28. A keresztes…

28. A keresztes hadjáratok és a lovagok világa

28. A keresztes hadjáratok és a lovagok világa

  • Milyen történelmi filmeket és regényeket ismerünk a keresztes hadjáratokról?
  • Hogyan ábrázolják ezek az alkotások a kereszteseket?
  • Mi jellemezte a keresztesek fegyverzetét és harcmodorát?
A térkép a keresztes hadjáratok útvonalait mutatja be: a keresztes lovagok nyugat felől vonultak Jeruzsálem, a Szent Város visszafoglalására. A lovagok a Kasztíliai Királyságból, az Angol Királyságból, a Francia Királyságból és a Német-Római Császárságból indultak. A szentföldi hadjáratokkal párhuzamosan Hispániában is háború kezdődött a keresztény területek felszabadítására.
Keresztes hadjáratok A történelmi atlasz felhasználásával gyűjtsük ki táblázatba az összes hadjáratot! Miért lehetett kezdetben sikeres a támadás? Miért csak a tengerparti sávot tudták a keresztesek tartósan birtokolni a Közel-Keleten? Hová irányult a negyedik hadjárat? Melyik térség kereskedelmi életét lendítette fel az elhúzódó háború?

A lovagság kialakulásaMiért nőtt meg a lovagok jelentősége?

Lovagi torna ábrázolása: két páncélos lovag kopjafával vív párbajt. A lovak kétszínű, csíkos takarókkal és tollas fejdíszekkel vannak felszerelve.
Lovagi párviadal ábrázolása 1626-ból

A középkori társadalom világi birtokosainak hatalma a 8–9. században megerősödött. Nyugat-Európában a nemesség önálló politikai tényező lett, és a kialakuló lovagi értékrend vált a meghatározóvá a középkor évszázadaiban.

A hadviselés átalakulása szintén a lovagság erősödésének kedvezett. Az egyre drágább páncélzathoz és egyéb felszereléshez szükséges anyagi fedezetet csak a birtokos réteg tudta előteremteni. A nehézlovasság megjelenése a csatatereken a virágzó középkor évszázadaiban történt. Az avaroknak és a magyaroknak köszönhetően elterjedt felszerelések (például nyereg, kengyel, patkó) lehetővé tették a lóháton vívott lándzsás összecsapásokat. A lovagi közelharc fegyvereivel (például pallos, buzogány) szemben folyamatosan javították a páncélzat minőségét. A megváltozott harcmodor megkövetelte az állandó gyakorlatozást, mindez a lovagi életforma kialakulásához vezetett.

A nehézlovas harceljárások egyik gyakorlóterepe a lovagi tornák voltak, ahol a küzdőfelek legtöbbször egymást hívták ki, de nem voltak ritkák a kisebb csapatok összecsapásai sem. A közelharcban az egymásnak vágtató lovagok lándzsával próbálták a másikat a pajzsra vagy sisakra irányuló erőteljes döféssel kilökni a nyeregből.

A keresztes hadjáratokMilyen eredményeket értek el a nyugati lovagok hadjárataikkal?

Láncszemeből összeállított sodronying, amelynek súlya: 12-13 kg és kb. 20.000 megerősített láncszem alkotja. Teljes lovagi vértezet, amely lágyacélból vagy hőkezelt acélból készült. Részeit szíjjakkal erősítettek a lovagokra, a lemezek vastagsága 1,5-3 mm volt. A vértezetek súlya általában 30-40 kg között volt.
Sodronying és egy 15. századi lovagi vértezet

A virágzó középkor évszázadait végigkísérte az európai lovagság nagy katonai vállalkozása, a Szentföld felszabadításáért folytatott harc. A hadjáratokban szinte minden nyugati kultúrkörhöz tartozó ország részt vett. A 11. században a Bizánci Birodalom többször vereséget szenvedett a megerősödő török erőktől (Szeldzsuk Szultánság), és kis-ázsiai területe a főváros környékére zsugorodott.

II. Orbán pápa 1095-ben a clermonti zsinaton az iszlám terjeszkedésének megállítására keresztes hadjáratot hirdetett. Felszólította a hadba vonulókat Jeruzsálem, a Szent Város visszafoglalására és a zarándokutak védelmére. A kereszteseknek bűnbocsánatot ígérő pápa az egyházszakadás (1054) felszámolását is remélte a keleti keresztények megvédésétől.

