- Fogalmazzuk meg saját szavainkkal, mi az a demokrácia!
- Milyen jogok illetik meg az embereket egy demokratikus rendszerben?
- Idézzük fel az általános iskolában tanultakat arról, hogyan működik egy demokratikus állam!
- Mióta van Magyarországon demokrácia?
Az első athéni törvényhozókMilyen belső problémákat kellett megoldani?
Az athéni mitikus hagyomány szerint egy király, Thészeusz egyesítette a várost több kis faluból. Athén azonban a királyság megszűnése után az eleinte tíz, később az egy évre választott arisztokrata arkhónok vezetésével lépett be a történelembe. A kilenc arkhón egyikéről nevezték el az évet, egy másik a főbb papi tisztségeket intézte, míg a harmadik a hadsereget vezette. A hat további arkhón a törvényeket felügyelte.
Az athéni hagyomány szerint Thészeusz király egyesítette a várost több kis faluból. A királyság megszűnése után az eleinte tíz, később egy évre választott arisztokrata arkhónok vezették Athént. A kilenc arkhón egyikéről nevezték el az évet, egy másik a főbb papi tisztségeket intézte, míg a harmadik a hadsereget vezette. Hatan a törvényeket felügyelték.
A törvények írásos rögzítésével Kr. e. 621-ben Drakónt bízták meg. A későbbi hagyomány szigorúnak tartotta törvényeit (innen ered a drákói szigor kifejezés). Legtöbb törvényét Szolón eltörölte, csak a vérbosszú ellen hozottat tartotta meg. A bíráskodást a családok, nemzetségek kezéből a bíróságokéba helyezte (azaz a gyilkost tilos volt bosszúból megölni). Drakón törvénye a vérbosszú tiltásával, illetve a vizsgálati szakasz, valamint az ítélkezés különválasztásával rendkívül jelentős újítást jelentett. A tettes és a család kiegyezésének biztosításával pedig őrködött a társadalmi béke fölött. A volt arkhónokból álló bíróság, az areioszpagosz Drakón után jött létre.
Ha valaki szándék nélkül ölt, menjen száműzetésbe. A vizsgálóbírák vizsgálják meg, hogy bűnös-e gyilkosságban, kezével ölve vagy felbújtással, a bírák pedig ítélkezzenek. A tettes kiegyezést köthet, ha él az atya vagy a fivér vagy a fiak, mindegyikükkel, vagy pedig az ellenkező fél győz a perben. Ha pedig valaki egy gyilkost megöl vagy oka lesz halálának, ugyanolyan megítélés alá esik, mint aki egy athéni polgárt ölt meg. Az ítéletet a bírák mondják ki. (Drakón vérbosszúellenes törvénye; Kr. e. 621)
- Hogyan bünteti Drakón a nem szándékos emberölést?
- Mi történik a tettessel, ha kiegyezett az áldozat családjával?
- Melyik rendelkezése tűnik különösen modernnek?
- Mennyire tarthatjuk szigorúnak ezt a törvényt?
Az arisztokratikus Athénban a gazdagok parcellákra osztott földjeit félszabad szegény parasztok művelték, akik a termés egyhatodát beszolgáltatták a földbirtokosoknak. Ha elmaradtak a beszolgáltatással, adósságba sodródtak, és vagy őket, vagy családjukat el lehetett adni rabszolgának.
Szolón Kr. e. 594-ben két célt tűzött ki maga elé: a zúgolódó szegény parasztokat fel akarta szabadítani nehéz helyzetükből, és polgárjogban részesíteni őket, valamint el kívánta törölni az adósrabszolgaságot. Szolón törvényét a nép teherlerázásnak nevezte el. A hatodosokból polgárok lettek, akik részt vehettek a népgyűlés és az újonnan létrehozott esküdtbíróság (héliaia) munkájában. Vezető tisztségeket azonban nem tölthettek be. Földet sem osztottak számukra, így napszámosként, kézművesként vagy a hajókon evezősként kereshették meg kenyerüket. A külföldre eladott adósokat visszavásárolták. Az arisztokraták a birtokaikon gabona helyett olajfa- és szőlőültetvényeket telepítettek, az olajat és bort exportálták, a gabonát pedig olcsón szerezték be külföldről.
Az arkhónok választását Szolón szintén megreformálta. Eddig csak az arisztokrata családok tagjai tölthettek be vezető tisztségeket. Szolón a származás helyett a vagyont tette a hivatalviselés alapjának. A vagyoni cenzus (vagyonbecslés) alapjául az egyévi jövedelem számított. A vagyoni cenzus alapján létrejött vagyoni osztályok a korábban is meglévő katonai beosztás nevét örökölték meg.
