédlőteremhez meg volt szabva az ott felszolgálandó étkezés és a felszolgálás költsége. Így aztán, mihelyt a szolgák meghallották, hogy hol kívánja a vacsora felszolgálását, azonnal tudták, hogy mekkora költséggel készítsék és szolgálják fel az aznapi vacsorát. Egyébként az Apollón Teremben 200 000 sestertiusban volt megszabva a vacsora költsége. (Plutarkhosz Lucullusról. Lucius Licinius Lucullus római hadvezér ínyencségéről vált híressé, pedig kiváló katona volt. Harcolt Afrikában és Kis-Ázsiában is, még a hírhedt Mithridatészt is legyőzte. Csakhogy fellépett a kis-ázsiai adóbérlők mohósága ellen. A dúsgazdag lovagok emiatt elérték, hogy rendeljék haza Rómába, ahol az ínyencségekben keresett vigaszt. Lucullus hozta magával Európába a Fekete-tenger déli partján fekvő Keraszoszból a cseresznyét. Lucullus lakomáiról számos anekdota számol be.)
- Egy napszámos napi bére 4 sestertius volt. Mennyi ideig kellett volna dolgoznia, hogy kifizesse Lucullus lakomáját?
- A cseresznye német neve Kirsch (ejtsd: kirs). Honnan eredhet ez a név (mint ahogy végső soron a magyar cseresznye szó is)?
- Sulla elrendelte, hogy egy társas vacsora költségei nem haladhatják meg a 300 sestertiust. Hányszorosan haladta meg ezt az összeget Lucullus lakomája?
Egy tanult ember elmegy a küméi orvoshoz, és elpanaszolja:
– Amikor felébredek, fél órán keresztül homályosan látok, és csak azután jön rendbe a szemem.
Mire az orvos:
– Akkor aludjon fél órával tovább!
Egy részegest szidott valaki, hogy túl sokat iszik, és nincs már az eszénél. Csakhogy az már alig látott részegségében, ezért így válaszolt:
– Én vagyok berúgva, vagy inkább te, a két fejeddel? (A római császárkorból fennmaradt egy teljes görög nyelvű viccgyűjtemény. Szerzője feltehetőleg azért állította össze, hogy a lakomákon – ebből merítve – szellemes embernek tűnjék. Ahogy a mai viccek kedvelt céltáblái a skótok vagy a rendőrök, az ókoriaké a küméiek voltak.)
A római vallásMiben hasonlított a görög valláshoz a római?
Róma istenei kalandos történetek nélküli istenek. Azokat a mítoszokat, amelyeket Iuppiterről vagy Venusról (ejtsd: ’Venusz’, a Vénusz egy bolygó neve!) meséltek, a görögöktől vették át. A vallás központjában az állami kultusz állt. Az állam egységét Iuppiter szentélye biztosította a Capitolium dombján. A római Forum, a Capitolium lábánál elterülő központi piactér is tele volt szentélyekkel. A rómaiak úgy gondolták, hogy a csapásokat megfelelő áldozatok bemutatásával lehet elhárítani, mint ahogy a jó termésért vagy egy háborús győzelemért is áldoztak az istenek oltárain. Vallásosságukat meghatározta a „cserekapcsolat” az istenekkel: ha kapni akartak tőlük valamit, nekik is adniuk kellett, például egy ünnepélyes áldozatot, aminek során egyszerre ajánlottak fel egy malacot, egy birkát és egy bikát. A jósláshoz több eszközt is használtak. Megfigyelték például a szent tyúkok kapirgálását, és ha azok keveset csipegettek, akár egy csatát is elhalasztottak miattuk. Válságos helyzetekben gyakran fordultak tanácsért a capitoliumi Iuppiter szentélye alatt egy üregben őrzött, úgynevezett Sibylla- (ejtsd: szibülla) könyvek előre megfogalmazott jóslataihoz. Az etruszkoktól vették át a májjóslást (az áldozati állat májából következtettek a jövőre) és a madarak röptéből való jóslást (melyik irányból hány madár érkezik).
A papi tisztségeket választás útján töltötték be. Az állami kultuszok fölött a pontifexek gyakoroltak ellenőrzést, az ő választott vezetőjük, a pontifex maximus pedig az államvallás élén állt. A későbbi, keresztény Rómában a római pápa örökölte meg ezt a tisztséget, ezért mondjuk azt, hogy a pápa a misét pontifikálja. A római papok életük végéig töltötték be hivatalukat. A Forum közepén álló Vesta-szentélyben a szűz papnők, a Vesta-szüzek őrizték a város szent lángját.
A római vallást jelentős etruszk és görög hatás érte a Kr. e. 6. századtól kezdve. A hagyományos itáliai isteneket ekkor azonosították egy-egy görög istenséggel. Volt persze olyan római isten is, akinek nem akadt párja: a kétarcú Ianus, a kezdet és a kapuk istene. A római hagyomány szerint Ianus templomának kapuit akkor lehetett becsukni, ha béke uralkodott a birodalomban.
