13. Az antik görög…

13. Az antik görög vallás és művelődés

13. Az antik görög vallás és művelődés

  • Mit tanultunk irodalomórán a görög mitológiáról?
  • Mely fontosabb istenalakokra emlékszünk?
  • Hol laktak a görög istenek, és ki vezette őket?
  • Mit jelent a monoteizmus és a politeizmus?
  • Kinek a tiszteletére rendezték az olümpiai játékokat?
A térképen az antik görög világ legfontosabb szentélyei láthatóak: Delphoi, Athén, Epidaurosz, Olümpia, Délosz, Epheszosz.
A görög világ legfontosabb szentélyei Nézzünk utána, mi volt a fő tevékenysége a felsorolt szentélyeknek: Delphoi, Epidaurosz, Olümpia!

A görög istenvilág és kultuszMiben hasonlított az istenek világa az emberek világához?

A fényképen Pallas Athené illír sisakos bronzszobra látható profilból.
Athéné bronzszobra Miből ismerjük fel, hogy ez a nőalak Athéné?

A görögök ember alakúnak képzelték el isteneiket, ezt antropomorf (ember alakú; a görög anthróposz: ’ember’, morphé: ’alak’ szavak összetételéből) istenképzetnek nevezzük. A világot számos isten népesítette be, amit politeizmusnak, sokistenhitnek neveznek (polüsz: ’sok’, theosz: ’isten’). A legfőbb istenek az Olümposz hegyén laktak. A Homérosz által ábrázolt istenek csak abban különböztek az emberektől, hogy nagyobb hatalommal rendelkeztek náluk, és halhatatlanok voltak. Mindegyiküknek volt egy vagy több funkciója, de ezek mellett olykor súlyos fogyatékosságok jellemezték őket. Az istenek és emberek ura, Zeusz szerelmes természetű volt, felesége, Héra, a házastársi hűség istennője pedig (nem is indokolatlanul) meglehetősen féltékeny. Athéné a bölcsesség és a mesterségek úrnője a férfiak számára megközelíthetetlen maradt. Apollón, a művészetek és a tudományok megtestesítője nemcsak gyógyított, hanem járványokat is küldött az emberekre. Artemisz szintén szűz istennő volt (bár ez nem akadályozta meg abban, hogy a szülést segítse), és szemrebbenés nélkül megölte mindazokat, akik megsértették. A tengerek ura, Poszeidón földrengést keltett, a szerelemistennő, Aphrodité számtalanszor megcsalta férjét, a sánta Héphaisztoszt, az isteni kovácsot, és házastársi hűtlenségre serkentett. Arész hadistent még a többi isten sem kedvelte: állandóan a vérontáson járt az esze, de amikor megsebesült, gyáván a földre vetette magát és zokogott.

Az ágrajz az olümposzi istenek családfáját mutatja be, a világot teremtő Khaosz és Gaia istengenerációkat és leszármazottaikat.
Az olümposzi istenek családfája (kékkel a 12 olümposzi isten) Idézzük fel az irodalomórán tanultakat a görög mitológiáról! Milyen kép bontakozott ki Homérosz eposzaiban a görög istenekről?
Infó ikon

Atlasz lányát, Maiát, Zeusz szent ágya fogadta, úgy született meg a híres Hermész, isteni hírnök. Kadmosz lánya, a szép Szemelé, szerelembe vegyülve Zeusszal, szülte Diónüszosz istent, dús örömosztót, istent ő, a halandó, s most mindkettejök isten. Alkméné Héraklészt szülte, a hőst, az erőset, Zeusszal, a felleggyűjtővel szerelembe vegyülve. (Hésziodosz: Istenek születése)

Kérdés ikon
  • Milyen tulajdonságát ismerjük meg Zeusznak ebből a forrásból?
  • A királyi és az arisztokrata családok szerették származásukat egy isteni ősre visszavezetni. Mennyiben lehet ez az oka az istenek csapodárságáról szóló történetek kialakulásának?
Fénykép Praxitelész Hermészt és a kis Dionüszoszt ábrázoló szobráról. A két alak kezei letörtek, de Hermész eredetileg egy szőlőfürtöt mutatott a gyermeknek, aki a gyümölcs felé nyúlt.
Praxitelész Hermész-szobra, az isten karján a csecsemő Dionüszosz Minek az istene Hermész? Hogyan ünnepelték meg a hívek Dionüszosz ünnepét? Miket mutattak be Dionüszosz ünnepein Athénban?