A támadó hadseregek erejét a nehézpáncélos lovasság adta, de a nemesi alakulatokat jelentős számú, az alsóbb rétegekből származó gyalogság kísérte. A kibontakozó hadjáratokat nehezítette a földrajzi távolság; a csapatok vagy a hosszú szárazföldi menetelést, vagy a drága tengeri szállítást választhatták. A támadók szerencséjére a helyi musz­lim (arab–török) erők megosztottak voltak, gyakran egymással is harcban álltak.

A mintegy kétszáz évig tartó keresztes háborúk (1096–1291) során pápai engedéllyel több nagyobb hadjárat indult meg. Az első hadjárat során a keresztesek lovagi hadserege végigvonult Európán, majd Konstantinápoly érintésével folytatta útját a Közel-Kelet felé. A három évig tartó hadművelet, amelyet elhúzódó ostromok kísértek, végül Jeruzsálem bevételével végződött (1099). Az első hadjárat sikere után a győztes keresztesek nyugati minta alapján feudális államokat szerveztek (például Jeruzsálemi Királyság, Antiochiai Fejedelemség), és átültették a nyugat-európai társadalmi viszonyokat (hűbériség). A következő évtizedekben elfoglalták a környező kikötővárosokat (például Türoszt, Akkót), így biztosítani tudták az utánpótlást a tengeren keresztül. Az állandó muszlim fenyegetéssel szemben lovagrendek (templomosok, johanniták, német lovagrend) alakultak, amelyek tagjai a szerzetesi életvitel mellett katonai kiképzésben részesültek.

A keresztes hadjáratok okai: a lovagi harcmodor fölénye, a Szentföld biztosítása, bűnbocsánat a résztvevőknek, a pápai tekintély növekedése, az egyházszakadás felszámolása, birtok nélküli lovagok, a mesés kelet gazdagsága, a levantei kereskedelem fellendülése.
A keresztes hadjáratok okai Milyen vallási és politikai okokból indultak meg a hadjáratok? Gyűjtsük össze azokat az okokat, amelyek miatt az egyes társadalmi rétegek csatlakoztak a hadjárathoz! Milyen előnyök reményében hirdette meg a pápa a mozgalmat?
Infó ikon

Mivel, ó Isten fiai, a szokottnál is férfiasabban ígértétek meg Istennek, hogy egymás között a békét, az egyháznak pedig jogait megőrzitek, érdemesnek látszik, hogy az Úrtól adott bocsánat által megerősödve, egy másik, Istennel közös ügyetekre fordítsátok javulásotokból fakadó erőtöket. Szükséges ugyanis, hogy Keleten lakozó testvéreiteknek, kiknek oly sokszor kért segítségetekre szükségük van, sietve segélyt vigyetek. Elözönlötték ugyanis őket a türkök és az arabok egészen a Földközi-tengerig […].
Mivel, ó Isten fiai, a szokottnál is férfiasabban ígértétek meg Istennek, hogy egymás között a békét, az egyháznak pedig jogait megőrzitek, érdemesnek látszik, hogy az Úrtól adott bocsánat által megerősödve, egy másik, Istennel közös ügyetekre fordítsátok javulásotokból fakadó erőtöket. Szükséges ugyanis, hogy Keleten lakozó testvéreiteknek, kiknek oly sokszor kért segítségetekre szükségük van, sietve segélyt vigyetek. Elözönlötték ugyanis őket a türkök és az arabok egészen a Földközi-tengerig […].
A jelenlévőknek ezt én magam mondom meg, a távollevőknek üzenem; azonban maga Krisztus az, aki parancsolja. Mindazok pedig, akik oda elmennek, és akár szárazföldi, akár tengeri útjukban, akár a pogányok ellen harcolva életüket vesztik, bűneik bo­csánatát elnyerik: Istentől ekkora hatalommal felruházva, ezt a [kegyet] engedélyezem az útra készülőknek.
[…] Legyenek most lovagok azok, akik eddig rablók voltak. Most joggal harcolnak a barbárok ellen azok, akik eddig test­véreik és rokonaik ellen küzdöttek. Most örök jutalmat nyer­nek el azok, akik eddig kevés pénzért csak zsoldosok voltak. Kettős bérért dolgozzanak azok, akik testük és lelkük kárára ve­sződtek eddig. Sőt, akik itt szomorúak és szegények, ott mindenben bővelkedők, itt az Úr ellenségei, ott barátai lesznek. (II. Orbán pápa beszéde a clermonti zsinaton; 1095)

