- Idézzük fel, hogyan alakult ki a Perzsa Birodalom!
- Milyen területeket hódított meg?
- Milyen államforma volt Athénban a görög–perzsa háború előestéjén?
- Mit tudunk a spártai hadseregről?
- Mi jellemezte a hoplita harcmodort?
A marathóni csataMiért indult meg a perzsák támadása?
A Perzsa Birodalom terjeszkedése elérte a kis-ázsiai görög városokat. A legtöbb városban az athéniakkal rokon ión nyelvjárást beszélték. A ión városok fellázadtak a perzsa uralom ellen, és Athéntól kértek segítséget. Athén egy húsz hajóból álló flottát küldött, ami segítségnek kevés volt, de a perzsa Dareiosz bosszúkedvét meghozta. A felkelés leverése után hajón indult meg a támadás, de egy tengeri vihar szétszórta és jórészt megsemmisítette a flottát.
Kr. e. 490-ben más útvonalat választottak a perzsák, és egyenesen Attikába tartottak. Marathónnál vetettek horgonyt, mivel ott találtak olyan síkságot, amelyen lovasságuk fel tudott sorakozni. Az athéniak idejében értesültek a hadjáratról, és Spártától kértek segítséget. A spártaiak azonban késve érkeztek Attikába, mivel egy ünnepük miatt nem indulhattak azonnal hadjáratra. A marathóni csatában a fegyelmezettebb és hazájukat védő athéniak Miltiadész, a nagyszerű hadvezér vezetésével győzelmet arattak a támadók fölött.
Hosszú ideig tusáztak Marathónnál. Középen, ahol maguk a perzsák és a szakák harcoltak, a barbárok voltak fölényben, és áttörvén a hellén arcvonalat, a szárazföld belseje felé kezdték szorítani a helléneket, a két szárnyon azonban az athéniak és a plataiaiak kerekedtek felül. Előnyös helyzetükben a megfutamított ellenséget menekülni hagyták, a két szárny egyesült és azokra támadt rá, akik korábban középen áttörték az athéni csatasort. Itt is az athéniak győztek. A perzsák menekültek, ők a nyomukba eredtek és addig kaszabolták őket, amíg a tengerhez nem értek, ahol – megpróbálván tűzbe borítani – megtámadták a hajókat. (Részlet Hérodotosz 6. könyvéből; Kr. e. 5. század)
- Hogyan sikerült a kisebb athéni seregnek legyőznie a túlerőt?
- Milyen szerepet játszott a görögök sikerében a fegyverzetük és a harcmodoruk?
- Hérodotosz nem említi a perzsa lovasságot. Nézzünk utána a digitális tananyagban, miért biztos, hogy a lovasság részt vett a csatában!
- Melyik sportág őrzi a marathóni csata emlékét?
Rá@dás
A marathóni csata
Thermopülai és SzalamiszHogyan sikerült megfordítani a háború menetét az athéniaknak?
I. Dareiosz halála után fia, Xerxész Kr. e. 480-ban szárazon és vízen indította el hatalmas seregét. Célja Athén és Spárta ellenállásának megtörése, Hellász meghódítása volt. Amerre vonult, a görög államok megadták magukat és csatlakoztak hozzá. Flottája nagy részét a kis-ázsiai görög és a föníciai államok állították ki. A Thermopülai szorosnál a spártai Leónidasz akarta megállítani a perzsa szárazföldi csapatokat. A mai becslések szerint a perzsák szárazföldi hadereje megközelítette a kétszázezer főt. Amikor a perzsákat egy áruló Leónidaszék hátába vezette, ő elküldte szövetségeseit, és háromszázad magával hősi halált halt. Leónidasz tettének szimbolikus jelentősége volt, a perzsák számára azonban nem okozott érezhető veszteséget.
A Thermopülainál elesett spártaiak emlékét őrzi az alábbi epigramma (feliratos vers):
„Itt fekszünk, vándor, vidd hírül a spártaiaknak,
Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza.”
- Milyen spártai erénynek állít emléket a vers?
- Alkosson az osztály két csoportot, és vitassa meg, volt-e értelme feláldozni 300 magas harci értékű spártai harcost! Milyen haszna volt áldozatuknak? Az egyik csoport érveljen az erkölcsi példamutatás mellett, a másik keressen érveket annak alátámasztására, hogy könnyelműség volt halálba küldeni háromszáz kiválóan képzett katonát! Készíthetnek a csoportok a vitából egy öt-tíz perces törimozit.
A két háború közt eltelt tíz évben Athénban fontos változások következtek be. Miltiadész megbukott és börtönben halt meg. Ellenfele, Themisztoklész (aki a marathóni csatában az egyik sztratégosz volt) nem a szárazföldi sereg, hanem a flotta fejlesztésében látta Athén jövőjét. Az újonnan feltárt ezüstbányák jövedelméből 200 hajót építtetett, megalapozva ezzel Athén tengeri uralmát. Politikai ellenfeleit cserépszavazással elűzte. Amikor a perzsák már Thermopülainál jártak, Themisztoklész elrendelte Athén kiürítését. A görög szövetséges flotta Szalamisz és Attika partjai közé húzódott be, és a véres tengeri ütközetben a fürgébb görög hajók és a jól képzett tengerészek győztek a túlerő fölött.
