- Melyek a közép- és kelet-európai régió főbb természetföldrajzi jellemzői?
- Milyen eltérő vonásokkal rendelkezik a térség Nyugat-Európához képest?
- Milyen támadások érték a térség országait kelet felől?
Kelet-Közép-Európa jellemzőiMilyen különbségek voltak az egyes országok fejlődésében?
Az ezredfordulóra Kelet-Közép-Európában létrejött a magyar, a cseh és a lengyel állam. A népvándorlás idején még törzsi-nemzetségi társadalomban élő népeket egy-egy jelentős törzsfő egyesítette, aki a kereszténység felvételével megszilárdította az uralmát, majd az államalapítás után dinasztikus hatalmat létesített.
A Német-római Birodalom számos háborút indított azért, hogy a befolyása alá kerüljön a régió. Ez Csehország esetében sikerült leginkább. Itt nemcsak az egyház tagolódott be a német egyházi szervezetbe, de még a koronát is a német császár küldte az egyik cseh fejedelemnek. Ugyanakkor a lengyel területeket a 13. század elejétől a Balti-tengernél letelepedett Német Lovagrend veszélyeztette.
A túlnépesedő német területekről nagyszámú hospes érkezett a 12–13. században. A középkori cseh állam falvaiban és városaiban sok helyen a németek kerültek többségbe, míg Lengyelországban ez elsősorban a nyugati területeken mutatható ki. A térségben a virágzó középkor vívmányai (mezőgazdasági átalakulás, városok kialakulása, egyetemek alapítása, céhes rendszer) a 14. században jelentek meg.
Kelet-Európában a keleti szlávok törzsi-nemzetségi társadalma a kora középkor végén szerveződött egységes államba. A kiterjedt térséget Novgorod fejedelme egyesítette, majd az állam Kijevbe helyezte át a székhelyét. A Kijevi Rusz megszervezésében jelentős szerepet játszottak a vikingek (szláv nevük: varég). A Kijevi Fejedelemség az ortodox kereszténységet vette fel (987), ezáltal a Bizánci Birodalom kulturális befolyása alá került.
Az orosz területeken a nyugati hatások kevésbé érvényesültek (például a rendiség és a céhes ipar hiánya), eközben a térséget a sztyeppe övezetében élő nomád törzsszövetségek is fenyegették (besenyők, kunok). A 11. században politikai széttagolódás indult meg, és a részfejedelemségek közül a gazdasági kapcsolatok (a Hanza-városokkal folytatott kereskedelem) miatt Novgorod emelkedett ki. Politikai tekintélyét külső támadások (svédek – 1240, Német Lovagrend – 1242) visszaverésével erősítette meg, de a Novgorodi Fejedelemség sem tudott ellenállni a tatár támadásnak.
A hódító Mongol BirodalomMilyen következményei voltak a mongol hódításnak?
Mongólia nomád törzseit Dzsingisz kán (1206–1227) egyesítette. A behódolt népek között voltak a tatárok is, akiknek a neve Európában később egyet jelentett a mongol invázióval. Dzsingisz kán törzsszövetsége rátámadt Kínára és a selyemút mentén a közép-ázsiai birodalmakra. A tatárok virágzó városokat pusztítottak el, nem kímélték a legyőzött népeket. A hódító hadsereg létszáma a csatlakozásra kényszerített török törzsekkel együtt megközelítette a félmillió főt.
A kegyetlen nagykán halála után nem tört meg a lendület, fiai felosztották egymás között a területeket, és folytatták a támadásokat (például Kína, Perzsia elfoglalása). Az európai térség felé – apja váratlan halála miatt – Dzsingisz kán unokája, Batu kán indult meg seregével.
A „keleti vihar” először a kunokra mért vereséget, majd a Volga menti államokat pusztította el (például Magna Hungaria, 1236). A széttagolt orosz fejedelemségek képtelenek voltak védekezni, a tatárok sorra leigázták az orosz városokat, legvégül Kijevet is elfoglalták (1240). A tatár hadak ezután Közép-Európára zúdultak rá (1241–42), ahonnan Batu kán utóbb visszavonta a csapatokat. A tatár erők azonban az orosz területeket nem adták fel, néhány év múlva létrehozták a térségben az Arany Horda államát. Az Arany Horda idővel függetlenedett a mongol világbirodalomtól, és a 15. század utolsó harmadáig alávetettségben tartotta az oroszokat.
