- Hogyan ábrázolják a filmek a középkori városokat?
- Keressünk filmrészleteket az interneten!
- Mely tényezőkre teszik a hangsúlyt ezek az alkotások?
- Vajon mennyire hitelesek az ábrázolások?
A városok újjászületéseMi adott lendületet a városiasodásnak?
A Római Birodalom egykori városai – az Alpokon túli területeken – a kora középkor első évszázadaiban elvesztették jelentőségüket, nagy részük elnéptelenedett. Az időszakban főleg a püspöki székhelyek és a Karoling-kori megerősített települések váltak nagyobb központtá. Az első ezredforduló után a megváltozó gazdasági körülmények újra lehetőséget biztosítottak a városiasodásnak. Az új mezőgazdasági eszközök és módszerek a termésátlagok bővülését eredményezték. A megjelenő felesleg értékesítése megnövelte az állandósuló vásárok és piacok szerepét. A kedvező földrajzi adottságokkal rendelkező települések (például folyóátkelőhelyeknél vagy kereskedelmi utak csomópontjainál fekvő) kihasználták a gazdasági lehetőségeket. A 11-12. századtól Nyugat-Európában látványosan megnőtt a kőfallal körülvett városok száma. Elsősorban a fejlett kézművesiparral rendelkező Flandriában és Észak-Itáliában alakult ki sűrű városhálózat, de az átmenő kereskedelem kedvezően hatott a francia, az angol és a német területek városiasodására is. A szárazföldi kereskedelmi útvonalak mellett fellendült a távolsági kereskedelem, és kialakult két nagy tengeri útvonal, az északi Hanza-városok (például Hamburg, Lübeck), illetve a déli, itáliai városok (például Velence, Genova) levantei kereskedelme. Az Északi- és a Balti-tengeren a Hanza-városok Flandriából az orosz területek felé főleg iparcikket (posztó, fegyverek és szerszámok) szállítottak, onnan pedig nyersanyagot (fémek, prémek és borostyán) és élelmiszert (hal és gabona) hoztak. A levantei kereskedelemben részt vevő itáliai városok a „mesés” Kelet luxuscikkeit (például fűszerek, selymek, illatszerek) szállították a karavánutak végpontjairól Dél-Európa felé a Földközi-tengeren.
100 ezer – 200 ezer | Párizs |
50 ezer – 100 ezer | Brugge, Gent, London, Bologna, Firenze, Milánó, Velence, Genova |
10 ezer – 50 ezer | Köln, Augsburg, Nürnberg |
Mely európai térségekben voltak a nagyobb népességű városok? Milyen tényezők hátráltathatják a városi lakosság növekedését?
Városi jogok és kiváltságokMilyen politikai és gazdasági jogokkal rendelkeztek a városok?
A városokba költöző kézművesek és a megtelepedő kereskedők különböző kiváltságok megszerzésére törekedtek. A városlakók függetlenségét sokszor egy-egy nagybirtokossal kötött megállapodás, néhol pedig a fegyveres harc (akár a püspöki fennhatósággal szemben) sikere biztosította. A feudális szolgáltatások alóli mentesülés és a földesúri joghatóságtól való megszabadulás a polgárság létrejöttéhez vezetett. Városi polgárjogban az a személy részesült, aki meghatározott időt (egy év és egy nap) eltöltött a városban. („A városi levegő szabaddá tesz.”) A szabad jogállású polgárok önállóan rendelkezhettek a tulajdonukkal (eladhatták, örökíthették), mindennapjaikat a városuk jogrendje szabályozta.
Az egyéni jogok mellett a városi közösség gazdasági kiváltságokat (heti piactartás, évente többszöri vásártartás, árumegállító jog) is szerzett. (Az árumegállító jog a városon áthaladó idegen kereskedőt áruinak a helyi árszabásnak megfelelő eladására és a vásárvám megfizetésére kötelezte.) Számos település alakította ki saját önkormányzatát (önálló polgármester, szabad papválasztás, városi bíráskodás joga), és évi egyösszegű adót fizetett a királynak. Nyugat-Európában a városok mindinkább az uralkodói hatalom támaszai lettek. A 12. századtól már a városi önkormányzatok (kommunák) szabályozták az ott élők életét (városi jogkönyvek).
