- Idézzük fel az általános iskolában és az irodalomórán tanultakat!
- Melyik sumer uralkodóról írtak eposzt?
- Milyen anyagra írtak Mezopotámiában, és hogy hívták az írásukat?
- Milyen történetet mesélnek Bábel tornyáról?
- Gyűjtsük össze híres mezopotámiai épületek képeit!
A sumer civilizációMilyen folyamatok vezettek az első civilizáció kialakulásához?
Mezopotámia neve görög eredetű, jelentése: ’folyóköz’ (meszon: ’között’, potamosz: ’folyó’). A két folyó, amely Mezopotámiát határolja, a Tigris és az Eufrátesz.
Az ősi Mezopotámián a mai Irak, Szíria és Törökország osztozik. Mezopotámia azért játszott meghatározó szerepet az emberiség történetében, mert itt alakultak ki először fallal körülvett városok, itt jöttek létre Kr. e. 2500 körül az első államok és birodalmak, és a sumerek alkották meg az első írásrendszert Kr. e. 3100 táján.
Az Eufrátesz és a Tigris tavaszi áradásai évezredek alatt rendkívül termékeny földdel töltötték fel Mezopotámia síkságait. Az árvizek után a víz egy részét mesterségesen ásott tavakban, csatornákban fogták fel, így akkor is öntözni tudták földjeiket, amikor az időjárás szárazra fordult. A csatornák kiásásához és karbantartásához sok-sok ember összefogására volt szükség, illetve olyan szakemberekre is, akik a munkát irányították. Az öntözéses földművelés mellett a megtermelt élelmiszer közös raktározása teremtette meg a közösségek vezető rétegét és velük együtt az államot, ami egy nagyobb terület felett biztosította a politikai hatalmat.
A sumerek és a mellettük élő, sémi nyelvű akkádok meg akarták óvni élelmiszerkészleteiket, ezért közös raktárakat hoztak létre. Ilyen raktárak Mezopotámiában az uralkodó palotájában (palotagazdaság), illetve a nagyobb szentélyekben jöttek létre (templomgazdaság).
Az állam eleinte egy város és a környező terület lakosságát fogta egységbe, szervezte meg és irányította gazdasági, politikai és vallási életét. Mezopotámiában több ilyen állam jött létre. Élükön egy király állt, aki egyben egy szentély főpapja is lehetett. A raktárban felhalmozott készletek segítségével ők irányították a külkereskedelmet, vagyis olyan nyersanyagok (fémek, fa, értékes kőzetek stb.) behozatalát többek között a Zagrosz-hegységből, amelyek Mezopotámiában nem voltak hozzáférhetők.
A papság és a király szervezte meg védelmi célokból a városfalak építését. A városi kézművesek fejlett munkamegosztásban dolgoztak. A mezopotámiai bronzkorban egyre fontosabb szerepet játszott a fémművesség (réz- és nemesfém-feldolgozás). A bronz keményebb és tartósabb volt, mint az ötvözetlen réz.
A nyersanyagok importja a távolsági kereskedelmet fejlesztette. A technikai találmányok közül az egyik legfontosabb a kerék volt, amely megkönnyítette a szállítást és a kereskedelmet. A fémkohászat melléktermékeként jelent meg először az üvegmáz a kerámiatárgyakon, majd az üvegtárgyak készítése.
Föllépve az uruki falakra, körbe-körbejárt rajta keresve;
Párkányait is szemlélgette, alapjait is vizsgálgatta:
Vajjon égetett téglából való-é a fal?
Morogva meglapulnak otthon az előkelők, zúgolódnak:
„Puszta helyre hajtja ki népét, éjjel-nappal falakat épít;
nem lágyítja meg panasz és jaj, éjjel-nappal falakat épít;
asszonytól urát elszakítja, éjjel-nappal falakat épít;
a jegykendőket elszakítja, éjjel-nappal falakat épít.
Ilyen hát Gilgames? Ilyen hát a bekerített Uruk őrizője?” (Részlet a Gilgames-eposzból)
Gilgames isten – apja egy démon volt – Kullab város papja,
126 évig uralkodott. (Királylista részlete)
- Hogyan vélekedtek az urukiak Gilgames építkezéseiről?
- Miért kellett a várost bekeríteni?
- Keressük meg az interneten a babiloni zikkuratot, és fogalmazzuk meg, melyik isten számára építették, és mit jelképezett!
Nomád népek és birodalmak, az Óbabiloni BirodalomMilyen törvények szerint éltek a korabeli társadalomban?
