- Idézzük fel az irodalomórán tanultakat az antik görög irodalomról!
- Milyen műveket ismert meg az osztály?
- Keressünk bennük rövid részleteket a hétköznapi életről!
- Milyen társadalmi rétegek jelennek meg a művekben?
- Hogyan tekintettek a nőkre?
A görög nők életeMilyen különbségek voltak a nők és a férfiak jogai között?
A görög társadalomban a nők rendelkeztek polgárjoggal, mivel a törvények értelmében csak az lehetett polgár, akinek apja is, anyja is athéni polgárjoggal rendelkezett. A nők – ha nem volt fiútestvérük – a földbirtokot és a házat is örökölték, de szigorú törvények vonatkoztak rájuk. A politikai életbe nem szólhattak bele, üzletet (például a piacon) csak egy mérő gabona áráig köthettek.
A nők apjuk gyámsága alatt álltak, amíg férjhez nem mentek, utána a férjük gyámsága alá kerültek. Otthon a háztartást, a családi gazdaságot vezették, amíg a férfi a földet művelte, pásztorkodott, iparoskodott, vagy kereskedőként járta a tengereket. A nők így egymás társaságában éltek, a gazdagabb családokban egy-két rabszolga is segítette munkájukat. A lányokat az anyjuk nevelte, és nagyon korán, 13–15 éves korban férjhez adták őket.
A nők szakmát is tanulhattak. A bábákon kívül több orvosnő feliratát is ismerjük, sőt még a filozófusok között is akadt asszony. Rövid ideig éltek, mivel a korabeli egészségügyi viszonyok között a terhesség és a szülés komoly kockázatot jelentett számukra.
Korszak | Férfiak várható életkora | Nők várható életkora |
---|---|---|
Korai bronzkor | 33 év | 29 év |
Kései bronzkor | 39 év | 32 év |
Kr. e. 12. század | 38 év | 30 év |
Kr. e. 5. század | 43 év | 34 év |
Értelmezzük a táblázatot! Miért haltak meg korábban a nők, mint a férfiak? Nézzünk utána, hány év a mai nők és férfiak várható életkora Magyarországon és az Európai Unióban! Vessük össze az adatokat az ókoriakkal! Mivel indokolnánk a változásokat?
Metoikoszok és rabszolgák
Az athéni társadalom részét képezték a metoikoszok (jelentése: ’együtt lakók’, a városban tartósan letelepedett idegenek), akik részben ipari tevékenységet folytattak, részben kereskedtek. Az athéniakkal együtt katonáskodtak. Számos nagyon gazdag ember is volt közöttük, politikai jogokkal mégsem rendelkeztek. Mások házát bérelték, és a földtulajdonból is ki voltak zárva, még ingatlant sem szerezhettek. A metoikoszok tehát nem voltak polgárok.
A felszabadított rabszolgák jogállása hasonló volt a metoikoszokéhoz. Sok gazdag ember tartozott közéjük, de sem polgárjoggal, sem ingatlanszerzési joggal nem rendelkeztek.
A rabszolgák pontos számáról nincsenek adataink. A tehetősebb családoknál 3–5 rabszolga dolgozott, a legnagyobb számú rabszolgát ipari üzemek és bányászati vállalkozások tulajdonosai birtokolták. Náluk 50–120 rabszolga is tevékenykedhetett. A rabszolga beszélő szerszámnak minősült, piacon lehetett adni-venni, mint egy állatot vagy egy szerszámot. Ha valaki megölt vagy megcsonkított egy rabszolgát, tulajdonosa számára kártérítést kellett fizetnie, mivel annak vagyonában okozott kárt.
Év | Polgárok száma | Metoikoszok száma | Metoikoszok aránya |
---|---|---|---|
Kr. e. 431 | 50 000 | 7000 | 14% |
Kr. e. 317–307 | 31 000 | 10 000 | 32,2% |
Miért érte meg Athénban élni az idegeneknek? Milyen tevékenységet folytatott a metoikoszok rétege?
Én, öregasszony, s koldus férjem tengünk a fiúnkkal, lányunkkal s szolgálónkkal, bús öt fő. Nincs mit együnk, és ettől arcunk színe fakó. Már a mi részünk ez mindig s étrendünk is ilyen csak: Baraboly [gyomnövény, gyökerét eszik], vadkörte, fuszulyka [bab], retek, makk, fügebab, lencse, bagolyborsó, zöldség, papsajt, kicsi hagyma, tücsök s honi gondom, a szárított füge. (Athéni komédia részlete)
- Mit ettek a szegény görögök?
- Miért fontos, hogy a közösség az ünnepeken birkát vagy szarvasmarhát áldozott?
A gyermekkor és az iskola Miben különbözött a lányok és a fiúk nevelése?