1. Valamennyi lakos, aki csak a város falai alatt, avagy a váralján [külváros, alsóváros] lakik, bárkinek a földjén tartózkodik is, a kommunára tesz esküt. […]
2. A váralján élő lakosok mindegyike segítse a másikat becsületesen, saját belátása szerint.
3. Ha valaki latorságot követ el olyan emberrel szemben, aki erre a kommunára felesküdött, akkor a kommuna elöljárói […] ítélkezzenek a lator teste és vagyona felett saját megítélésük szerint. […]
10. A kommuna egyetlen tagja se adjon kölcsön pénzt, vagy ne juttasson pénzt a kommuna ellenségeinek, míg a háború tart; ha mégis megtenné, akkor ezzel a hitszegés bűntettét követné el. […]
18. A kommuna tagjai közül tizenhárom tanácsbelit kell kiválasztani, s e tanácsbeliek, valamint a tanácsbeli esküdtek javaslata szerint egy vagy két elöljárót kell ezek közül megválasztani. […]
20. Mi pedig azt az igazságtételt és ítélkezést, mely az elöljáró és a tanácsbeliek által lesz, engedélyezzük és megerősítjük. […]
21. Jóváhagyjuk azt is, hogy ezt az oklevelünket semmiféle ok miatt nem fogják kivinni a város falain kívülre. S bárki akarna ellene szót emelni, azt nem hallgatjuk meg. (Fülöp Ágost francia király megerősíti egy városi kommuna 1099-ben szerzett jogait; 1182)
- Értelmezzük a forrásrészlet alapján a kommuna jelentését!
- Kik tartoztak a kommunába?
- Milyen jogokkal rendelkezett a kommuna? Milyen ügyekben intézkedhetett?
- Hogyan választottak vezetőt?
- Meddig terjedt a kommuna jogköre?
A városi társadalom és a céhes iparMilyen céllal alakultak meg és működtek a céhek?
A hierarchikus városi társadalomban a jómódú patríciusok (például céhmesterek, kereskedők) kezében volt a politikai irányítás, a kommunából kizárták a plebejusok tömegét.
Míg a kora középkorban a kézművesipar főleg az önellátó uradalmakra korlátozódott, a városok megjelenése a gazdasági élet átalakulásához vezetett. A jobbágyok használati cikkeit előállító falusi háziipar megmaradt, de a városokban az azonos mesterséggel foglalkozó iparosok érdekvédelmi szervezetekbe, céhekbe tömörültek.
A céhek termelési és értékesítési kiváltságokat szereztek. A szigorú belső céhszabályzat (meghatározták például, mit, hogyan, miből termeljenek, és termékeiket milyen áron értékesíthetik) a gazdasági versengés és a túltermelés ellen irányult. A szabályozás hátterében a meglehetősen szűk piac állt, hiszen a biztos vásárlóerő csak a módosabb rétegekből került ki. Ezért keményen felléptek a szabályokat megsértőkkel, illetve a kontárokkal (a céhen kívüli iparosokkal) szemben. A céhen belüli tagolódás (inasok, céhlegények, céhmester) a tanulást szolgálta, mivel arra törekedtek, hogy a termékek igazi remekművek legyenek. A céhmesteri cím megszerzésére hosszú tanulási folyamat végén és megfelelő anyagi háttérrel nyílt lehetősége a tehetséges kézműveseknek. Előbb inasként, majd céhlegényként éveken át szolgáltak egy céhmesternél, majd egy külföldi tanulmányút következett, amelynek végén remekművet kellett készíteniük. A mesterré avatás egy bőséges lakomát követően történt meg, amikor is saját költségükön kellett a többi céhmestert megvendégelniük. A céhek általában drágán, de jó minőségben készítették áruikat. A céheken belül nem volt munkamegosztás, a termékeket mindig egy ember készítette. A városokban több tucat céh működött, és a szervezetek nemcsak a gazdaságban, hanem a település vallási (adományozás), szociális (betegsegélyezés) és katonai (falszakaszok védelme, éjjeli őrjárat) életében is tevékenykedtek.
1. Szegéllyel ellátott posztót céhünk egyetlen tagjának sem szabad készíteni, csakis a főbírók megrendelésére, akik családjaikkal együtt viselhetnek ilyen posztót. […]
5. Olyanoknak, akik nincsenek benne céhünkben, és nem élnek városunkban, tilos posztóra alkalmazott pecsétünket használni. […]
24. Ha valakinél elrejtett szövőszéket találnak, 1 márkát fizet utána. […]
31. Akit éjjeli munkán tetten érnek, 1 márkát fizet. […]
(A frankfurti posztókészítők szabályzatából; 1345)
Az európai zsidóság helyzete a középkorbanHogyan tekintettek a keresztény társadalmak a vallási kisebbségre?