Ha valami kificamodott, meggyógyul a következő ráolvasásától. Végy egy 4-5 láb hosszú zöld nádszálat, középen törd ketté, és két ember tartsa oda a csípőhöz. Kezdd el a ráolvasóéneket: motas vaeta daries dardares astataries dissunapiter. Mondd egészen addig, míg csak össze nem érnek. Csóválj felettük vasdarabot. Mihelyt a nádszálak összeértek és egymást érintették, fogd a kezedbe, jobbról-balról vágj le belőlük, kötözd a ficamhoz vagy töréshez: meggyógyul tőle. (Ficam gyógyítása ráolvasással Cato A földművelésről című munkájában. Az állami kultusz – szertartások bemutatása – mellett a családok is tiszteletben részesítették őseiket és a ház védőistenségeit. A hivatalos vallás mellett fennmaradtak a bajelhárító mágikus eljárások és a különféle varázslatok is.)
A mágikus eljárások egyikét hasonlósági mágiának hívják. Próbáljuk meg ennek alapján értelmezni a Cato által leírt törés elleni varázslatot!
Római isten | Görög isten | Funkció |
---|---|---|
Iuppiter | Zeusz | legfőbb atya, villámlás |
Iuno | Héra | a főisten felesége |
Minerva | Athéné | bölcsesség, mesterségek |
Mars | Arész | hadisten, termékenység |
Venus | Aphrodité | szerelem, termékenység |
Vesta | Hesztia | családi tűzhely |
Neptunus | Poszeidón | tenger |
Vulcanus | Héphaisztosz | kovács, kézműves |
Ceres | Démétér | gabonatermesztés |
Apollo | Apollón | művészet, gyógyítás |
Bacchus | Dionüszosz | bor |
Ianus | – | kezdet, kapuk |
Melyik római istennek nem volt görög előzménye? Miben tért el ábrázolása a görög istenekétől? A görög isteneket funkcióik alapján azonosították a rómaiakkal. Néha azonban nem ment könnyen ez az azonosítás. Nézzünk utána, mi a különbség Mars és Arész eredeti funkciói között!
Kitekintő
A pénz Rómában
A rómaiak a királyság és kora köztársaság korában még cserekereskedelmet folytattak, a legfőbb értékmérő a szarvasmarha volt. Az első rézpénz a Kr. e. 3. század kezdetén jelent meg, a görög mintára vert ezüstpénz pedig még később (Kr. e. 269). Az ezüst denarius 10 bronz asnak (ejtsd: asz) felelt meg, súlya 3,2–3,4 gramm volt. 2,5 as felelt meg 1 sestertiusnak (ejtsd: szeszterciusz). A szó azt jelenti: ’harmadfél’, vagyis két egész, a harmadik pedig fél. Jele ezért volt IIS, vagyis a római kettő, mellette a ’fél’ jelentésű S (mivel a latin semis [ejtsd: szemisz] magyarul: ’fél’). A denarius jele áthúzott X, vagyis a római ’tíz’, mivel 10 asból állt.
1 aureus | = 25 denarius | (aranypénz) |
1 denarius | = 4 sestertius | jele: X |
1 denarius | = 10 as | jele: X |
1 sestertius | = 2,5 as | jele: IIS, később HS |
Aranypénzt Kr. e. 217-ben vertek először, de rendszeres használatára csak Caesar idején kerül sor. A réz- vagy bronzpénz értéke gyorsan romlott. A Kr. e. 2. században egy denarius már 16 ast ért. Rómában, Iuno Moneta istennő szentélyében verték a pénzeket. Innen származik a monetáris kifejezés, valamint az angol money szó is.
Napszámos napi bére | 1 denarius |
Egy legionárius zsoldja egy évre | 900 sestertius |
Olcsó szoba havonta | 3 denarius |
Napi élelmiszer egy főre | 1 sestertius |
Egy rabszolga ára | 300–500 denarius |
Nézzünk utána, mit jelent a monetáris kifejezés! Egy napszámos hány napi béréből tudott volna rabszolgát venni? Hány fő napi élelmezését lehetett kifizetni egy napszámos egynapi béréből?
Rá@dás
Gladiátorgraffitik
A Római Birodalom egész területén amfiteátrumok épültek, amelyek a gladiátorjátékok és állathajszák, úgynevezett venatiók (venációk) helyszínéül szolgáltak. Az amfiteátrumok játékterét, a felszórásukhoz használt homokról, harenának vagy arenának (arénának) nevezték. Az ókor leghíresebb amfiteátruma a római Colosseum. A gladiátor kifejezés a rövid, kétélű kardot jelentő gladius (gládiusz) szóból származik. Az első datálható gladiátorviadal Kr. e. 264-ben volt Rómában egy temetés alkalmával. A többnyire barbár származású profi harcosok rendkívüli népszerűségnek örvendtek. A viadalok izgalmát fokozta, hogy eltérő fegyverzetű harcosok léptek fel egymás ellen.
Összegzés
Változás és folytonosság
- Milyen változásokon ment át Róma az idők folyamán?
- Mik voltak a császárkori Róma életének legjellemzőbb sajátosságai?
Források
- Gyűjtsük össze milyen korból származó források jelennek meg e Rómáról szóló leckében!
- Milyen fontosabb épületei, közterei maradtak az utókorra?