- Milyen történetekre emlékszünk a Szent Istvánt követő magyar királyokról?
- Miért került veszélybe Szent István király életműve?
- Milyen korábbi ismereteink vannak Szent Lászlóról és Könyves Kálmánról?
- Mi jellemezte a Német-római Császárság politikáját a kelet-közép-európai térségben?
Rá@dás
A Szent Korona
Az ország politikai helyzete I. István halálakorMiért alakult ki veszélyes helyzet első királyunk halála után?
István uralkodása idején a belső szervezőmunka békés külkapcsolatokat kívánt, ezért a király jó kapcsolatot ápolt a Kijevi Fejedelemséggel és a Bizánci Birodalommal. II. Henrik haláláig megmaradt az együttműködés a Német-római Birodalommal, igaz, emiatt a németekkel harcoló lengyelek hűvös viszonyt tartottak fenn Magyarországgal. A fiatal magyar államot egy-két besenyő betörésen kívül csak az új német császár (II. Konrád, 1024–1039) támadása fenyegette, de ezt a királyi haderő a felégetett föld taktikáját alkalmazva visszaverte (1030). (A 11. században, a kereszténység felvétele után számos besenyő csoport kapott engedélyt a betelepülésre.) István szándéka szerint a megkezdett államszervezést fiának, Imre hercegnek kellett volna folytatnia. Imrét a hithű keresztény nevelés mellett felkészítették a kormányzásra is, nevelője a velencei származású Gellért püspök volt. (A nagy műveltségű szerzetes néhány évig remeteéletet élt, majd István csanádi püspökké nevezte ki.) A kormányzás alapelveiről az uralkodó Intelmek címen úgynevezett királytükröt állított össze fia, Imre herceg számára.
[…] én sem restellem, szerelmetes fiam, hogy neked még életemben tanulságokat, parancsokat, tanácsokat, javaslatokat adjak, hogy velük mind a magad, mind alattvalóid életmódját ékesítsed, ha majd a legfőbb hatalom engedélyével utánam uralkodni fogsz. Illik pedig, hogy odaadó figyelemmel hallgatván eszedbe vésd apád parancsait, […].
VI. A vendégek befogadásáról és gyámolításáról
A vendégek s a jövevények akkora hasznot hajtanak, hogy méltán állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén. Hiszen kezdetben úgy növekedett a Római Birodalom, úgy magasztaltattak fel és lettek dicsőségessé a római királyok, hogy sok nemes és bölcs áradt hozzájuk külön-külön tájakról. […] Mert amiként külön-külön tájakról és tartományokból jönnek a vendégek, úgy külön-külön nyelvet és szokást, külön-külön példát és fegyvert hoznak magukkal, s mindez az országot díszíti, az udvar fényét emeli, s a külföldieket a pöffeszkedéstől elrettenti. Mert az egynyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő. Ennélfogva megparancsolom neked, fiam, hogy a jövevényeket jóakaratúan gyámolítsad és becsben tartsad, hogy nálad szívesebben tartózkodjanak, mintsem másutt lakjanak. (Szent István király intelmei Imre herceghez)
- Milyen szándékkal fogalmazta meg István az intelmeket?
- Miért tartotta hasznosnak a külföldiek befogadását a királyi udvarba?
- Vitassuk meg a kiemelt mondat tartalmi hátterét!
A trónörökös tragikus vadászbaleset során bekövetkezett halála (1031) azonban bizonytalanná tette a fiatal keresztény állam sorsát. A számításba jöhető utódok egyike Vászoly (Vazul; Géza testvérének a fia volt), de pogány hitbeli meggyőződése miatt István nem bízott az unokatestvérében. Tisztázatlan körülmények között Vászolyt megvakították, fiai (András, Béla és Levente) pedig elmenekültek. István uralkodásának utolsó éveiben nővérének a velencei dózsétól származó fiát, Orseolo Pétert jelölte ki utódjául. A későbbiekben az elmenekült Vászoly (Vazul) fiai által folytatódott az Árpád-ház története. 1046-ban hazatértek, és előbb I. András, majd I. Béla került trónra.