Ugyanebben az esztendőben [1240-ben] Batu kán a harcosok sokaságával Kijev alá érkezett, és bekerítette. A tatárok hatalmas erőkkel fogták körül a várost, nem lehetett se be-, se kijutni. A városban nem lehetett egymás hangját hallani a tatár szekerek csikorgásától, a tevék bőgésétől, a sípok és kürtök hangjától, a lovak nyerítésétől és az emberek megszámlálhatatlan sokaságának kiáltozásától és jajveszékelésétől. Elözönlötték a tatárok az egész orosz földet. […] Az ostromgépek éjjel és nappal állandóan rontották a falakat. A kijeviek elkeseredetten harcoltak. Sokan meghaltak, és patakokban folyt a vér. A faltörő kosok sokaságának segítségével áttörték a város falait, és elfoglalták a várost. A lakosság szembeszállt velük. A harc színhelyén messzire lehetett hallani a kopják rettentő recsegését, a pajzsok összecsapását. A nyilak elhomályosították a napot úgy, hogy a nyilakon túl az ég nem volt látható, hanem sötétség vonult a földre a tatár nyilak borzalmas sokaságától. Mindenütt halottak feküdtek, mindenütt patakokban folyt a vér. Dimitrij hadvezér súlyosan megsebesült, és sok erős harcos esett el. A tatárok legyőzték a lakosságot. (Részlet a Nyikon-évkönyvből)
- Gyűjtsük ki a forrásból, milyen fegyverekkel küzdöttek a tatárok!
- Milyen harcmodor jellemezte őket?
Az orosz területi széttagoltság sokáig meggátolta az egységes fellépést a tatár uralom ellen, és a térség gazdasági fejlődését is visszavetette. Az orosz részfejedelemségek évi adót fizettek az Arany Hordának, a fejedelmek hűséggel tartoztak a káni udvarnak. Az orosz államok közül az évszázadok során megerősödő Moszkvai Fejedelemség lassan átvette az irányítást.
A 15. században a tatárok állama meggyengült, és III. Iván (1462–1505) megkezdte az ország egyesítését. III. Iván megtagadta az adófizetést az Arany Hordának, miközben súlyos harcok árán behódoltatta a részfejedelemségeket (például Novgorodot). A tatárok állama meghátrált, a harchoz felvonult lovasaik csata nélkül visszahúzódtak a hadszíntérről (1480). III. Iván a Bizánci Birodalom örökösének tekintette az országát. Feleségül vette az utolsó császár unokahúgát, és az ortodox egyház központja átkerült Moszkvába („harmadik Róma”).
Dinasztikus törekvések Közép-EurópábanMelyek voltak a térség legsikeresebb dinasztiái?
A középkor utolsó évszázadaiban a cseh, a lengyel és a magyar állam történelme többször összekapcsolódott. A térségben egymással is vetélkedő dinasztiák hosszabb-rövidebb ideig perszonáluniós kapcsolatokat létesítettek az egyes államok között. Ilyenkor a birodalomrészeket csak a király személye kötötte össze, az országok megőrizték saját törvényeiket.
III. Kázmér lengyel király halála után – a korábbi szerződések alapján – a trónt unokaöccse, I. (Nagy) Lajos magyar király szerezte meg (1370). Nagy Lajos halála után a magyar–lengyel perszonálunió felbomlott, és Mária helyett Nagy Lajos kisebbik lánya, Hedvig került Lengyelország élére. Az ő személyét csak azzal a feltétellel fogadták el a lengyel nemesek, ha feleségül megy a litván nagyfejedelemhez, Jagelló Ulászlóhoz. A házasság nemcsak a lengyel–litván perszonáluniót jelentette, hanem a megállapodás nyomán Európa utolsó pogány nemzete is felvette a kereszténységet. Az egyesült országok szembeszálltak a Német Lovagrenddel, és egy döntő csatában vereséget mértek rájuk (grünwaldi csata, 1410). A lovagrendi állam, bár még többször próbált visszavágni, végül Lengyelország vazallusa lett (1466).