A zsidók a középkorban minden jelentősebb városban külön utcákban vagy városnegyedekben éltek. A többségi keresztény társadalomtól való elzárkózásukkal az európai zsidó közösségek őseik vallásának és kultúrájának megőrzésével tartották meg identitásukat. A kereszténység elterjedésekor egyes egyházatyák a zsidóság elkülönítését hangoztatták, kiemelve a zsidók szerepét Jézus elítélésében, illetve hogy nem tekintik Krisztust Isten Fiának, a Megváltónak. Az antijudaista nézetek hirdetői teológiai érvekkel, vallási alapon utasították el a zsidó vallást. A 4. századi egyházi zsinatok határozatai már tiltották a zsidókkal való házasodást (ugyanakkor a zsidó szabályok sem engedélyezték a vegyes házasságot), és foglalkozási korlátokat szabtak számukra (például földvásárlás tilalma).
A különböző korlátozó rendelkezések miatt a középkorban a zsidóság egy része a kereskedelmi, illetve a pénzügyi életben tevékenykedett. A kialakuló céhes ipar is kizárta a zsidókat, de ettől függetlenül számos céhen kívüli zsidó kézműves dolgozott.
A városok kialakulásánál a zsidók a saját vallásuk védelmére elkülönültek a többségtől, de a szeparációt a városi hatóságok is elrendelték. Egyes helyeken szabályozták a zsidók költözését, és az egyház további jogfosztó intézkedéseket hozott. A zsinati határozatok eltérő ruhaviseletre kötelezték a zsidókat; egyes helyeken kör alakú sárga foltot kellett a ruhájukra varrniuk, máshol csúcsos kalap hordását írták elő számukra. A zsidókkal szembeni előítéletek a 12. századtól a vérvádak megjelenésével fokozódtak. (A hamis vádak szerint a zsidók rituális gyilkosságokat követnek el, áldozataik keresztény gyerekek, akiknek a vérét vallási ceremóniákhoz, mágiához, orvosláshoz használják fel.)
A felfokozott hangulat többször zsidóellenes támadásokhoz vezetett, miközben magas egyházi méltóságok hangsúlyozták, hogy a vérvád alaptalan rágalom.
Nem tudom, hogy Isten ítéletéből-e vagy megtévelyedésből kegyetlen lélekkel támadtak [Emicho gróf és a seregéhez csatlakozott csapatok] a különféle városokban szétszórt zsidóság ellen; kegyetlenül gyilkolták őket, különösen Lotaringiában […]. A zsidókat először Köln városában kezdték öldökölni a polgárok: meglepetésszerűen megrohanták kis gyülekezetüket, sokukat súlyosan megsebesítettek, másokat felkoncoltak, házaikat és a zsinagógáikat feldúlták […]. (Aacheni Alberich jeruzsálemi krónikájából; az első keresztes hadjárat időszaka)
- Keressük meg a térképen, hol történtek az események!
- Nézzünk utána a pogrom fogalmának! Hasonlítsuk össze a meghatározást a forrásban olvasottakkal!
Kitekintő
Életkörülmények a városokban
A Római Birodalom egykori városlakóihoz képest sokkal rosszabb életkörülmények között éltek a középkori polgárok. Bár alapvetően minden városvezetés törekedett az utcák tisztán tartására, a szennyvízelvezetés megoldatlan maradt, a szemét a házak oldalán halmozódott fel. Szemben a római kori városokkal, a középkori városokban a fürdés és az alapvető tisztálkodás sem számított napi tevékenységnek. A városi közfürdők csak a 14–15. században jelentek meg, bár az ottani lazább erkölcsök miatt (meztelenség, férfiak és nők közös fürdése) az egyház mindinkább elítélte ezeket a helyeket.
Összegzés
Okok és következmények
- Hogyan alakultak ki a középkori városok?
- Milyen társadalmi változásokkal járt a gazdasági fejlődés?
- Mely tényezők határozták meg az európai zsidóság helyzetét a középkorban?
Változás és folytonosság
- Miben tért el a 11–13. század közötti időszak a kora középkorétól?
- Miért tekinthetjük virágzónak ezt az időszakot?