Rá@dás
Trónviszályok Szent István halála után
A belső rend megszilárdításaMiért volt szükség szigorú törvények bevezetésére?
I. István halála után a keresztény magyar állam fennmaradása még bizonytalannak tűnt. A következő évtizedekben az országot nemcsak belső trónviszályok, hanem külső, német támadások is fenyegették. A meggyengülő királyi hatalom láttán a régi rend, a pogányság támogatói szintén támadásba lendültek. 1046-ban egy nagyobb pogánylázadás tört ki a keresztény egyházzal szemben. A felkelés során számos papot megöltek, illetve sok templomot felgyújtottak. A pogánylázadást a hatalomra lépő András és testvére, Béla hadai verték le. A század eseményeit jelentős népmozgások, az elszegényedő, szabad jogállású nemzetségtagok vándorlásai kísérték. A belső vándorlás a Kárpát-medence még ritkábban lakott régiói felé irányult, és résztvevői szabad földterületet akartak szerezni maguknak. A „kóborlók” útját gyakran rablás és fosztogatás kísérte.
A Szent István által megteremtett állam megerősítése a trónharcok után hatalomra kerülő I. (Szent) László (1077–1095), majd Könyves Kálmán (1095–1116) érdeme. I. István személyének és tetteinek elismerését a László által kezdeményezett szentté avatás, illetve a korban keletkezett István-legendák is mutatták. (1083-ban Imre herceget és az 1046-os pogánylázadás során meggyilkolt Gellért püspököt is szentté avatták.) Szent László és Könyves Kálmán a szétzilálódott közállapotok helyreállítására és a fennálló problémák orvoslására szigorú törvényeket hozott. A magántulajdon védelme érdekében I. László a tyúk árában határozta meg azt az értéket (10 dénár), amely felett halálos ítélet várt a tolvajra. A törvény a szabadok és a szolgák között nem tett különbséget, sőt fellépett az enyhébb ítéletet hozó bírókkal szemben is. Kálmán uralkodása idején némileg enyhült a szigor, értékhatárnak már a szarvasmarha (tinó) ára (20 dénár) számított. A megvádolt személyek csak az istenítélet során tisztázhatták ártatlanságukat.
1 dénár | Szent István dénárjai 0,8 g súlyú ezüstpénzek voltak. |
1 penza | Értéke a bizánci eredetű aranypénznek felelt meg, 40 dénár ért 1 penzát. |
1. Mindenekelőtt esküvel elhatároztuk, hogy ha főembernek bármilyen rokonát lopás bűnében találják egy tyúk értékén túl, semmiképpen se rejthesse el vagy védhesse meg őt közülük senki. Azt is akarjuk, hogy magát a tolvajt, hacsak nem menekül az egyházba, akasszák fel, és egész vagyona vesszen el. […]
4. Ha ezután valakit az egész falu tolvajnak kiált, istenítélettel vizsgálják meg. Ha ennek folytán ártatlannak bizonyul, a falu csupán egy penzát fizessen a papnak. Ha pedig bűnösnek találják, minden vagyonát foglalják le a király részére, amiből negyedrészt a falubelieknek adjanak. […]
6. Ha a bíró a rabszolga orrát nem vágja le, vagy a szabadot nem akasztja fel, vesszen el mindene, fiain vagy lányain kívül, s magát a bírót adják el. Ha pedig ártatlant akaszt fel, száztíz penzát fizessen, és a felakasztott személy minden vagyonát adja vissza. […]