[A litván követek] Magyarország királynéjának [Erzsébet, Nagy Lajos özvegye] a következőket adták elő: […] Felséged, fejedelemasszony, ily hasznos házasság érdekében Jagelló nagyfejedelmet fiának fogadja és Hedvig legidősebb fejedelemnőt, az ön kedves leányát, Lengyelország királynőjét, neki törvényes hitestársul adja. S hisszük, hogy ez Isten dicséretére, a lelkek üdvösségére, az emberek tisztességére és az ország gyarapodására válik. Hogy pedig az, amit terveztek, a célnak megfelelően fejeződjék majd be, ezért Jagelló nagyfejedelem, minden testvérével, minthogy még nem keresztelkedtek meg, valamint rokonaival, a nemesekkel, a föld népével, az előkelőkkel és a kisrendűekkel együtt a római egyház katolikus hitéhez törekszik, óhajt és kíván csatlakozni. […] Úgyszintén ez a Jagelló nagyfejedelem megígéri és ünnepélyesen megfogadja, hogy a lengyel királyság összes elfoglalt és hiányzó részeit, bárki is idegenítette el és foglalta el, saját fáradozása és költsége árán újra egyesíti az országgal. […] Végül a többször említett Jagelló fejedelem még azt is ígéri, hogy saját litván és orosz országát a lengyel királyság koronájával örökre egyesíti […]. (Jagelló Ulászló litván nagyfejedelem okleveléből; 1385)
- Mi a megállapodás lényege? Milyen kötelezettséget vállalt Jagelló Ulászló litván nagyfejedelem?
- Miért volt hasznos az egyháznak a megegyezés?
- Milyen politikai kapcsolat jött létre a lengyel és litván állam között?
Csehországban a 14. században a német Luxemburgi-dinasztia került hatalomba. Az ország fénykora IV. Károly (1346–1378) német-római császár és cseh király időszakára esett, aki Csehország megerősítésébe kezdett. Az ország gazdasági fejlesztésében (ezüstbányászat, céhes ipar, háromnyomásos gazdálkodás) a nagy számban betelepülő német hospesek is szerepet kaptak.
IV. Károly uralkodása idején jelentős építkezések kezdődtek Prágában (például Károly híd), a városban ekkor alapították Közép-Európa első egyetemét (1348). IV. Károly fiai közül az idősebb a cseh trónt és a német koronát örökölte (IV. Vencel), míg a fiatalabb, Luxemburgi Zsigmond a magyar korona várományosa lett (Nagy Lajos idősebbik lányának, Máriának az eljegyzésével). A 15. század elején a cseh származású Husz János – a prágai egyetem teológiatanára – erős kritikával illette az elvilágiasodott egyházat. Husz evangéliumi szegénységet hirdetett, elutasította a pápai főséget, és több katolikus tantételt is bírált. A mise során nemzeti nyelvű liturgiát és két szín alatti áldozást követelt. Husz népszerűsége egyre nagyobb lett, a prágai polgárok még a kiátkozása után is kiálltak mellette. A Husz által felvetett gondolatokat Luxemburgi Zsigmond német király (utóbb német-római császár) a konstanzi zsinaton szerette volna megvitatni.
Bár Zsigmond menlevelet biztosított Husznak, a zsinaton a főpapok mégis inkvizíciós pert indítottak ellene, és 1415-ben eretnekként máglyán megégették. Luxemburgi Zsigmond német és magyar király, bátyja halála után igényt formált a cseh trónra (1419). Az ellene kibontakozó huszita felkelést az uralkodó csak elhúzódó harcok során tudta felszámolni. A győztes Zsigmondot ezután cseh királlyá, majd a cseh királyi cím birtokában német-római császárrá koronázták. Zsigmond halála után a trón lányára és vejére, Habsburg Albertre szállt (1437).
Amikor összeszámoltak minden szavazatot, kiderült, hogy Husz halálára 45 szavazatot adtak le, nem számítva emellett a római legátus és Zsigmond császár szavazatát, aki midőn meghallotta a végső eredményt, elsápadt és összerázkódott, mintha ő maga felett kellett volna ítéletet mondani: tudta, hogy tőle függ Husz élete és szabadsága. Síri csend uralkodott a templomban, amikor elhangzott az utolsó beszéd és Zsigmondot megkérdezték: „Felséges császár! Mi lesz Felséged végleges döntése: Husz tanítása mellett vagy ellene? Eretneknek találja-e, aki megérdemli a halált?"[…] A kérdezett felindult hangon így felelt: „Továbbra is azt állítom, hogy Husz eretnek, és a jog szerint teljesen megérdemli, hogy megégetés által haljon meg, ha nem vonja vissza tételeit. Királyi eskümhöz híven nem szabadíthatom meg a büntetéstől.”
