10. A görög poliszok…

10. A görög poliszok mindennapjai

10. A görög poliszok mindennapjai

  • Idézzük fel az irodalomórán tanultakat az antik görög irodalomról!
  • Milyen műveket ismert meg az osztály?
  • Keressünk bennük rövid részleteket a hétköznapi életről!
  • Milyen társadalmi rétegek jelennek meg a művekben?
  • Hogyan tekintettek a nőkre?
Rekonstrukciós rajz, amely Athén városát mutatja. Az előtérben az agórát látjuk, timpanonos középületekkel körbevéve, körülöttük kisebb méretű lakóházak. A távolban a Likavitosz dombja és az itt felépített Parthenón épületegyüttese.
Athén rekonstrukciós rajza Keressük meg a rajzon az agorát és a Parthenónt! A Parthenón mellett áll Niké, a Győzelem temploma. Vajon miért? Hogy hívták a dombot, amelyen a Parthenón állt? Milyen szerepet játszott egy poliszban az agora?

A görög nők életeMilyen különbségek voltak a nők és a férfiak jogai között?

A görög társadalomban a nők rendelkeztek polgárjoggal, mivel a törvények értelmében csak az lehetett polgár, akinek apja is, anyja is athéni polgárjoggal rendelkezett. A nők – ha nem volt fiútestvérük – a földbirtokot és a házat is örökölték, de szigorú törvények vonatkoztak rájuk. A politikai életbe nem szólhattak bele, üzletet (például a piacon) csak egy mérő gabona áráig köthettek.

A nők apjuk gyámsága alatt álltak, amíg férjhez nem mentek, utána a férjük gyámsága alá kerültek. Otthon a háztartást, a családi gazdaságot vezették, amíg a férfi a földet művelte, pásztorkodott, iparoskodott, vagy kereskedőként járta a tengereket. A nők így egymás társaságában éltek, a gazdagabb családokban egy-két rabszolga is segítette munkájukat. A lányokat az anyjuk nevelte, és nagyon korán, 13–15 éves korban férjhez adták őket.

A nők szakmát is tanulhattak. A bábákon kívül több orvosnő feliratát is ismerjük, sőt még a filozófusok között is akadt asszony. Rövid ideig éltek, mivel a korabeli egészségügyi viszonyok között a terhesség és a szülés komoly kockázatot jelentett számukra.

A nők és a férfiak várható életkorának változásai
Korszak Férfiak várható életkora Nők várható életkora
Korai bronzkor 33 év 29 év
Kései bronzkor 39 év 32 év
Kr. e. 12. század 38 év 30 év
Kr. e. 5. század 43 év 34 év
Kérdés ikon

Értelmezzük a táblázatot! Miért haltak meg korábban a nők, mint a férfiak? Nézzünk utána, hány év a mai nők és férfiak várható életkora Magyarországon és az Európai Unióban! Vessük össze az adatokat az ókoriakkal! Mivel indokolnánk a változásokat?

Metoikoszok és rabszolgák

Domborműves halotti sztélé, felül kis oromzattal, ahová az elhunyt nevét vésték. A dombormű két nőalakot ábrázol, az egyik fiatal nő egy elegáns széken ül, khitónt és himatiónt visel, amelyek kirajzolják testének formáját. Hégészó szomorú, belenyugvó arckifejezéssel néz maga elé, éppen egy ékszert választ ki, az ékszresdobozt egy rabszolgalány tartja a kezében.
Egy athéni lány, Hégészó sírköve Hogyan érzékelteti a dombormű, hogy az álló alak rabszolga? Nézzünk utána, ki írt verset Hegeso sírja címmel erről a domborműről! Játsszuk el, miben különbözött Hégészó élete egy spártai lányétól! Képviselje egy-egy lány Hégészót és a spártai lányt! Az utóbbi életéhez nézzük meg a Spárta-fejezetet!

Az athéni társadalom részét képezték a metoikoszok (jelentése: ’együtt lakók’, a városban tartósan letelepedett idegenek), akik részben ipari tevékenységet folytattak, részben kereskedtek. Az athéniakkal együtt katonáskodtak. Számos nagyon gazdag ember is volt közöttük, politikai jogokkal mégsem rendelkeztek. Mások házát bérelték, és a földtulajdonból is ki voltak zárva, még ingatlant sem szerezhettek. A metoikoszok tehát nem voltak polgárok.

A felszabadított rabszolgák jogállása hasonló volt a metoikoszokéhoz. Sok gazdag ember tartozott közéjük, de sem polgárjoggal, sem ingatlanszerzési joggal nem rendelkeztek.