12. Ha valamely szabadot vagy rabszolgát lopáson érnek, akasszák fel. Ha pedig a tolvaj, hogy megmeneküljön az akasztófától, a templomba menekül, kihozván őt a templomból, vakítsák meg. A lopáson ért rabszolgát, ha nem menekül a templomba, miként a szabadot, akasszák fel. […] Az olyan rabszolga pedig avagy szabad, aki libát vagy tyúkot lop, fél szemét veszítse, s amit lopott, adja vissza. […]
14. Ha valamely szabad ember tíz dénár értékűt lop, akasszák fel, ha tíz dénárnál kisebb értékűt lop, a lopott értéket tizenkétszeresen adja vissza, és egy ökröt fizessen. (Részlet Szent László II. törvénykönyvéből)
42. Ha valaki a király engedélye nélkül kóborlót fogad fel, ötvenöt penzát fizessen. […]
54. Ha valaki négylábú állatot vagy ennek megfelelő értékű dolgot, avagy húsz dénár értékű ruhát lopott, mint tolvajt ítéljék el. […]
56. A tolvaj feleségét, ha részes ura bűnében, férjével együtt adják el rabszolgának. Gyermekeik is, ha tizenöt évesek vagy annál idősebbek, osztozzanak anyjuk sorsában; azokat pedig, akik tizenöt éven alul vannak, büntetlenül engedjék el. (Részlet Kálmán I. törvénykönyvéből)
- Hasonlítsuk össze a két uralkodó rendelkezéseit, és készítsünk néhány mondatos összefoglalót!
- Melyik bűncselekmény fordul elő leggyakrabban a törvényekben? Milyen társadalmi problémára utalt ez?
- Hogyan változott az értékmérő lopás esetén?
A vándormozgalmakkal szemben a központi hatalom szintén kellő eréllyel lépett fel, mind a két uralkodó az erőszakos letelepítést szorgalmazta. A megerősödő állami hatalom a királyi birtokok megőrzésére törekedett, és Kálmán a szabadokat katonaállításra, a nagybirtokosokat pedig páncélos vitéz felfegyverzésére kötelezte.
Külpolitikai sikerekHogyan erősödött meg az ország helyzete a térségben?
Az ország külpolitikai helyzetét jelentős európai események is befolyásolták (invesztitúraharc, keresztes hadjáratok, Bizánc meggyengülése), és az uralkodók hosszú távú eredményeket értek el. Nagyobb támadások a keleti nomádok (besenyők, kunok) felől érték az országot. A betörő nomád népekkel szemben László már uralkodása előtt, hercegként is eredményesen küzdött, és a harcokban megmutatkozó bátorsága rövidesen beépült a róla szóló lovagkirályi legendákba. Szent László kezdetben támogatta a pápaság fellépését a császári hatalommal szemben (VII. Gergely és IV. Henrik konfliktusában).
Az uralkodó később szembefordult a Szentszékkel, és egy gyors hadjárattal megszállta a pápai hűbérnek számító Horvátországot (1091). A sikeres területi hódítás a 20. századig perszonálunióban a Magyar Királysághoz kapcsolta Horvátországot. Az elfoglalt terület élére a 12. században egy horvát-szlavón bánt neveztek ki. A báni tisztség idővel tekintélyes rangnak számított az országban. A hivatal viselője több megyét irányított, illetve kiterjedt katonai és igazságszolgáltatási jogkörrel rendelkezett.
Kálmánnak uralkodása első évében a keresztes csapatok átvonulása okozott gondot; a fosztogató paraszti hadakat szétverte, a lovagi sereget békében átengedte (1096). Ezt követően délen folytatta a terjeszkedő politikát, 1105-ben elfoglalta a dalmáciai városokat (például Zárát, Traut), így az ország kijutott az Adriai-tengerhez. A térségben ettől kezdve évszázadokig tartó hatalmi harc dúlt, előbb a Bizánci Birodalommal, majd Velencével.
A magyarországi egyház megerősítéseMiben tükröződött a clunyi mozgalom hatása?