Kérdés ikon
  • Melyik társadalmi réteghez szólt elsősorban a pápa beszéde?
  • Milyen bírálatot fogalmazott meg velük szemben?
  • Milyen céljai voltak a meghirdetett hadjáratnak?
  • Hogyan mozgósította a pápa a társadalom minden rétegét?

A Szentföld sorsaMiért szenvedtek vereséget a keresztesek?

Három templomos lovag, akiknek ruháján, palástján és pajzsán vörös kereszt látható.
A templomos lovagrendet kilenc francia lovag alapította (1120 körül). A jeruzsálemi király a rend székhelyét Salamon templomában biztosította; „Krisztus szegény lovagjainak rendje” e templomról kapta elnevezését. A lovagrend tagjai szerzetesi fogadalmat tettek, de a hadviseléshez is jól kellett érteniük. A rend szabályzata szigorúan előírta, hogy a reggeli órákban összevont misék és közös imádkozás után a fegyverforgatást gyakorolják. A csatákban a jól képzett lovagnak a háromszoros túlerővel is fel kellett vennie a harcot, a templomos lovagok „elit” alakulatától rettegtek a muszlim harcosok.

A keresztes államok sorsa megpecsételődött, amikor Szaladin egyiptomi szultán Szíriát is befolyása alá vonta (1174). A két ország egyesítésével a keresztes államok bekerítése kiteljesedett. Szaladin támadásai végül eredményre vezettek, a keresztesek egy súlyos csatavesztést követően már Jeruzsálemet is elveszítették (1187). A Szentföld visszaszerzésére meginduló harmadik keresztes hadjáratot tekintélyes uralkodók vezették: Barbarossa I. Frigyes német-római császár, Oroszlánszívű Richárd angol és II. Fülöp Ágost francia király. A jelentős haderő a német császár váratlan halála (1190) és az angol–francia viszály miatt csak a tengerparton tudta stabilizálni a keresztények pozícióit.

A 13. század hadjáratai már nem tudtak átütő eredményt elérni, sőt a negyedik hadjárat (1202–1204) az eredeti keresztes eszmétől való elfordulást is jelentette. A szállítási költségeket fizetni nem tudó lovagokat a velencei flotta Bizáncba hajózta át. A haderő beavatkozott a helyi trónharcokba, végül a keresztesek megostromolták és kifosztották Konstantinápolyt. Annak ellenére, hogy a támadók által létrehozott állam nem volt hosszú életű (Latin Császárság 1261-ig), az esemény végleg eltávolította egymástól a nyugati és a keleti kereszténységet.

A Szentföld megsegítésére indult további hadjáratok mind látványosabb kudarccal végződtek. (A magyarok II. András vezetésével szintén eredménytelenül harcoltak 1217–18 során a térségben.) A középkori fanatizmus megnyilvánulásaként többször is szerveződött keresztes mozgalom a jobbágyság körében, de ezek nagy része már a toborzás során kifulladt. (Egy ilyen toborzás emléke alapozta meg utóbb a „gyermekek keresztes hadjáratának” legendáját, amelyről a történészek megállapították, hogy döntő részt az alsóbb társadalmi rétegek mozgósítását jelentette, és szó sem volt 10-14 éves gyerekek hadba küldéséről.)

A lovagi keresztesek utolsó, sikertelen akciói már az afrikai iszlám országok, Egyiptom és Tunézia meggyengítésére irányultak, mialatt az arab–török erők sorra foglalták el a szentföldi erődítményeket. Az utolsó város kapitulációjával megszűnt a kereszténység katonai hídfőállása a Közel-Keleten (Akkó eleste, 1291).