Államszervezetük minden egyéb tekintetben is oligarchikus volt, kivált pedig abban, hogy a szegények gyerekestől, asszonyostól a gazdagoknak szolgáltak. Hatodosoknak nevezték őket. Ezért a bérért művelték meg ugyanis a gazdagok földjét (az egész föld ti. kevesek kezén volt), s ha a bért nem fizették meg, mind magukat, mind gyermekeiket rabszolgaságba lehetett hurcolni; az adósságokért pedig mindnyájuknak személyükkel kellett felelniök egészen Szolón idejéig. Ő volt az első, aki a nép élére állt. A legnehezebb és legkeservesebb a tömeg számára az egész államberendezkedésből ez a szolgaság volt; mindamellett a többi miatt is zúgolódtak, mert úgyszólván mindenből ki voltak rekesztve. (Részlet Arisztotelész Az athéni állam című munkájából)
- Kik voltak a hatodosok? Mennyire voltak szabadok? Mi bizonyítja, hogy a hatodosok nem voltak rabszolgák?
- Döntsük el a forrás alapján, hogy a hatodos elszegényedett kisbirtokos vagy más földjét művelő földműves volt-e!
Társadalmi tagozódás és hadsereg Szolón előtt | Vagyoni osztály Szolón után | A vagyoni osztály elnevezése | A vagyoni osztály szerepe a hadseregben |
---|---|---|---|
lovas | 500 mérő fölött | 500 mérősök | hoplita |
lovas | 300 mérő fölött | lovagok | hoplita |
hoplita | 200 mérő fölött | zeugitészek | hoplita |
– | 200 mérő alatt | thészek | evezős, segédcsapat |
Rá@dás
Peiszisztratosz, a jó türannosz és az athéni egyeduralom sorsa
Az athéni türanniszMiként tudott Peiszisztratosz egyeduralmat szerezni?
Athénban három vezető nemzetség küzdött a legnagyobb befolyásért, és közülük Kr. e. 560-ban Peiszisztratosz került ki győztesen. Ellenfelei száműzetésbe vonultak. A türannisz (egyeduralom) tehát az arisztokrata nemzetségek belső harcainak eredményeként jött létre, és nem a démosz segítette hatalomra. A nem arisztokraták és nem dúsgazdag polgárok még Szolón reformja után sem szólhattak bele a hatalmi küzdelmekbe. A türannosz ugyanakkor kedvezményeket adott a népnek (például látványos vallási ünnepségek és sportversenyek megszervezése, valamint a színházi bemutatók támogatása).
Peiszisztratosz nevéhez fűződik az első vízvezeték kiépítése, amely az agora közkútját látta el mindenki számára hozzáférhető friss vízzel. A templomépítkezések nemcsak a várost díszítették, hanem a polgárok számára munkalehetőséget is biztosítottak.
A türannisz így is rövid közjátékot jelentett a görög történelemben: Athénban mindössze ötven évig tartott, de sehol sem állt fenn száz évnél hosszabb ideig. Az egyeduralmat minden esetben a türannosszal szemben álló arisztokrata családok döntötték meg. Ehhez olykor külső segítséget is igénybe vettek. Athénban Kr. e. 510-ben Kleiszthenész családja a spártaiak segítségével űzte el Peiszisztratosz fiát, Hippiaszt, aki a perzsákhoz menekült.
Kleiszthenész reformjaMiben különbözött Kleiszthenész és Szolón rendszere?
Athénban a vezető arisztokrata családok hol együttműködtek, hol pedig megpróbálták kiszorítani egymást a hatalomból. A türannisz bukása után Kr. e. 508-ban Kleiszthenész a népre támaszkodva került hatalomra. Kleiszthenész továbbvitte a reformokat, a polgárjogot – a történelemben először – nem az arisztokrata származáshoz vagy a vagyonhoz, hanem a lakóhelyhez kötötte. Igaz, a hivatalviselés jogát ő is az 500 mérősökre korlátozta.
A kleiszthenészi reform a polgároknak nemcsak a politikai életben, hanem a hadseregben is kijelölte a helyét. A nehézfegyverzetű gyalogosok továbbra is azok közül kerültek ki, akik meg tudták vásárolni a fegyvereket. Minden phülé saját csapatot állított, amelynek az élén az évente választott tíz sztratégosz (hadvezér) állt.
