25. A kereszté…

25. A keresztény világ kettéválása. Szerzetesrendek a középkorban

25. A keresztény világ kettéválása. Szerzetesrendek a középkorban

  • Hol alakultak ki az első keresztény közösségek?
  • Miért tudott a kereszténység gyorsan elterjedni az első évszázadokban?
  • Hogyan vált államvallássá a Római Birodalomban?
A kereszténység elterjedése: a nyugati kereszténység központja Róma, innen kiindulva terjedt el a római katolikus kereszténység Európa nyugati és északi részére, valamint a Kárpát-medencébe is. A keleti kereszténység központja Konstantinápoly, az ortodox kereszténység innen terjedt el a mai Görögörszág területén és az egész kelet-európai területen.
A nyugati és keleti kereszténység elterjedése a korban Állapítsuk meg a térkép alapján, mi lett a kereszténység főbb központjainak sorsa a 7. században! Milyen lépésekben terjedt el a kereszténység Európában? Hol maradtak átmenetileg pogány területek? Állapítsuk meg, hol húzódik a határ a római katolikus és az ortodox világ között!

A keresztény egyház központjaiMiért növekedett meg a római egyház befolyása?

A kereszténység a 4. század végére államvallássá vált a Római Birodalomban, és a germán törzsek körében is elterjedt. A korai évszázadokban a kereszténységnek öt főbb központja alakult ki (Róma, Konstantinápoly, Jeruzsálem, Alexandria, Antiochia). Mindegyik élén egyenrangú püspökök (pátriárkák) álltak, ám a kora középkorban Róma püspöke, a mindenkori pápa mind nagyobb befolyást szerzett. A Szent Péter apostol által alapított római katolikus egyház tekintélyét nem vonta kétségbe senki, de a pápai elsőség hangoztatása egyre több konfliktushoz vezetett.

Infó ikon

[…] Jézus […] megkérdezte tanítványaitól: „Kinek tartják az emberek az Emberfiát?” Így válaszoltak: „Van, aki Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek, Jeremiásnak vagy valamelyik másik prófétának.” Jézus most hozzájuk fordult: „Hát ti mit mondtok, ki vagyok?” Simon Péter válaszolt: „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia.” Erre Jézus azt mondta neki: „Boldog vagy, Simon, Jónás fia, mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám. Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt. Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.” (Jézus szavai Péter apostolhoz; Máté 16. A Péter görögül Petrosz; a petra görög szó jelentése: ’kőszikla’.)

Kérdés ikon

Értelmezzük Jézus szavait! Miért e mondatok adják majd meg a római egyház tekintélyét?

A többi központ továbbra is Konstantinápoly befolyása alatt állt, a bizánci császár beleszólhatott teológiai kérdésekbe és az egyház irányításába. Az arabok a 7. században elfoglalták Jeruzsálemet, An­tiochiát és Alexandriát, így egyedül Bizánc maradt meg a keleti keresztények legfőbb központjának.

Rómában a császári hatalom bukása után megszűnt minden világi uralom, amely beleszólhatott volna az egyházi központ életébe. Nyugaton a pápa a germán népek (például frankok, szászok) megtérítésére törekedett. A pápai hatalom törékenységét jelezte, hogy az észak-itáliai longobárdok többször is Róma ellen vonultak. Támadásukat a frankok serege hárította el, és a győzelem után a pápaság fennhatósága alá vonta Közép-Itáliát, ezzel kialakult az Egyházi Állam (756). Cserébe a pápa Kis Pippint elismerte a frankok királyának. A két fél szövetsége az egyenrangúságon alapult, és Nagy Károly császárrá koronázásakor (800) teljesedett ki.

A szerzetesség kialakulásaMi jellemezte a kolostorokban élő szerzetesek életmódját?