A görögök körében az számított vallásosnak, aki az állami áldozatokban részt vett, nem hagyva ki egyetlen ünnepet sem. Vagyis a hit nem a lelkiismeretben vagy az istennel folytatott bensőséges párbeszédben, hanem a kultuszcselekmények megfelelő végrehajtásában nyilvánult meg. Az áldozat többnyire egy állat (leggyakrabban bárány) levágását, megsütését és közös elfogyasztását jelentette (egy részt az istenek számára elégettek). Bajelhárító áldozatok során az egész állatot el kellett égetni. Minden kultuszcselekmény egy meghatározott közösség (család, nemzetség, falu, polisz) keretében ment végbe, és megerősítette az egyén közösséghez való tartozását. Ezért is jelentett a közösség ellen való lázadást a kultuszok elhanyagolása.

A kultikus cselekményeket, az áldozatokat a papok vagy állami tisztviselők mutatták be a közösség nevében. Csakhogy a papok maguk is állami tisztviselők voltak, a laikusok közül választották őket, többnyire egy évre, bár néhány szentély papi tisztségei egyetlen család vagy nemzetség tagjai közül kerültek ki nemzedékeken keresztül. A görögök nem ismerték a papságot mint állandó foglalkozást (leszámítva a jósokat), így mind az egyház, mind pedig a hit dogmákba foglalása ismeretlen volt számukra.

A gyógyító szentélyek és a jósdákMiért lehettek nagyon népszerűek e szentélyek és jósdák?

A delphoi jósda romja a Pamasszosz hegy délnyugati lejtőjén található, a szentély mesterséges úton kialakított teraszokra épült. A hiedelem szerint a építkezés szent helyét, amely a világ köldöke, Zeusz jelölte ki.
A delphoi jósda romjai A jóslás mellett milyen versenyeket rendeztek Delphoiban?

Aszklépiosz, a gyógyító isten, a mítosz szerint egy másik gyógyító, Apollón fia volt. Aszklépiosz szentélyeiben valóságos kórházak működtek, ahová messziről tódultak a gyógyulni vágyók. A valódi orvoslás mellett azonban nagy szerepet játszott a gyógyító álom. A beteg befeküdt a szentélybe, elaludt, az isten megjelent álmában, és elmondta, hogyan gyógyulhat meg. Ébredése után a szentély papjai segítették az álom értelmezésében. A távozó betegeknek fizetniük kellett gyógyulásukért. Az ókor leghíresebb orvosa, Hippokratész is Aszklépiosz egyik szentélyében gyógyított.

A görögök hittek abban, hogy fontos kérdésekben tanácsot kérhetnek és kaphatnak az istenek, különösen Apollón és Zeusz jósdáiban. A jóslatért is természetesen fizetniük kellett. A leghíresebb Apollón-jósda Delphoiban működött. Apollón jósnője, a püthia a templomban fogadta a jóslatkérőket. A jósnő nem a szentélyben feltörő gázoktól esett önkívületbe – az ásatások során kiderült, hogy ilyen gázok nem törhettek fel sehonnan. Feltehetőleg kábító hatású növényt rághatott jóslás előtt. Gyakran összefüggéstelen szavait papok értelmezték és foglalták versbe. A jóslatok még így is meglehetősen homályosak és félreérthetők maradtak.

Infó ikon

A vízkóros lakóniai Arata. Míg ő a Lakóniában maradt, anyja aludt a szentélyben, és álmot látott. Úgy tűnt neki, hogy az isten levágja lányának a fejét és testét nyakával lefelé felakasztja. Miután csomó víz folyt ki belőle, eloldozta a testet, és a fejét visszahelyezte a nyakára. Miután ezt az álmot látta, visszatért Lakedaimónba, ahol lányát gyógyultan találta.
Ő is ugyanazt az álmot látta.
A thaszoszi Hermón. Ez vak volt, meggyógyult, de később nem fizette meg a hálapénzt, ezért az isten újból vakká tette. Amint azonban visszajött, és a templomban aludt, az isten ismét meggyógyította. (Epidauroszi gyógyulási feliratok)

Kérdés ikon
  • Mennyire felelhetnek meg a valóságnak a feliraton szereplő gyógyulások?
  • Mi történt a felirat szerint a nem fizető beteggel?

OlümpiaMiben különbözik a mai olimpia az ókoritól?