Kleiszthenész a legfőbb hatalmat az ötszázak tanácsának (bulé) és a népgyűlésnek (ekklészia) a kezébe adta. Az ötszázak tanácsának tagjai a népgyűlés elé kerülő kérdésekben döntöttek, és a javaslatot csak akkor bocsátották az ekklészia elé szavazásra, ha az nem volt törvénytelen (törvény-előkészítő testület). A törvények akkor váltak érvényessé, ha a népgyűlés megszavazta őket. Minden polgár részt vehetett a népgyűlés és az esküdtbíróságok munkájában. Az esküdtbíróság népbíróságként ítélkezett (a 6000 fős testületből 500 fős bíróságokat sorsoltak, tagjai egyénileg szavaztak a vádlott bűnösségéről vagy ártatlanságáról). A hagyomány tévesen Kleiszthenész nevéhez fűzi a cserépszavazás, az osztrakiszmosz bevezetését.
Időszak | A polgárjog alapja | Hivatalviselés |
---|---|---|
Szolón előtt | Származás (nemzetségek) | Arisztokraták |
Szolón reformja | Származás (nemzetségek) | Vagyoni cenzus |
Kleiszthenész | Területi elv | Vagyoni cenzus |
Foglaljuk össze a táblázat alapján, milyen változásokat hozott Szolón és Kleiszthenész reformja! Mit nem változtatott meg Kleiszthenész a szolóni rendszerből?
Kitekintő
A cserépszavazás
A hagyomány Kleiszthenész nevéhez fűzi a cserépszavazás (osztrakiszmosz) bevezetését. Az intézmény a törött cserépdarabról (osztrakon) kapta a nevét, amelyre a szavazáskor a polgárok felírták annak a politikusnak a nevét, akitől meg akartak szabadulni. Ha legalább hatezren szavaztak, a szavazás érvényes volt. Annak kellett tíz évre száműzetésbe vonulnia, akire a legtöbb szavazat esett. Az áldozat megtarthatta a vagyonát, és tíz év után visszatérhetett Athénba. Azt is gyakran említik, hogy Kleiszthenész a törvényt azért hozta, hogy senki se alapíthasson türanniszt népszerűségére támaszkodva. A cserépszavazást azonban, amint Arisztotelész írja, első ízben Kr. e. 487-ben alkalmazták, amikor Kleiszthenész már nem élt. Ráadásul az előkerült több mint tízezer szavazócserép alapján úgy tűnik, egyetlen olyan politikust sem űztek el, aki valóban türanniszra akart volna törni. Az igazság az, hogy Kr. e. 487-ben csak Themisztoklésznek volt arra politikai lehetősége, hogy ezt az intézményt bevezesse, akiket pedig elűzött, azok politikai ellenfelei voltak (például Ariszteidész). A cserépszavazás híre nagyobb, mint a jelentősége. Mindössze kilenc politikust űztek így el hetven év alatt. A Kr. e. 417-ben tartott utolsó cserépszavazás bizonyította, hogy a szavazást manipulálni lehetett. A csalások miatt soha többé nem éltek ezzel az eszközzel.
A cserépszavazás lefolyása
A szavazás, hogy röviden összefoglaljuk, a következőképpen folyt le. Mindenki vett egy cserépdarabot, ráírta, kit akar a városból eltávolíttatni, és az agorán odavitte egy palánkkal körülkerített helyre. Az arkhónok először is megszámlálták a szavazatokat, mert ha kevesebben szavaztak hatezernél, a cserépszavazás nem volt érvényes. Azután a szavazatokat nevek szerint külön-külön csomókba rakták, majd hírnök adta tudtul a népnek, hogy kire esett a legtöbb szavazat, s azt vagyonának meghagyásával tíz évre száműzték. (Részlet Plutarkhosz Ariszteidész című munkájából)
- Hány szavazatra volt szükség, hogy érvényes legyen a cserépszavazás?
- Ha Athénnak ekkor 30 000 polgára volt, hány százalék volt az érvényességi küszöb?
- A cserépszavazás vajon egy bűn büntetése vagy elővigyázatossági intézkedés?
- Vitassuk meg, mennyire igazságos politikai eszköz a cserépszavazás! Készíthetünk róla törimozit is.
Összegzés
Változás és folytonosság
- Hogyan változott meg az arisztokratikus uralom a Kr. e. 6. században?
- Hogyan értelmezhető a népuralom, és miben különbözött az arisztokratikus berendezkedéstől?
Okok és következmények
- Miként befolyásolta az arisztokrata családok vetélkedése Athén történelmét?
- Mely intézkedések segítettek a társadalom alsó rétegének helyzetén?
Fogalomtár
- adósrabszolga
- Adóssága fejében rabszolgának eladott szegény.