A rabszolgák pontos számáról nincsenek adataink. A tehetősebb családoknál 3–5 rabszolga dolgozott, a legnagyobb számú rabszolgát ipari üzemek és bányászati vállalkozások tulajdonosai birtokolták. Náluk 50–120 rabszolga is tevékenykedhetett. A rabszolga beszélő szerszámnak minősült, piacon lehetett adni-venni, mint egy állatot vagy egy szerszámot. Ha valaki megölt vagy megcsonkított egy rabszolgát, tulajdonosa számára kártérítést kellett fizetnie, mivel annak vagyonában okozott kárt.

A polgárok és metoikoszok aránya Athénban
Év Polgárok száma Metoikoszok száma Metoikoszok aránya
Kr. e. 431 50 000 7000 14%
Kr. e. 317–307 31 000 10 000 32,2%
Kérdés ikon

Miért érte meg Athénban élni az idegeneknek? Milyen tevékenységet folytatott a metoikoszok rétege?

Infó ikon

Én, öregasszony, s koldus férjem tengünk a fiúnkkal, lányunkkal s szolgálónkkal, bús öt fő. Nincs mit együnk, és ettől arcunk színe fakó. Már a mi részünk ez mindig s étrendünk is ilyen csak: Baraboly [gyomnövény, gyökerét eszik], vadkörte, fuszulyka [bab], retek, makk, fügebab, lencse, bagolyborsó, zöldség, papsajt, kicsi hagyma, tücsök s honi gondom, a szárított füge. (Athéni komédia részlete)

Kérdés ikon
  • Mit ettek a szegény görögök?
  • Miért fontos, hogy a közösség az ünnepeken birkát vagy szarvasmarhát áldozott?

A gyermekkor és az iskola Miben különbözött a lányok és a fiúk nevelése?

Négy kerékkel felszerelt, kerámiából készített gurítható lófigura, amely játékautóra hasonlít.
Görög kisfiú kerekes lovacskája Melyik mai játékra emlékeztet az agyaglovacska?

Az ókori világban a gyermekkor rövidebb ideig tartott, mint ma. Ijesztően nagy volt a gyermekhalandóság: minden második gyermek még azelőtt meghalt, hogy megérte volna a hatodik születésnapját. Ha egy házban kisfiú született, olajkoszorút akasztottak ki az ajtóra, ha pedig kislány, gyapjút, mivel a fonás a nők feladata volt. Nevet azonban csak tíznapos korukban adtak a gyermekeknek, mivel sokan úgysem érték meg ezt a napot. A névadáshoz összehívták a rokonokat és a barátokat, és a szülők megvendégelték őket. A kisgyerekek 7–8 éves korukig édesanyjukkal maradtak, és otthonukban nevelkedtek.

A görög gyermekek napjainak nagyobb részét, éppen úgy, mint ma, a különféle játékok töltötték ki. Sok játékuk maradt fenn, többnyire gyermeksírokban, ahová az elhunyt gyerekek kedvenc játékait is eltemették. A lányok a legtöbb városban otthon nevelkedtek, és anyjuktól, nőrokonaiktól lesték el a háztartás fortélyait. Nagyon korán, 13–15 éves korukban férjhez adták őket, mivel egy szegényebb háztartás számára nagy terhet jelentett a lányok nevelése. A fiúk ugyanis már korán beálltak segíteni a mezőgazdasági munkákba, a lányoktól azonban senki sem várhatta el, hogy szántsanak, vagy ökörfogatot hajtsanak.

Vörösalakos kérámia részlete, amely egy tanuló ifjút ábrázol. A fiú támla nélküli széken ül, kezében viaszostáblát és íróvesszőt tart.
Tanuló fiú egy görög vázán

Nem sok forrással rendelkezünk arra nézve, hogy a Kr. e. 5–4. században hogyan zajlott az oktatás azok számára, akiket iskolába járattak a szüleik. Állami iskolarendszer ugyanis Spárta kivételével nem létezett. A tanító vállalkozók havi díját a szegényeknek nem volt könnyű előteremteniük. A gazdagabb gyerekeket külön pedagógus (gyermekvezető) rabszolga kísérte az iskolába, nehogy útközben kereket oldjanak, vagy bántódásuk essék. Iskolába nemcsak fiúk, hanem kislányok is járhattak, ha szüleik meg tudták fizetni az árát. Az igazán gazdag családok házhoz járó nevelőt fogadtak. A makedón király például a nagy filozófust, Arisztotelészt bízta meg fia, a későbbi Nagy Sándor nevelésével.