Az Istennek tetsző életvitel kialakítása minden keresztény számára alapvető erkölcsi feladat. A korai évszázadok remetéi úgy vélték, hogy mindez maradéktalanul a világtól való elfordulás és a testi vágyakról való lemondás révén valósítható meg. Az Egyiptomban elterjedő remetemozgalom mellett a keleti területeken kibontakozott a szerzetesi mozgalom (3–4. század). A kialakuló közösségek a szegénység, a tisztaság és az engedelmesség szabályai alapján szerveződtek.

A kolostorok Nyugaton az 5–6. században jelentek meg. Kezdetben – szabályzat hiányában – gyakoriak voltak a visszaélések, és a közösségek saját elképzeléseik szerint éltek. Ennek az állapotnak vetett véget Nursiai Szent Benedek, amikor monostort létesített az itáliai Monte Cassino magaslatán (529). A Szent Benedek által megfogalmazott regula (szabályzat) beosztotta a bencés szerzetes időrendjét, mindennapjait (közös imádkozás, munkavégzés, étkezés stb.), és meghatározta a kolostor szervezetét, működését (kolostori hierarchia, a szerzetesi magántulajdon elvetése stb.). A bencés szerzetes az „Imádkozzál és dolgozzál!” („Ora et labora”) elve szerint élt.

Infó ikon

A tétlenség a lélek ellensége. Ezért a testvérek a megállapított időben foglalkozzanak testi munkával, más órákban pedig szent olvasmányokkal. Úgy hisszük, hogy az időt mindkettő számára következőképpen oszthatjuk be: Húsvéttól október elsejéig menjenek ki a testvérek reggel, és a primától körülbelül tíz óráig végezzék el a szükséges teendőket. Tíztől egészen szextáig olvasással foglalkozzanak. A szexta után pedig, miután fölkeltek az étkezéstől, pihenjenek ágyukon egészen csendben, vagy ha valaki olvasni akar, akként olvasson magában, hogy mást ne zavarjon. A nónát kissé korábban, fél kettőkor mondják, és azután egészen a vesperásig a szükséges munkát végezzék. Ha pedig a helyi viszonyok vagy szegénységük azt kívánná, hogy maguk gyűjtsék be a termést, ne szomorkodjanak, mert akkor igazi szerzetesek, ha saját kezük munkájából élnek, mint atyáink és az apostolok is. De mindez mérséklettel történjék a kislelkűek miatt. (Részlet Szent Benedek regulájából. Prima, szexta, nóna, vesperas: a nap meghatározott időszakaiban a közös imádkozás időpontjai; a prima általában a napfelkeltét, a tercia a 9 óra körüli időpontot, a szexta a delet jelentette.)

Kérdés ikon
  • Hogyan élték mindennapjaikat a szerzetesek?
  • Mi volt a szerző álláspontja a kétkezi munkáról?
  • Milyen szerepet kapott a lelki élet?
Infó ikon

Senki se merészeljen az apát rendelése nélkül bármit is adni vagy elfogadni, vagy bármit is sajátjaként bírni; […] minden szükségeset a monostor atyjától várjanak. Ne is legyen semmijük sem, amit az apát nem ad, vagy meg nem enged. […] Ha valakit rajtakapnának, hogy ebben az igen gonosz bűnben találja örömét, figyelmeztessék első- és másodíziglen; ha nem javul meg, büntetéssel sújtsák. Az engedelmesség erényét ne csak az apátnak adják meg mindnyájan, hanem egymásnak is engedelmeskedjenek, abban a tudatban, hogy az engedelmességnek ezen az útján jutnak el Istenhez. Bár az apát és az általa rendelt perjelnek [az apát helyettese] parancsát kell elsősorban tekintetbe venni, és ennek magánparancsot eléje tenni nem engedünk; egyébként a fiatalabbak valamennyien teljes szeretettel és készséggel engedelmeskedjenek az öregebbeknek. (Részlet Szent Benedek regulájából)

Kérdés ikon
  • Hogyan viszonyult a regula a magántulajdonhoz?
  • Milyen volt a szerzetesi közösség belső felépítése?