Egy hadiépítészeti műemlék, egy keresztes lovagi erőd várfalai és bástyái.
Krak des Chevaliers vára Szíriában. Az erődítmény a szentföldi lovagvárak közül a legjobb állapotban megmaradt építmény, amelyet a 12. század során alakítottak ki. A vár a johanniták főhadiszállása volt, helyőrsége békeidőben is elérte a 2000 főt. II. András magyar király (az ötödik keresztes hadjárat egyik vezetője) a külső falak megerősítésére jelentős adományt tett. A várat a muszlim erők 1271-ben vették be.
Infó ikon

Ti, akik lemondtatok saját akaratotokról, és mások, akik lelki üdvükért időszakosan veletek harcolnak lovon és fegyverben a Mennyei Királyért, általában igyekezzetek a matutinumokat [kora reggel elmondott imádságformula] és minden előírt szolgálatot a kánoni szabályok szerint meghallgatni […] megparancsoljuk a lovagoknak, hogy matutinumkor tizenhárom, minden más imaórában hét, vesperáskor [esti imádságformula] viszont kilenc Miatyánkot mondjon el. […] A szüzesség a lélek biztonsága és a test egészsége. […] A nők társasága felettébb veszélyes dolog, mivel a nőkkel való érintkezésük miatt az ősi ellenség sokakat kivetett a Paradicsomba vezető egyenes ösvényről. […] Háború esetén, ha a testvérek a szállásokon vagy a táborban tartózkodnak, és felhangzik a riadójel, nem szabad addig kivonulniuk, míg a Rend zászlaját ki nem bontják. Amikor a zászlót kibontották, a lehető leggyorsabban mögéje kell sorakozniuk, engedély nélkül sem felszerelniük, sem leszerelniük nem szabad. […] Abban az esetben, ha a keresztény hadsereget vereség éri, amitől Isten óvjon, amíg a kétszínű lobogó még áll, egyetlen testvér se lovagoljon el a harcmezőről. […] Minden testvér, aki letette a fogadalmat a szent szolgálatra, teljes engedelmességgel tartozik a nagymesternek, még ha a Pokol tüze fenyegeti is, mivel semmi sem kedvesebb Jézus Krisztus előtt, mint az engedelmesség. (A templomos rend szabályzatából; 1128)

Kérdés ikon
  • Mely rendelkezések hasonlítanak a szerzetesi életmód szabályaihoz?
  • Mennyire voltak fegyelmezettek a korabeli lovagi hadseregek?
  • Vitassuk meg, mitől válhatott ütőképes alakulattá a templomos lovagság!
Lovagi fegyverzet ‒ memóriajáték

Kitekintő

Nyugat és Kelet találkozása

A szentföldi háborúk során az iszlám világ hatására Nyugaton meghonosodott a keleties életvitel (higiénia, pompaszeretet), a kulturális kapcsolatok azonban már kevésbé virágoztak a Jeruzsálemi Királyság területén. Az iszlám és a keresztény kultúra egymásra hatása inkább Szicíliában és Hispániában érvényesült.

A keresztes hadjáratok időszakát másként ítéli meg a keresztény és a muzulmán világ. A kezdeti sikeres támadások az iszlám előretörését csak átmenetileg állították meg, a muzulmán haderő végül felülkerekedett az általuk megszállóknak és barbároknak tekintett „frank” seregeken. A két kultúrkör hétköznapjairól, egymás mellett éléséről tudósít az itt közölt arab forrás.

Infó ikon

Egy napon […] Muneitra város frandzs [a keresztesek elnevezése az arab forrásokban] kormányzója levelet juttatott el Szultán nagybátyámhoz, amelyben arra kéri, küldjön át egy orvost néhány sürgős eset kezelésére. Az orvos nemsokára hazatért […] a következőket mesélte el:
– Elém vezettek egy lovagot, akinek gennyes duzzanat volt a lábán, és egy asszonyt, akinek emésztési zavarai voltak. A lovag lábára borogatást tettem. A daganat kifakadt, és javulni kezdett. Az asszonynak diétát írtam föl […], de akkor megjelent egy frandzs orvos, és így szólt: „Ez az ember nem ért a gyógyításhoz.” […] Az orvos kiadta a parancsot: „Vezessetek ide egy erős lovagot egy jó élesre fent bárddal!” […] A frandzs orvos akkor egy farönkre helyezte a beteg lábát […] a lovag a szemem láttára egy csapásra kettévágta a lábat, […] a sebesült abban a pillanatban meghalt. Ami pedig az asszonyt illeti […], enni adtak neki a megszokott fűszeres fokhagymás és mustáros ételükből. A görcsök még erősebben jelentkeztek. „Mert a gonosz szellem átment a fejébe”, jelentette ki a frandzs orvos. Ezzel megragadott egy borotvát, s a fejét kereszt alakban behasította, úgy hogy a koponyacsont kilátszott […] az asszony azonnal meghalt.
Hazatértem hát, de e rövid idő alatt is sok új dolgot tudtam meg a frandzsok orvostudományáról. (Uszáma ibn Munkidz emír beszámolója; 12. század)