Mezopotámia történetét a folytonos külső támadások határozták meg. Keleti és északi irányból, a Zagrosz hegységből vad hegyi népek, nyugatról pedig a szíriai síkság nomádjai törtek rá a gazdag Folyóközre. E támadásokat olykor visszaverték, máskor a támadók beolvadtak a mezopotámiai őslakosságba, de az is előfordult, hogy megkaparintották a Folyóköz feletti uralmat.
A Kr. e. 18. században Babilon urának, a nomád ősöktől származó Hammurapinak sikerült egyesítenie Mezopotámiát, több országból álló birodalmat teremtve meg. Hammurapi hatalmának alapját a királyi birtokok jelentették. Ezek területét egyrészt hódítással, másrészt új csatornák ásásával növelte meg. Fontos vívmány volt a törvények, az állam által megfogalmazott, kötelező szabályrendszerek írásba foglalása. Az Óbabiloni Birodalom törvényeinek büntetési tételei a társadalmi helyzettől függően különböztek. Az egyik leggyakoribb büntetési mód a talio: „szemet szemért, fogat fogért”, vagyis az azonos megtorlás elve volt. Ez inkább a nomád népek jogrendjét, mint a mezopotámiai városállamokét tükrözte.
1. Ha egy avélum [előkelő ember] gyilkossággal vádol egy másik szabad embert, de nem tudja bebizonyítani, öljék meg a vádlót. […]
6. Ha egy szabad ember a Templom vagy a Palota tulajdonát ellopta, […] öljék meg. Azt is öljék meg, aki a lopott holmit átvette tőle. […]
21. Ha egy szabad ember betör egy házba, öljék meg és temessék el a ház előtt. […]
53. Ha egy szabad ember hanyagságból nem erősítette meg földje gátját, és a gát átszakadt, a víz pedig elsodorta a gabonát, a szabad ember, akinek átszakadt a gátja, térítse meg az elpusztult gabona értékét.
54. Ha nem tudja megtéríteni, adják el őt magát és javait, és azok osztozzanak a vételáron, akiknek a gabonáját elvitte a víz. […]
117. Ha egy szabad ember fizetési kötelezettsége fejében feleségét, fiát vagy leányát eladta, vagy adóssági szolgálatra engedte át, három évig dolgozzanak megvásárlójuk vagy hitelező gazdájuk házában, de a negyedik évben engedje őket szabadon.
118. Ha rabszolgát vagy rabnőt engedett át adóssági szolgálatra, s a kereskedő továbbadja vagy eladja őt, a rabszolga vagy rabnő nem követelhető vissza. […]
195. Ha egy fiú apját megütötte: kezét vágják le.
196. Ha egy szabad ember egy másik szabad ember szemét kiverte, verjék ki az ő szemét is.
197. Ha szabad ember szabad embernek csontját törte, törjék el az ő csontját is.
198. Ha muskénum [közember] szemét verte ki vagy csontját törte, egy mana ezüstöt fizessen.
199. Ha egy szabad ember rabszolgájának a szemét verte ki vagy csontját törte, a rabszolga árának felét fizesse ki. […]
228. Ha egy építőmester házat épített egy szabad embernek, de a ház nem volt elég szilárd és összedőlt, megölve a ház tulajdonosát, az építőmestert öljék meg. (Részletek Hammurapi törvényeiből)
- Gyűjtsük ki a forrásból a társadalmi rétegeket!
- Hogyan tükrözik a törvények a társadalmi rétegek közti különbséget?
- Mely törvények felelnek meg a talio elvének („szemet szemért…”)?
- Készítsünk egy ötperces törimozit valamelyik jogi esetről!
Sokféle nép élt együtt az ókori Mezopotámiában. A sumerek nyelvének eredetét nem ismerjük, de az akkádok, babiloniak és asszírok ugyanabba a sémi nyelvcsaládba tartoztak, mint a zsidók vagy az arabok.
Mezopotámia műveltségeMilyen mezopotámiai találmányokat és tudományokat használunk ma is?
Az írás és a számolás tudományát a raktári nyilvántartás szüksége hozta létre. Az írnokiskolákban tanították meg az alapműveleteket. Mezopotámiában ékírással írtak agyagtáblákra, amelyeket, ha meg akarták őrizni az adatokat, gyakran ki is égettek. Ma már több százezer agyagtáblát ismerünk, az írásos emlékek fényt vetnek a tulajdonviszonyokra, a csere módjaira éppúgy, mint az iskolarendszerre, törvényekre, vallásra és az államok történetére is. Az ékírás- és matematikaoktatás színhelye a templomban lévő „tábla háza” volt. A templomokban és uralkodói palotákban jelentős könyvtárak alakultak ki. A könyvtárakban őrzött irodalmi műveken (például Gilgames-eposz), történeti munkákon kívül jelentős szerepet játszottak a tudományos (például matematikai) írások.