[…] Ekkor Husz férfiasan megkérdezte: „Felséges császár, hogyan egyezhet bele koronájának és német becsületszavának ilyen lealázásába? Önmaga semmisíti-e meg a menlevelét, amelyet saját pecsétjével és aláírásával erősített meg, s a fejére veszi-e ezt a bűnt és hitszegést? […]
„Valóban biztosítottam számodra, eretnek, az utazást, de csak ide, s ezt megkaptad. A visszafelé vezető utat nem biztosítottam, sőt, ezt nem is kérték tőlem.” […] Így felelt Zsigmond. (Részlet Poggio Bracciolini itáliai humanista beszámoló leveléből a konstanzi zsinat bírósági tárgyalásáról. Poggio adta át Husz Jánosnak a zsinatra szóló meghívást.)
- Milyen szerepe volt Zsigmondnak Husz elítélésében?
- Mire hivatkozott Husz vele szemben?
- Hogyan írta le a szerző a döntés pillanatait?
- Vitassuk meg, kinek az oldalán állhatott a levél írója!
Kitekintő
A huszitizmus sorsa
A cseh felkelés nyitányaként Zsigmond követeit kihajították a prágai városháza ablakain (defenesztráció). A kibontakozó huszita háború (1419–1434) kezdetben cseh sikereket hozott. Husz követői két irányzatba tömörültek; a nemesek és a módosabb polgárok által támogatott kelyhesek mérsékelt programmal (például cseh nyelvű istentisztelet, két szín alatti áldozás) léptek fel. A szegényebb rétegekből kikerülő táboriták teljes egyenlőséget követeltek, és nemcsak az egyházi hierarchiát utasították el, hanem a fennálló társadalmi rendet (jobbágyi terhek, földesúri hatalom) is elvetették. A vagyonközösséget kialakító táboriták újfajta harcmodort (szekértábor, tűzfegyverek) fejlesztettek ki, amellyel hatásosan szembeszálltak a támadó lovagi seregekkel. A huszita mozgalmat csak a kelyhesekkel kötött megállapodás – főbb követeléseik elfogadása – után tudták felszámolni, az egyedül maradt táboriták a döntő ütközetet elveszítették (Lipany, 1434).
Abban az időben nem lesznek a földön sem királyok, sem uralkodók, sem alattvalók, eltűnnek az adók és szolgáltatások, […] mindig mindennek közösen mindenkiének kell lennie, és senkinek nem lehet külön tulajdona, aki pedig ilyennel rendelkezik, halálos bűnt követ el. […] minden uraságot, nemest, lovagot le kell dönteni és meg kell semmisíteni, […] meg kell szüntetni minden adót, szolgáltatást és illetéket, ezekkel együtt minden fejedelmi tartományi, városi és paraszti jogrendet […]. A misét nem szabad latinul, sem más nyelven énekelni, csak a nép nyelvén és csak közönséges öltözetben szabad mondani, elhagyva belőle minden egyebet az áldó szavakon kívül […]. Minden templomot, minden szentélyt és minden oltárt, amilyet nem az Isten, hanem bármely más szent nevének emeltek, mint a bálványozás helyeit le kell rombolni vagy fel kell gyújtani. Senkinek se szabad készítenie, tartania vagy tisztelnie sem mennyei, sem földi tárgyak képeit, sem bármilyen más képet, mert az bálványimádás volna. A szentek ereklyéit és maradványait nem szabad őrizni, sem tisztelni azokat a róluk elnevezett templomokban, mint a szentektől származó szentelt emlékeket. A testi halál után a keresztény lelkek számára nincs sem idő, sem hely a tisztulásra, és nem szabad hinni semmiféle tisztító helyben. (Jan Pribram: Chronica Laurentii. A krónika szerzője a prágai egyetem tanáraként a kelyheseket támogatta, de művébe eredeti táborita szövegeket is illesztett, amelyeket a történettudomány hiteles forrásnak tekint.)
- Különítsük el a táboriták társadalmi és vallási tanításait!
- Hogyan vélekedtek a magántulajdonról és a fennálló társadalmi rendről?
- Milyen, a katolikus dogmáktól eltérő tanok jelentek meg elképzeléseikben?
- Vitassuk meg, miért szükséges forráskritikával kezelni a dokumentumot!
Összegzés
Változás és folytonosság
- Milyen eltérő vonásai voltak a régió történelmének Nyugat-Európáéhoz képest?
- Miben különbözött Kelet-Közép-Európa gazdasági fejlődése a nyugatitól?
- Miként változott meg az egyes országok politikai helyzete az időszakban?
Történelmi jelentőség
- Milyen következményekkel járt a tatár hódítás és uralom?