Vázafestés: az athéni versenyen a négylovas fogathajtást ábrázoló görög kerámia.
Négylovas fogat az athéni versenyen

A görög vallás sajátos vonása, hogy az istenek számára nemcsak áldozatokat mutattak be, hanem Dionüszosznak színházi előadásokat, más isteneknek pedig sportversenyeket is tartottak. A négy legtekintélyesebb versenyjáték közül a peloponnészoszi Olümpiában Zeusz tiszteletére rendezték a versenyeket. A Kr. e. 4. századtól kezdve a görög történetírók az első ismert olümpiai győztes évétől, Kr. e. 776-tól számították az éveket.

Fontos azonban megjegyeznünk, hogy a mindennapi életben a görögök sohasem az olümpiai évek szerint tartották számon az éveket. Minden városban voltak úgynevezett névadó tisztségviselők (Athénban egy arkhón, Spártában egy ephorosz stb.), akikről az évet elnevezték. Az ő listájukat nyilvános feliraton tették közzé, így bárki ellenőrizhette, hogy például Szolón arkhóni éve pontosan hány éve is volt. A négy nagy sportverseny ciklikusan váltotta egymást. Ezt olimpiai periódusnak hívták. A legnagyobb dicsőségnek az számított, ha egy sportoló saját versenyszámát egy periódus alatt mind a négy nagy versenyen megnyerte.

Az ókori athéni olümpiai stadion bejárati folyosójának romjai és a homokkal borított küzdőtér.
Az olümpiai stadion ma Nézzünk utána az interneten, hány méter hosszú volt az olümpiai futópálya! Hány méteres volt Delphoiban? Miért nem mérték le az ókorban a futás eredményét másodpercben? Összehasonlítható lett volna-e két verseny eredménye?

A versenyek az idők során sokat változtak, hiszen az első száz évben csak futószámok, öttusa, birkózás és ökölvívás szórakoztatta a nézőket. A leglátványosabb programot, a négyes fogatok versenyét csak közel száz évvel később rendezték meg Olümpiában, a többi lovasszám pedig még később került a versenyek közé. Mindez alaposan átrendezte a szereplők társadalmi helyzetét és a játékokon részt vevő államok körét. Az első tizenegy játékon a stadionfutást csak az Olümpiával szomszédos városokból érkező versenyzők nyerték meg, ami arra utal, hogy a játékok még nem váltak igazán pánhellén (vagyis minden görögöt magába foglaló) jellegűvé. Néhány évtized elteltével találkozunk az első korinthoszi, majd az első athéni győztessel. A futásban bárki indulhatott, de a kocsiversenyen csak az igazán gazdagok vehettek részt, hiszen ők tudtak kocsit és négy lovat tartani. A győztesek szobrot állíthattak maguknak Olümpiában (ha futotta rá a pénzükből), hazatérve pedig igazi sztárokként üdvözölték őket.

A négy legtekintélyesebb versenyjáték helyszínei
Helyszín Melyik isten tiszteletére rendezték? Megtartásának első éve Miből készült a nyereményként adott koszorú?
Olümpia Zeusz Kr. e. 776 olajfa ága
Delphoi Apollón Kr. e. 582 babér
Iszthmia Poszeidón Kr. e. 581 vagy Kr. e. 570 fenyőgallyak
Nemea Zeusz Kr. e. 573 vadzeller
Kérdés ikon

Melyik volt a legősibb sportverseny? Mennyire voltak értékesek a nyeremények? Vajon miért küzdöttek a görög sportolók egy vadzellerből készült koszorúért?

A görög történetírás és filozófia fejlődése

Egy új műfaj is megszületett ebben az időben: a történetírás. Hérodotosz, a történetírás atyja, Kis-Ázsiából származott, de készülő műve, A görög–perzsa háború Athén hősiességének is emléket állított. Hatalmas sikere volt, amikor Periklésznél vendégeskedve részleteket olvasott fel belőle. Hérodotosz nem szerepeltet a művében isteneket. Az események okozója és elszenvedője az ember. A bukás oka, éppúgy, mint a tragédiákban, a nagyravágyás (hübrisz), amely az embereket az istenek által kijelölt határok áthágására sarkallja. Xerxész, aki megkorbácsoltatja a viharos tengert, Poszeidónra emelt kezet, így bukása szükségszerű volt, még akkor is, ha Poszeidón meg sem jelenik a könyvben. Hérodotosz gyakran ír le novellisztikus, anekdotaszerű történeteket (például a Kroiszosznak adott, félrevezető jóslatét).