Viaszostábla és íróvessző rekonstrukciója. A viaszostábla két fatáblából állt, amelyeknek felületét viaszréteggel vonták be. A két táblát bőrszíjak rögzítették, így egy könyvhöz hasonlóan lehetettt kinyitni, az íráshoz ék alakú favesszőt használtak.
Viaszostábla és íróvessző rekonstrukciója. A gyerekek testi fenyítése közismert és elfogadott volt Hellászban. Több iskolai viaszostábla került elő, amelyeken a gyerekek gyakorolták a betűvetést. Az egyikre a tanár írta fel vészjósló figyelmeztetését, amelyet a gyerek négyszer megismételt alatta, de olyan nagy igyekezettel, hogy a betűk, áttörve a viaszréteget, magán a fatáblán is maradandó nyomokat hagytak: „Légy szorgalmas, fiú, nehogy megnyúzzalak!” Az íróvessző szélesebbik végével ki lehetett törölni a fölösleges vagy hibás szavakat. Mire használják ma a stílus kifejezést? Nézzünk utána, honnan ered a szó, és van-e köze a viaszostáblához!

Az órák az agora vagy egy tornacsarnok valamelyik szobájában folytak. Az írás-olvasás mellett kívülről meg kellett tanulni egy homéroszi eposz több száz sorát. Az oktatás kiterjedt a matematika és geometria alapjaira is. A hajózás miatt a csillagászat alapjait is el kellett sajátítani, hogy a csillagos ég alapján tájékozódni tudjanak. Ez tette lehetővé, hogy hazataláljon, akit egy vihar messzire sodort a hajójával. Nagy hangsúlyt fektettek a zeneoktatásra. Aki nem játszott valamilyen hangszeren, az műveletlen embernek számított.

A testnevelés ugyancsak alapvető volt. A városokban több tornacsarnok, úgynevezett gümnaszion állt, amelyekben a fiúk megtanulták a birkózás, az ökölvívás, a gerelyhajítás és más olümpiai sportágak szabályait. A legtöbb sport a katonáskodásra készítette föl őket. A fiúknak tizennyolc éves koruktól egy év katonai kiképzésen, majd egy év határőri szolgálaton kellett átesniük. A lányok Spárta kivételével nem sportoltak, de lányiskolák több helyen léteztek. Ezekben írni-olvasni, énekelni, zenélni, táncolni tanultak, és a háztartási ismereteket is elsajátíthatták. Az így képzett lányok könnyebben találtak férjet maguknak. Mindezt természetesen csak a gazdagok engedhették meg maguknak.

Infó ikon

A mogorva tanár az osztályterem sarka felé mordul:
– Dionüsziosz, rosszalkodsz a sarokban!
– De hiszen nincs is itt – jegyzi meg egy diák.
– Majd rosszalkodik, ha megjön – mondja a tanár.
(Egy görög viccgyűjteményből)

Kérdés ikon

Hogyan büntették meg a rosszalkodó diákokat?

A mindennapok ünnepei Milyen görög szokások különböztek a maiaktól?

Vörösalakos kérámia részlete, amely heverőn pihenő, féloldalra dőlve lakomázó férfiakat ábrázol, fejükön koszorúval. Szórakoztatásukról egy nő gondoskodik, aki kétágú sípon, auloszon játszik.
Lakomázók egy görög vázán Az ifjak lakoma során megkoszorúzták egymást. Ki és mivel szórakoztatja a lakoma résztvevőit? Mire használják ma a szimpózium kifejezést?

A születésnapot és a névnapot nem ünnepelték. A születésnapot a perzsák már megülték, erről a görög történetírók is beszámolnak, de furcsa szokásnak tartották. Igazi családi ünnep csak egy volt, amikor három napon keresztül együtt volt a legtágabb család. Az első napon a halottakra emlékeztek, a másodikon többször is lakomáztak, majd a harmadik napon a hivatalos nyilvántartásba beírták a három- vagy négyéves fiúk neveit.

Az ünneplés része volt minden alkalommal a borozás, amit szüm­poszionnak, vagyis együtt ivásnak neveztek. Ezen csak férfiak vehettek részt, olykor azonban zenekíséretet is nyújtó prostituáltak is hozzájárultak az este kiteljesedéséhez. A férfiak nem székeken ültek, hanem heverőn, féloldalukra dőlve lakomáztak és iszogattak. Ivás közben meghatározott témára verset írtak, amelyhez mindenkinek egy-egy sort hozzá kellett fűznie, miközben a borosedényt is körbeadták. A filozófiai kérdések megtárgyalása mellett azonban kötetlen beszélgetésekre és mutatványosok szereplésére is sort keríthettek. A színházi előadásokat Dionüszosz ünnepein tartották.