Mezopotámiában nem tízes számrendszerrel számoltak, ahogyan mi, hanem vegyesen tízes, tizenkettes, illetve hatvanas számrendszert használtak. Ennek emléke, hogy egy nap 24 óra (2 ×12), egy óra 60 perc (5 ×12), és a kör 360° (30 ×12). Ez a számrendszer a mezopotámiai kultúra öröksége.
A papok dolgozták ki csillagászati megfigyeléseik alapján a naptárt, amely az áradás előrejelzésében is fontos szerepet játszott. A korban hét „bolygót” ismertek, és mozgásukat ki tudták számolni. A csillagképekből jósolni is próbáltak. Ezt ma már nem tartjuk tudománynak, de akkor nagyon is fontos szerepet játszott a papság életében.
A matematika mellett fejlett volt az orvostudomány, igaz, keveredett a mágiával. A mezopotámiai városok vallására a sokistenhit (politeizmus) volt a jellemző. A városállamoknak volt egy kitüntetett szerepet játszó főistenük, de a szerelemnek, halálnak, betegségeknek külön istenei voltak. A leghíresebb istennő, Istár, a szerelem istene volt. Az istennők kultuszait leginkább papnők vezették. A nagyobb templomok főpapnői gyakran a királyi családból kerültek ki.
11. Ha valakinek ég a belső tájéka, feketeköményt áztass finom olajba, a beteg igya meg, és felépül. […]
13. Ha valakit megbabonáztak, aszandkóró gyökeret áztass olajba, a beteg igya meg, és felépül.
14. Ha valaki kiütésekkel van tele, malátaőrleményt fokozatosan keverj össze olajjal, majd helyezd a kiütésekre és felépül. Ha az állapota nem javul, kenj forró pasztát a kiütésekre és felépül. Ha ennek ellenére sem javul, kend rá a forró paszta maradékát. […]
19. Ha valakit skorpió csípett meg, ökörnyálat kenj a sebre. […]
21. Ha valakinek szembaja van, kökörcsint préselj le, majd helyezd a szemére, és felépül.
(Óbabiloni orvosi tábla)
A tábla mely előírásairól feltételezhető, hogy hatékonyak, és melyik az, amit ma nem tekintünk orvosi módszernek?
Kitekintő
A raktári újraelosztás
A vert pénz a Kr. e. 7. században jelent meg, Hammurapi korában még nem ismerték. Amikor 1 mana vagy 10 siklum ezüstről olvasunk, akkor súlyra mért ezüstporról vagy ezüstdarabokról van szó. Előfordult, hogy az ezüstport lemérve bőrzacskóba töltötték és lepecsételték. Az ilyen „lepecsételt pénzeszacskók” a tisztviselők által ellenőrzött adót tartalmazták.
A cserét a földművesek gabonája, az állattenyésztők állatai és a kézművesek szerszámai között vagy közvetlenül oldották meg (egy birkát adtak egy bronzbaltáért, egy zsák búzát egy birkáért stb.), vagy a palota- és templomgazdaságokra jellemző raktári újraelosztásos módszerrel. Az újraelosztás azt jelenti, hogy minden termelő (paraszt, pásztor, kézműves) minden (vagy legtöbb) terménye jelentős részét beszolgáltatta a palota vagy a templom raktárába, ahol az írnok felírta egy agyagtáblára a beszolgáltatott mennyiségeket. Ha valaki gabonát vitt be, a raktárkészletből annak értékében kaphatott ruhát, szerszámokat, húst, sajtot, sört, amire szüksége volt. A templom és a palota természetesen előbb levonta a saját működéséhez szükséges összeget (adó). A közmunkára kötelezett lakosságból állították fel a hadsereget, amely a külső ellenség ellen is megvédte a palotát és a templomot, de az államon belül is fenntartotta a rendet, behajtotta az adókat. A gátak építésében és a csatornák tisztításában is mindenkinek részt kellett vennie. A katonaság a vonakodókat munkára kényszerítette. Uruk városának katonasága a Kr. e. 3. évezredben száz-kétszáz fő lehetett.
Összegzés
Történelmi forrás
- Milyen régészeti leletek segítik a kutatók munkáját a múlt feltárásában?
- Miért tekinthető Hammurapi törvényoszlopa elsődleges forrásnak a korabeli társadalmi viszonyok megismerésében?
Okok és következmények
- Hogyan hatottak a természetföldrajzi körülmények a térség fejlődésére?
- Készítsünk összefüggésvázlatot az első államok kialakulásának okairól és következményeiről!