A peloponnészoszi háború történetírója, az athéni Thuküdidész kritikusan elemezte forrásait, és az események mozgatórugóit kereste. Első ízben mutatott rá a gazdaság meghatározó szerepére a történelemben. A leíró részek az események minél hűségesebb rekonstrukcióját adják, a szereplők szájába adott (de valójában Thuküdidész által írt) beszédek viszont azt mutatják be, mi mozgatta az egyik vagy a másik oldal tetteit. Elemzései a gazdasági és politikai okok mellett a pszichológiai mozgatórugókat is feltárták. Thuküdidész gondolatait éppúgy befolyásolta a korabeli szofista filozófia, mint Euripidész drámáit.

A korai görög filozófia (philoszophosz: ‘bölcsesség kedvelője’) a világ keletkezésének és működésének nem vallási magyarázatát tűzte ki céljául. A szofisták vizsgálódásai középpontjában az ember állt. Pénzért tanították a vitatkozás művészetét, és azt ígérték, tanítványaik a politikai vitában éppúgy győzedelmeskedni fognak, mint a bíróság előtt. Velük szállt szembe a korszak legnagyobb hatású filozófusa, Szókratész. A szegényesen öltözködő, különc athéni az arisztokrata ifjak legkedveltebb beszélgetőpartnere volt, de a piacon is gyakran megfordult a mesteremberekkel diskurálva. Szókratész meg volt róla győződve, hogy az erény tanítható, és a szofisták vitamódszere káros, mert a rossz­ról is azt akarja bizonyítani, hogy jó. Szókratész csak szóban tanított, egyetlen gondolatát sem írta le. A filozófust, kritikus hangvétele miatt, kivégeztették a háború elvesztésétől ingerült athéniak (Kr. e. 399).

Szókratész sok tanítványa közül kiemelkedik az athéni Platón, aki úgy gondolta, hogy az igazi erények csak egy tökéletes államban tudnak kibontakozni, ezért írta meg Az állam című utópiáját. Platón az athéni Akadémia nevű ligetben tanított. Az ő tanítványa volt Arisztotelész, aki önálló iskolát alapított a Lükeion nevezetű ligetben. Arisztotelész szembeszállt Platón utópiájával és filozófiai elképzeléseivel, munkásságában szinte valamennyi tudományban alapvető műveket írt a biológiától a poétikáig, a filozófiától a szónoklattanig.

Infó ikon

Kroiszosz lüd király jóslatot kért Apollóntól, hogy megtámadja-e a perzsa birodalmat. Azt a választ kapta, ha megtámadja Perzsiát, nagy birodalmat fog megdönteni. Mikor a háború megindult, Kroiszosz vereséget szenvedett és ellensége, a perzsa Kürosz kezébe került. Azt kérte legyőzőjétől, hogy felelősségre vonhassa Apollónt hazug jóslatáért. Kürosz megengedte neki, hogy követeket küldjön Delphoiba. […]
Kroiszosz, megkapván az engedélyt, lüdöket küldött Delphoiba, és meghagyta nekik, hogy helyezzék el bilincseit a templom küszöbén, s kérdezzék meg az istentől, nem restelli-e magát, hogy jóslataival arra biztatta őt: indítson háborút a perzsák ellen, és próbálja megdönteni Kürosz uralmát. […]
Mikor a lüdök megérkeztek Delphoiba, és elmondták az üzenetet, a hagyomány szerint a püthia azt felelte, hogy senki sem kerülheti el a rá mért végzetet, még egy isten sem. Ami az adott jóslatot illeti, azért Kroiszosz ok nélkül hibáztatja. Apollón annyit mondott, hogy ha megtámadja a perzsákat, nagy birodalmat fog megdönteni. Ezután, ha helyesen gondolkodik, el kellett volna küldenie követeit, hogy megkérdezzék: ez a birodalom a sajátja-e vagy Küroszé. Minthogy pedig nem értette meg a választ, és nem tett fel újabb kérdést, csak önmagát okolhatja. (Részlet Hérodotosz 1. könyvéből)

Kérdés ikon
  • Hogyan magyarázta ki tévedését a delphoi püthia?
  • Miért adott homályos jóslatokat? Ő valóban ismerte a jövőt?
  • Csak királyok fordultak-e jóslatért?
Infó ikon