A bencések a kora középkor évszázadaiban jelentős szerepet játszottak a hittérítésben és az írásbeliség megőrzésében. A szerzetesek egyik fő feladata a régi szövegek (ókori szerzők munkái) lemásolása volt. A kódexmásolók a már-már porladozó kódexekből át tudták menteni az utókor számára az antikvitás örökségét.

A kódexírás

A pápaság sötét évszázada és a clunyi reformMiért vált szükségessé az egyház megújítása?

A 10. században a pápaválasztás az egymással vetélkedő római nemesi családok kezébe került, akik gyakran alkalmatlan személyt emeltek a magas méltóságba. A Szentszék tekintélyvesztését súlyosbította néhány főpap világias, erkölcstelen életmódja. A korban általánossá vált az egyházi méltóságok megvásárlása (szimónia), így akár képzetlen személyek is pozícióba kerülhettek. Az általános züllés ellen a bencés szerzetesrenden belül a burgundiai Cluny kolostorából megújulási mozgalom bontakozott ki. A clunyi reform az egyház szabadságát, vagyis a világi hatalom háttérbe szorítását, a pápai uralom megerősítését támogatta. A reformeszme az egyház megtisztítását (például a szimónia eltörlését) és az erkölcsös életmódot a papi nőtlenség, vagyis a cölibátus bevezetését sürgette.

Infó ikon

Megjelent együttesen az egész bambergi papság küldöttsége is. Előadták panaszukat, és a római pápa (bűnös) türelmét hevesen támadták, amiért az Isten egyházát oly sokáig engedi beszennyezni egy eretnek emberrel való közösködéssel, aki nem mint pász­tor az ajtón, hanem mint tolvaj és rabló a simoniakus eretnekség útján és rengeteg pénz elszórásával tört be a juhok aklába; aki elődje, Miklós pápa előtt oly nagy bűnt titkolt el, és – mint mondani szokás – a tüzet karddal, az eretnekség vádját hamis esküvel uszította meg, aki a püspöki katedrát és a szent hitszónoklás szolgálatát a szent kánonok ellenére teljesen tudatlanul, szemérmetlenül foglalta el, aki püspöksége előtt az összes főbűnökkel és mindenféle gaztettel nevezetessé és hírhedtté tette magát; aki Mainz városában, ahol felnevelkedett, az üzérkedő és uzsoráskodó mesterséget, melybe gyermekségétől fogva be­letanult, miután a mennyei talentumok kezelőjévé tették, még szorgosabban gyakorolja, úgyannyira, hogy az egyházmegyéjében fekvő apátságokat és egyházakat, melyeket rútul kaparintott meg, a legrútabb módon áruba bocsátja […]. (A bambergi papság vádja Germanus püspök ellen; 1075)

Kérdés ikon
  • Hogyan került az említett püspök az egyházmegye élére?
  • Miért volt személye eleve alkalmatlan a főpapi pozícióra?
  • Milyen szörnyű tetteket hajtott végre?
  • Nézzünk utána, melyek a főbűnök a katolikus egyház szerint!
A pápaválasztás menete

Az egyházszakadásMilyen ellentétek alakultak ki Róma és Bizánc között?

Ortodox templombelső: az emelvényen az ikonosztáz található, ami egy szentek képeivel, vagyis ikonokkal díszített válaszfal. A rituálék az ikonosztáz mögött, a gyülekezettől elválasztva történnek. Római katolikus templombelső: az emelvényen az oltár látható, mellette a szószék. A rituálék a gyülekezet előtt zajlanak.
Ortodox és római katolikus templombelsők Milyen eltérés figyelhető meg a két templom­belső között?

A kora középkorban Konstantinápoly kulturálisan eltávolodott a Nyugattól. A hivatalos latin nyelvet felváltotta a görög, és nem csitultak az ókor óta jellemző dogmatikai viták sem. Sokszor véres utcai zavargásokkal járt együtt egy-egy vitatott teológiai kérdés. Keleten kialakult a saját görög nyelvű szertartásrendszer és a világtól elhúzódó szerzetesség. A templomokban a bibliai jelenetek ábrázolását ikonok váltották fel. Bizánc mind több hittételben nem értett egyet Rómával, és a kapcsolatok néha évtizedekre is megszakadtak.