Infó ikon

Görög fizetőeszköz
1 drakhma = 6 obolosz
6000 drakhma = 1 talanton

Napi átlagbér
minimálbér: 2 obolosz
egy képzetlen szakmunkás: 3 obolosz
egy szakmunkás: 1 drakhma
állami építkezésen dolgozók: 1-2 drakhma

Árak a Kr. e. 5. századból
napi étkezés: kb. 3 obolosz
10 liter búza: 1 drakhma
1 szarvasmarha: 40–50 drakhma
1 kecske vagy juh: 12–17 drakhma
1 ló: 1200 drakhma
rabszolganő: 72–220 drakhma
férfi rabszolga: 105–305 drakhma

Kérdés ikon

Tekintsük át az adatokat! Milyen anyagi körülmények között élt az athéni átlag­polgár? Kire mondjuk azt, hogy van neki tálentuma?

Kitekintő

A rabszolgák helyzete

A rabszolgák helyzete – a bányában dolgozókat leszámítva – korántsem volt reménytelen. A rabszolga megállapodhatott gazdájával, hogy 10 év alatt kifizeti neki saját vételárát (vagy akár még többet is), utána pedig felszabadul. Az ilyen szolgák saját – többnyire pénzügyi – vállalkozásokat folytattak, amiből elegendő jövedelmük gyűlt össze, hogy kifizessék a törlesztőrészleteket, sőt saját vagyonukat is megalapozzák. A törvények védték az ilyen rabszolgák vagyonát. Ezt természetesen nem a rabszolga, hanem annak tulajdonosa érdekében tették, hogy őt ne érje kár. A rabszolgatartás tehát nem volt alapvető fontosságú intézmény a görög gazdaságban.

Az egy tulajdonosra jutó rabszolgák száma Arisztophanész komédiáiban
Év Tulajdonos vagyoni helyzete Férfi rabszolga Női rabszolga Összesen
Kr. e. 427 középparaszt 2 2 4
Kr. e. 426 középparaszt 4 ? 4
Kr. e. 425 középparaszt 1 ? 2
Kr. e. 422 gazdag 6 1-2 7–8
Kr. e. 421 paraszt 2 ? 2+?
Kr. e. 421 paraszt 1 2 3
Kr. e. 405 gazdag 4–7 1 5–8
Kr. e. 392 paraszt 2 1 3
Kr. e. 388 paraszt 1 ? 1+?
Kérdés ikon

Értelmezzük a táblázatot! Mennyire jellemezte Athént a rabszolgatartás? Akinek mindössze egy rabszolgája volt, az valóban jelentős értéket állíthatott-e elő vele? Ha nem, akkor mire használhatta? Kinek segíthetett egy rabszolganő?

Infó ikon

A rabszolgák és metoikoszok zabolátlansága viszont Athénban a legteljesebb, ott nem szabad megverni sem őket, és utadból sem áll félre a rabszolga. Hogy mi az oka ennek a helyi szokásnak, mindjárt megmondom. Ha az volna a törvény, hogy a szabad ember megütheti a rabszolgát vagy a metoikoszt vagy a szabadon bocsátottat, bizony gyakran athéni polgárt verne meg abban a hiszemben, hogy rabszolga. Mert a nép ruházata ott semmivel sem jobb, mint a rabszolgáké vagy a metoikoszoké, és a kinézésük sem jobb. Ha meg azon is csodálkoznék valaki, hogy hagyják, hogy a szolganép ott bőségben, sőt egyesek nagylábon éljenek, kiderül, hogy ezt is megfontolásból teszik. Ahol ugyanis tengeri hatalom van, feltétlenül szükséges az, hogy a rabszolgák pénzért szolgáljanak, hogy megkapjam munkájából a részesedést, meg az, hogy szabadjára engedjék őket. Ahol viszont már gazdagok a rabszolgák, ott többé már nem előnyös, ha az én rabszolgám fél tőled; persze Lakedaimónban fél tőled a rabszolgám. Ha azonban a te rabszolgád fél éntőlem, az a veszély fenyeget, hogy saját pénzét is ideadja, csakhogy személyét ne fenyegesse veszély. (Részlet Pszeudo-Xenophón Az athéni állam című munkájából)

Kérdés ikon
  • Miként vélekedett a szerző az athéni viszonyokról?
  • Miért engedték meg Athénban, hogy egy rabszolgának vagyona lehessen?
  • Ki dolgozhatott szorgalmasabban, egy rabszolga vagy egy olyan rabszolga, aki szerződést kötött az urával, hogy tíz év alatt kifizeti neki saját vételárát?
  • Melyik rabszolgával járt jobban a tulajdonosa? Ennek alapján vajon mennyire lehetett elterjedt az „önkivásárlás”?
Mindennapok a görög poliszokban

Összegzés

Történelmi forrás

  • Milyen források segítségével lehet a múlt mindennapjait rekonstruálni?
  • Milyen forrásokból lehetett az athéni társadalom rétegződését megismerni?

Történelmi jelentőség

  • Miért lehet fontos feltárni az egyszerű emberek és a mindennapi élet jellemzőit?

Menü

10. A görög poliszok mindennapjai