Az egyház megerősítését számos rendelkezés szolgálta, további püspökségek létesültek (Zágráb, Nyitra), és kiépült a középszintű egyházi szervezet (főesperesi intézmény, káptalani testületek). Az esperesek az alsó papság elöljárói voltak, míg a káptalanok a püspökök munkáját segítették, illetve hiteles helyként oklevelek kiadásával foglalkoztak. (Az istenítéleteket a teljes nyilvánosság előtt szintén ezekben a központokban bonyolították le.) A királyi törvényekben megjelent az egyházi vagyon védelme és a papság erkölcseinek felügyelete. A cölibátust Kálmán kötelezővé tette, igaz, még ő is engedélyezte a már korábban megnősült papok tevékenységét.
3. Azoknak a papoknak pedig, kik első és törvényes házasságban élnek a béke megóvása és a Szentlélek egysége miatt, ideiglenesen engedélyt adunk, amíg nekünk ebben az ügyben az apostoli szentatya tanácsot fog adni. […]
11. Ha valaki vasárnapokon vagy a nagyobb ünnepeken nem megy az ő kerületének egyházába, verésekkel javítsák meg. […]
22. Akik pogány szokás szerint kutak mellett áldoznak, vagy fákhoz, forrásokhoz és kövekhez ajándékokat visznek, bűnükért egy ökörrel fizessenek. (Részlet Szent László korabeli egyházi zsinat határozataiból)
7. Hogy senki se tartson meg semmit a pogány szokásokból; aki pedig ezt teszi, ha az öregebbek közül való, negyven napig szigorúan vezekeljen, ha pedig a fiatalabbak közül, hét napon át [vezekeljen] verésekkel. […]
32. Azoknak, akik a szerpapságot és áldozópapságot nőtlen állapotban nyerték el, feleséget venni nem szabad. (Részlet Kálmán II. törvénykönyvéből)
- Mennyire számított központi problémának a pogányság a korban?
- Hogyan jelent meg a törvényekben a cölibátus kérdése?
- Milyen európai események hatottak a szabályozására?
Kitekintő
Könyves Kálmán a boszorkányokról
Évszázadok óta idézik ezt a Kálmán-féle törvényt: „A nem létező boszorkányok (striga) ügyében ne legyen eljárás.” Kálmán azonban a boszorkányokról élő tévhiteknek csak az egyik képzetét vetette el. Valójában a királyi rendelkezés, az éjjel-járó, levegőben lovagló, átalakuló lény (striga) létezését tagadta. A mágikus eszközökkel (szemmel verés, átok, bűbáj stb.) rontó boszorkányok (malefica) létezésében még évszázadokig hittek az emberek. Kálmán törvénye valószínűleg egy korabeli egyházi törvény átültetése volt a magyar joggyakorlatba.
Néhány elvetemült, ördögtől megrontott asszony, démoni illúziók és képzelődések csábítására azt hiszi és hirdeti, hogy az éjjeli órákban bizonyos állatokon kilovagolnak Dianával, a pogányok istennőjével, és az asszonyok megszámlálhatatlan sokaságával. Az éjszakai csöndben hatalmas földi távolságot tesznek így meg, engedelmeskedve úrnőjük parancsának, szolgálatára állva, amikor csak szólítja őket. […] A papok hirdessék ki minden szószékről, hogy ez teljességgel hamis szóbeszéd, s az efféle képzelgéseket nem isteni, hanem gonosz szellemek ültetik az emberek fejébe. (Részlet Gratianus Decretumából; 12. századi kánonjogi gyűjtemény)
- Honnan származtak a furcsa képzelgések az egyház szerint?
- Miért lépett fel az egyház ilyen erélyesen a népi babonákkal szemben?
Összegzés
Történelmi forrás
- Melyek voltak a két király törvénygyűjteményének legfontosabb rendelkezései?
- Miért lehetnek a törvények szövegei hasznos források a korabeli társadalom és életmód kutatói számára is?
Történelmi jelentőség
- Jellemezzük és értékeljük Magyarország Szent István halála utáni helyzetét!
- Minek a bizonyítéka volt Horvátország és Dalmácia megszerzése az időszakban?