A háború folyamán történt dolgokat illetőleg nem tartottam magamhoz méltónak a dolgokat leírni úgy, ahogy valakitől véletlenül éppen hallottam, vagy ahogy én gondoltam, hanem csakis azt írtam le, amit a magam szemével láttam, vagy amit másoktól hallottam ugyan, de minden részletre vonatkozólag a lehető legpontosabban ellenőriztem. A valóság felderítése nem ment fáradság nélkül, mivel a szemtanúk is ugyanazt az eseményt nem ugyanúgy adták elő, hanem aszerint, hogy ki melyik félhez tartozott, vagy kinek milyen az emlékezőtehetsége. Lehet, hogy művem azoknak, akik valami szórakoztató előadást várnak tőlem, éppen a meseszerű elemek hiánya miatt nem nagyon fog tetszeni. De akik majd egyszer a múltban megtörtént dolgok igazi lefolyását akarják szemlélni, valamint az emberi természetünkből kifolyólag később, bármikor ugyanígy, vagy megközelítően így előadható eseményeket akarják megérteni – ha ezek hasznosnak ítélik művemet – az elegendő lesz. Mert nem múló szórakoztatást szolgáló csillogó műalkotásnak, hanem örök időkre szóló értéknek írtam. (Részlet Thuküdidész A peloponnészoszi háború című művéből)

Kérdés ikon
  • Mit akart Thuküdidész elérni a művével?
  • Hogyan közelítette meg az események feltárását?
  • Milyen forráskritikai módszereket alkalmazott?
  • Hasonlítsuk össze a két történetíró elveit és módszereit!

Rá@dás

Platón és Arisztotelész filozófiája

A képen Arisztotelész karakteres portrészobra és egy szakállas bölcs, Platón mellszobra látható.
Arisztotelész és Platón Olvassuk el a digitális tananyagban található részleteket a két filozófus műveiből! Mi a különbség vizsgálati módszereik között?

Kitekintő

A mágia

Hátratett kezű, térdeplő nő szobrocskája. A szobor érzékszerveibe, fejébe, szívébe és ágyékába rituális okokból vékony pálcikákat szúrtak.
Megszurkált agyagbaba A képen látható babát egy vörös hajtincscsel és egy átoktáblával együtt találták. A varázslat egy nőt akart arra kényszeríteni, hogy beleszeressen egy férfiba. Milyen módszerrel akarta ezt elérni a varázsló? Ismerünk-e olyan filmet, amelyben babákat szurkálnak egy sötét varázslat során?

A vallás lényegéhez tartozik, hogy a hívő valamilyen módon kapcsolatba akar kerülni, kommunikálni szeretne Istennel vagy az istenekkel. Ennek eszköze az áldozat bemutatása, az ima, a jóslatkérés. Voltak azonban olyanok is, akik nem ilyen módon fordultak az istenekhez, nem kérték, hanem kényszeríteni akarták őket valamire. Ezt hívjuk mágiának. A mágikus eljárások része volt például egy viaszbaba megformálása, amelyet aztán tűvel szurkáltak át vagy megkötöztek, és abban reménykedtek, hogy az átok annak a fejére száll, akinek szánták. Átkok és varázslatok ólomtáblákon és papiruszokon maradtak fenn.

Infó ikon

Esküszöm rád, Hulladémon! Pusztuljon el és olvadjon el Szarapión a Dioszkorusz, Tikó szülötte iránt érzett szerelmétől! Égesd a szívét, olvaszd meg, szárítsd ki a vérét szerelmében, vágyában és szenvedésében, hogy Szarapión, Paszamétra szülötte eljöjjön Dioszkoruszhoz, Tikó szülöttéhez, teljesítse valamennyi kívánságomat, szeressen és maradjon mellettem, míg csak az Alvilágba nem jut! (Ólom átoktábla)

Kérdés ikon
  • Miben különbözik a mágia a vallástól? Miben más az istenekhez való viszonya?
  • Milyen ügyekben fordulnak a forrásainkban idézett emberek mágiához?
Olümposzi istenek

Összegzés

Történelmi forrás

  • Milyen történetírói elvek mutathatók ki a görög történet­íróknál?
  • Hogyan kezelték a forrásokat az első görög történetírók?

Történelmi jelentőség

  • Hogyan és miért kapcsolódtak össze a sportrendezvények a vallási ceremóniákkal?
  • Milyen bölcseleti témákat fogalmaztak meg a görög filo­zófusok?

Menü

13. Az antik görög vallás és művelődés