A kora középkor végét már a pápával folytatott heves teológiai-dogmatikai viták jellemezték. A bizánciak nem ismerték el a pápai főséget, elvetették a pápai tévedhetetlenség dogmáját, és nem fogadták el a tisztítótűz (purgatórium) tanát sem. Mindezt politikai rivalizálás is kísérte a balkáni népek (szlávok) megkeresztelése során. Az egyházszakadást végül egy teológiai nézeteltérés idézte elő 1054-ben, a két központ kölcsönösen kiátkozta egymást. Innentől kezdve önálló ortodox, görögkeleti és római katolikus egyházról beszélhetünk.

A szerzetesek világaHogyan kapcsolódtak be a művelődésbe a szerzetesrendek?

A 11. századtól számos szerzetesi közösség szakadt el a bencés rendtől. Az eredeti Szent Benedek-féle regulát felújították, sokszor kiegészítették egyéb szigorú szabályokkal (például a némasági fogadalommal a karthauziaknál). A létrejövő rendek gyakran elhúzódtak a világtól, de az aktív munka kötelező maradt számukra. A ciszterci rend mintagazdaságai nemcsak kifejlesztették az új mezőgazdasági módszereket, de az ismereteket Közép-Európába is elvitték.

A 13. század elején megjelenő kolduló rendek evangéliumi szegénységet hirdettek. A Szent Domonkos által alapított Domonkos-rendek és az Assisi Szent Ferenc által alapított ferencesek főleg prédikáló-hittérítőként léptek fel a városokban, később mindkét rend szerzetesei tevékeny részt vállaltak az egyetemi oktatásban is.

Infó ikon

I. Egyetlen kolostor se épüljön városokban, várakban, külvárosokban, csakis emberektől távoli, kevéssé látogatott helyen.
II. Hogy az apátságok között a megbonthatatlan egység ne szűnjön meg, és állandóan fennmaradjon, elrendeljük mindenekelőtt, hogy Szent Benedek Regulája legyen mindenki számára közös, és azonos módon tartsák be. Kötelesek ugyanazokat a könyveket használni az isteni offíciumoknál. Végül mindenkire azonos étkezési és öltözködési, továbbá életviteli előírások vonatkoznak. […]
IV. Az öltözet egyszerű, durva, festetlen anyagból, prém nélkül készüljön. Alatta vászoning, ahogyan a szabályzat előírja.
V. Rendünk szerzeteseinek tápláléka kétkezi munkából, azaz földművelésből és állattenyésztésből származzék […]. (Részlet a ciszterci rend regulájából, 1134)

Kérdés ikon
  • Milyen életmód jellemezte a ciszterciek mindennapjait?
  • Min alapult a rend szabályzata?
Infó ikon

Kedves testvéreim és fiacskáim! Ne szégyelljetek adományért menni, mert az Úr szegénnyé lett értünk ebben a világban. Ezért választottuk az ő és legszentebb édesanyjának példájára az igazi szegénység útját. Ez a mi örökségünk, melyet Urunk, Jézus Krisztus szerzett meg nekünk és hagyott ránk, és mindazokra, akik példája nyomán szent szegénységben akarnak élni. (Részlet Szent Ferenc perugiai legendájából)

Kérdés ikon
  • Milyen életmódot hirdetett Szent Ferenc?
  • Milyen eszmei háttere volt ennek?
  • Hogyan látták el magukat a ferences szerzetesek?

Összegzés

Okok és következmények

  • Milyen okai voltak az egyházszakadásnak?
  • Milyen okai és következményei voltak a clunyi mozgalomnak?

Történelmi jelentőség

  • Hogyan épült ki a pápai főhatalom?
  • Miért van máig ható következménye az egyházszakadásnak?

Menü

25. A keresztény világ kettéválása. Szerzetesrendek a középkorban