Az ókori világban a gyermekkor rövidebb ideig tartott, mint ma. Ijesztően nagy volt a gyermekhalandóság: minden második gyermek még azelőtt meghalt, hogy megérte volna a hatodik születésnapját. Ha egy házban kisfiú született, olajkoszorút akasztottak ki az ajtóra, ha pedig kislány, gyapjút, mivel a fonás a nők feladata volt. Nevet azonban csak tíznapos korukban adtak a gyermekeknek, mivel sokan úgysem érték meg ezt a napot. A névadáshoz összehívták a rokonokat és a barátokat, és a szülők megvendégelték őket. A kisgyerekek 7–8 éves korukig édesanyjukkal maradtak, és otthonukban nevelkedtek.
A görög gyermekek napjainak nagyobb részét, éppen úgy, mint ma, a különféle játékok töltötték ki. Sok játékuk maradt fenn, többnyire gyermeksírokban, ahová az elhunyt gyerekek kedvenc játékait is eltemették. A lányok a legtöbb városban otthon nevelkedtek, és anyjuktól, nőrokonaiktól lesték el a háztartás fortélyait. Nagyon korán, 13–15 éves korukban férjhez adták őket, mivel egy szegényebb háztartás számára nagy terhet jelentett a lányok nevelése. A fiúk ugyanis már korán beálltak segíteni a mezőgazdasági munkákba, a lányoktól azonban senki sem várhatta el, hogy szántsanak, vagy ökörfogatot hajtsanak.
Nem sok forrással rendelkezünk arra nézve, hogy a Kr. e. 5–4. században hogyan zajlott az oktatás azok számára, akiket iskolába járattak a szüleik. Állami iskolarendszer ugyanis Spárta kivételével nem létezett. A tanító vállalkozók havi díját a szegényeknek nem volt könnyű előteremteniük. A gazdagabb gyerekeket külön pedagógus (gyermekvezető) rabszolga kísérte az iskolába, nehogy útközben kereket oldjanak, vagy bántódásuk essék. Iskolába nemcsak fiúk, hanem kislányok is járhattak, ha szüleik meg tudták fizetni az árát. Az igazán gazdag családok házhoz járó nevelőt fogadtak. A makedón király például a nagy filozófust, Arisztotelészt bízta meg fia, a későbbi Nagy Sándor nevelésével.
Az órák az agora vagy egy tornacsarnok valamelyik szobájában folytak. Az írás-olvasás mellett kívülről meg kellett tanulni egy homéroszi eposz több száz sorát. Az oktatás kiterjedt a matematika és geometria alapjaira is. A hajózás miatt a csillagászat alapjait is el kellett sajátítani, hogy a csillagos ég alapján tájékozódni tudjanak. Ez tette lehetővé, hogy hazataláljon, akit egy vihar messzire sodort a hajójával. Nagy hangsúlyt fektettek a zeneoktatásra. Aki nem játszott valamilyen hangszeren, az műveletlen embernek számított.
A testnevelés ugyancsak alapvető volt. A városokban több tornacsarnok, úgynevezett gümnaszion állt, amelyekben a fiúk megtanulták a birkózás, az ökölvívás, a gerelyhajítás és más olümpiai sportágak szabályait. A legtöbb sport a katonáskodásra készítette föl őket. A fiúknak tizennyolc éves koruktól egy év katonai kiképzésen, majd egy év határőri szolgálaton kellett átesniük. A lányok Spárta kivételével nem sportoltak, de lányiskolák több helyen léteztek. Ezekben írni-olvasni, énekelni, zenélni, táncolni tanultak, és a háztartási ismereteket is elsajátíthatták. Az így képzett lányok könnyebben találtak férjet maguknak. Mindezt természetesen csak a gazdagok engedhették meg maguknak.
A mogorva tanár az osztályterem sarka felé mordul:
– Dionüsziosz, rosszalkodsz a sarokban!
– De hiszen nincs is itt – jegyzi meg egy diák.
– Majd rosszalkodik, ha megjön – mondja a tanár.
(Egy görög viccgyűjteményből)
Hogyan büntették meg a rosszalkodó diákokat?
A mindennapok ünnepei Milyen görög szokások különböztek a maiaktól?
A születésnapot és a névnapot nem ünnepelték. A születésnapot a perzsák már megülték, erről a görög történetírók is beszámolnak, de furcsa szokásnak tartották. Igazi családi ünnep csak egy volt, amikor három napon keresztül együtt volt a legtágabb család. Az első napon a halottakra emlékeztek, a másodikon többször is lakomáztak, majd a harmadik napon a hivatalos nyilvántartásba beírták a három- vagy négyéves fiúk neveit.
Az ünneplés része volt minden alkalommal a borozás, amit szümposzionnak, vagyis együtt ivásnak neveztek. Ezen csak férfiak vehettek részt, olykor azonban zenekíséretet is nyújtó prostituáltak is hozzájárultak az este kiteljesedéséhez. A férfiak nem székeken ültek, hanem heverőn, féloldalukra dőlve lakomáztak és iszogattak. Ivás közben meghatározott témára verset írtak, amelyhez mindenkinek egy-egy sort hozzá kellett fűznie, miközben a borosedényt is körbeadták. A filozófiai kérdések megtárgyalása mellett azonban kötetlen beszélgetésekre és mutatványosok szereplésére is sort keríthettek. A színházi előadásokat Dionüszosz ünnepein tartották.