Reconquista Hispániában

A szentföldi hadjáratokkal párhuzamosan Hispániában is háború kezdődött a keresztény területek felszabadítására. A 8. század óta létező Córdobai Kalifátus a 11. században részekre bomlott. A félsziget északi részén lévő keresztény államok ezt kihasználva támadásba lendültek (1064), és ezzel megkezdődött a reconquista (visszahódítás) több évszázados harca. A mórok elleni háborúhoz nyugati lovagok is csatlakoztak, a pápa a résztvevőknek bűnbocsánatot hirdetett, sőt szentföldi mintára lovagrendek alakultak.

A 11–13. században a keresztény erők sikeresen nyomultak előre, és az arab seregeket a félsziget déli részére szorították (Granada). A félsziget királyságai (például Kasztília, Aragónia, Portugália) gyakran egymással is szemben álltak. A 15. század utolsó harmadában Aragónia trónörököse, Ferdinánd feleségül vette Kasztília örökösnőjét, Izabellát. 1479-ben Aragóniai Ferdinánd átvette országának irányítását, és innentől számítják az egységes Spanyolország létrejöttét. A megerősödő állam elhúzódó harcokban felmorzsolta az utolsó mór államot (Granada), és 1492-re teljesen felszabadította a félszigetet. A 16. században megkezdődött a mórok és a zsidók elűzése, majd a 17. század elején a katolikus hitre áttért muszlimokat (moriszkókat) is kikergették az országból. A spanyol inkvizíció nem válogatott az eszközökben; a vallásuk miatt üldözöttek közül számosan lelték halálukat máglyán.

Infó ikon

Ebben az évben (1085) Alfonz király [VI. Alfonz, 1065-1109] roppant sereget gyűjtött össze, nagyobbat, mint bármikor, és felvonult Toledo ellen, miként ez korábban is megtörtént, és körülfogta a várost. […] kimerültek a készletek és a mórok kénytelenek voltak átadni a várost Alfonz királynak. […] A mórok azzal a kéréssel fordultak a királyhoz, hogy hagyja meg őket a városban, s hogy megtarthassák házaikat, vagyonukat és mindazt, amit bírnak. Alfonz király úgy rendelkezett, hogy az Alcazarban és az Alcantarai kapunak az előbbi felé eső oldalán lévő kertekben éljenek, továbbá meghagyta, hogy a mórok ugyanazt a fejadót fizessék, amelyet a mór királyok szedtek tőlük, és azonkívül kijelentette, hogy a főmecset örökre a mórokat illeti meg. (VI. Alfonz elfoglalja Toledót; középkori krónikarészlet)

Kérdés ikon
  • Milyen megállapodás született a keresztény győzelmet követően?
  • Hogyan mutatja be a részlet a két vallás hispániai együttélését?
  • Állapítsuk meg a főszöveg alapján, hogyan változott ez a későbbi évszázadokban!

Összegzés

Okok és következmények

  • Milyen okok miatt indultak meg a keresztes hadjáratok?
  • Milyen politikai következményekkel jártak a hadjáratok?

Történelmi forrás

  • Vizsgáljuk meg egyenként a keresztes hadjáratra vonatkozó források hasznosságát és értékét!
  • Milyen kérdésekre kapunk választ a segítségükkel?
  • Mennyire tekinthetők a téma megismerése szempontjából fontosnak és megbízhatónak?

Menü

28. A keresztes hadjáratok és a lovagok világa