Görög fizetőeszköz
1 drakhma = 6 obolosz
6000 drakhma = 1 talanton
Napi átlagbér
minimálbér: 2 obolosz
egy képzetlen szakmunkás: 3 obolosz
egy szakmunkás: 1 drakhma
állami építkezésen dolgozók: 1-2 drakhma
Árak a Kr. e. 5. századból
napi étkezés: kb. 3 obolosz
10 liter búza: 1 drakhma
1 szarvasmarha: 40–50 drakhma
1 kecske vagy juh: 12–17 drakhma
1 ló: 1200 drakhma
rabszolganő: 72–220 drakhma
férfi rabszolga: 105–305 drakhma
Tekintsük át az adatokat! Milyen anyagi körülmények között élt az athéni átlagpolgár? Kire mondjuk azt, hogy van neki tálentuma?
Kitekintő
A rabszolgák helyzete
A rabszolgák helyzete – a bányában dolgozókat leszámítva – korántsem volt reménytelen. A rabszolga megállapodhatott gazdájával, hogy 10 év alatt kifizeti neki saját vételárát (vagy akár még többet is), utána pedig felszabadul. Az ilyen szolgák saját – többnyire pénzügyi – vállalkozásokat folytattak, amiből elegendő jövedelmük gyűlt össze, hogy kifizessék a törlesztőrészleteket, sőt saját vagyonukat is megalapozzák. A törvények védték az ilyen rabszolgák vagyonát. Ezt természetesen nem a rabszolga, hanem annak tulajdonosa érdekében tették, hogy őt ne érje kár. A rabszolgatartás tehát nem volt alapvető fontosságú intézmény a görög gazdaságban.
Év | Tulajdonos vagyoni helyzete | Férfi rabszolga | Női rabszolga | Összesen |
---|---|---|---|---|
Kr. e. 427 | középparaszt | 2 | 2 | 4 |
Kr. e. 426 | középparaszt | 4 | ? | 4 |
Kr. e. 425 | középparaszt | 1 | ? | 2 |
Kr. e. 422 | gazdag | 6 | 1-2 | 7–8 |
Kr. e. 421 | paraszt | 2 | ? | 2+? |
Kr. e. 421 | paraszt | 1 | 2 | 3 |
Kr. e. 405 | gazdag | 4–7 | 1 | 5–8 |
Kr. e. 392 | paraszt | 2 | 1 | 3 |
Kr. e. 388 | paraszt | 1 | ? | 1+? |
Értelmezzük a táblázatot! Mennyire jellemezte Athént a rabszolgatartás? Akinek mindössze egy rabszolgája volt, az valóban jelentős értéket állíthatott-e elő vele? Ha nem, akkor mire használhatta? Kinek segíthetett egy rabszolganő?
A rabszolgák és metoikoszok zabolátlansága viszont Athénban a legteljesebb, ott nem szabad megverni sem őket, és utadból sem áll félre a rabszolga. Hogy mi az oka ennek a helyi szokásnak, mindjárt megmondom. Ha az volna a törvény, hogy a szabad ember megütheti a rabszolgát vagy a metoikoszt vagy a szabadon bocsátottat, bizony gyakran athéni polgárt verne meg abban a hiszemben, hogy rabszolga. Mert a nép ruházata ott semmivel sem jobb, mint a rabszolgáké vagy a metoikoszoké, és a kinézésük sem jobb. Ha meg azon is csodálkoznék valaki, hogy hagyják, hogy a szolganép ott bőségben, sőt egyesek nagylábon éljenek, kiderül, hogy ezt is megfontolásból teszik. Ahol ugyanis tengeri hatalom van, feltétlenül szükséges az, hogy a rabszolgák pénzért szolgáljanak, hogy megkapjam munkájából a részesedést, meg az, hogy szabadjára engedjék őket. Ahol viszont már gazdagok a rabszolgák, ott többé már nem előnyös, ha az én rabszolgám fél tőled; persze Lakedaimónban fél tőled a rabszolgám. Ha azonban a te rabszolgád fél éntőlem, az a veszély fenyeget, hogy saját pénzét is ideadja, csakhogy személyét ne fenyegesse veszély. (Részlet Pszeudo-Xenophón Az athéni állam című munkájából)
- Miként vélekedett a szerző az athéni viszonyokról?
- Miért engedték meg Athénban, hogy egy rabszolgának vagyona lehessen?
- Ki dolgozhatott szorgalmasabban, egy rabszolga vagy egy olyan rabszolga, aki szerződést kötött az urával, hogy tíz év alatt kifizeti neki saját vételárát?
- Melyik rabszolgával járt jobban a tulajdonosa? Ennek alapján vajon mennyire lehetett elterjedt az „önkivásárlás”?
Összegzés
Történelmi forrás
- Milyen források segítségével lehet a múlt mindennapjait rekonstruálni?
- Milyen forrásokból lehetett az athéni társadalom rétegződését megismerni?
Történelmi jelentőség
- Miért lehet fontos feltárni az egyszerű emberek és a mindennapi élet jellemzőit?