Ebben az is szerepet játszott, hogy a perzsák oldalára kényszerített kis-ázsiai görögök harci kedve igencsak mérsékelt volt. A katasztrofális vereség után Xerxész a flottával együtt hazatért. Az érintetlen perzsa szárazföldi haderőt a spártaiak irányítása alatt a következő évben győzték le. A perzsák kénytelenek voltak föladni Hellász meghódításának tervét. Fordult a kocka. Kr. e. 478-ban Athén adta ki a jelszót: szabadítsuk fel a megszállt kis-ázsiai görögséget! Megalakult az Athén vezette déloszi szövetség, amely a Kr. e. 448-as békekötésig felszabadította szinte valamennyi görög államot.
Így határozott a tanács és a népgyűlés. Themisztoklész, Neoklész fia a Phrearrioi démoszból terjesztette be a javaslatot. A várost rá kell bízni Athénára, Athén védelmezőjére, és az összes többi istenre, hogy védjék meg és tartsák távol földjétől a barbárokat. Valamennyi athénit és az Athénban lakó idegeneket gyermekeikkel és feleségükkel együtt telepítsék át Troizénba. Az öregeket és a kincseket Szalamiszra kell áttelepíteni. A többi nagykorú athéni és idegen mind szálljon föl az előkészített kétszáz hajóra, és védelmezze meg a barbártól saját és a többi hellén szabadságát, a lakedaimóniakkal, a korinthosziakkal, az aiginaiakkal, és mindazokkal együtt, akik készek osztozni a veszélyben. (Themisztoklész néphatározata; Kr. e. 480)
- Miért üríttette ki Themisztoklész Athént?
- Vajon meg lehetett volna védeni a várost a hatalmas perzsa seregtől?
- Minden hajón száz evezős, tizennégy harcos és egy kapitány szolgált. Hány fős volt az athéni flotta?
A periklészi AthénHogyan működött az athéni népuralom?
Periklész ősi arisztokrata családból származott, anyai ágon Kleiszthenésszel állt rokonságban. Periklész a többi arisztokrata családdal szemben a népgyűlésre támaszkodott. Hagyományos hivatalt sohasem viselt, viszont évente megválasztatta magát sztratégosznak (a Kr. e. 5. század közepén). A démosz bizalmát azzal nyerte el, hogy az esküdtbíróságok tagjainak napidíjat fizettetett. Szolón törvénye a legszegényebbeknek is megengedte, hogy részt vegyenek az esküdtbíróságok és a népgyűlés munkájában. Csakhogy ezzel a jogukkal nem tudtak élni, ha mindennap dolgozniuk kellett ahhoz, hogy eltartsák családjukat. A napidíj lehetővé tette, hogy ők is bíráskodhassanak. A pénzt Periklész a déloszi szövetség adóiból folyósította. Érthető, hogy a démosz ezek után Periklész minden javaslatát lelkesen megszavazta a népgyűlésen. A kiteljesedő demokrácia (népuralom) továbbra is csak a szabad jogállású athéni férfi polgároknak biztosított politizálási lehetőséget, azaz csak az athéni társadalom 10-15%-át érintette.
A demokráciában a hivatalokat sorsolással töltötték be, még az sem számított, hogy a jelölt tud-e írni-olvasni. Igaz, a legszegényebbek előtt még a demokráciában sem nyílt meg a hivatalviselés lehetősége. Így nagyon megnőtt a cenzushoz kötött hivatalok befolyása, amelyeket szavazással töltöttek be, és vizsgálták a jelöltek alkalmasságát. Ilyen volt a sztratégoszi és a kincstárnoki hivatal. Ezeket csak a legvagyonosabb réteg tölthette be. A sztratégosznak értenie kellett a hadvezetéshez, és szüksége volt hadi tapasztalatokra. Az állam védelme érdekében a démosz elfogadta az arisztokraták vezető szerepét a hadseregben.
A törvényeket a havonta kétszer-háromszor ülésező népgyűlés hozta. A népgyűlésen csak olyan törvényjavaslatot lehetett tárgyalni, amelyet az 500 fős tanács előtte jóváhagyott. A népgyűlésen minden polgár részt vehetett, szavazati joga volt, a szavazás többségi elv alapján történt, és minden szavazat egyenlő értékűnek számított. Ez minden demokrácia alapja. Az arisztokraták, annak ellenére, hogy a legfontosabb hivatalokat továbbra is ők töltötték be, nyíltan bírálták a demokráciát. Igaz, ezt meg is tehették, mert a demokrácia biztosította mindenki számára a szólásszabadságot.
500 mérősök | Szolón és Kleiszthenész idejében |
300 mérősök | Kr. e. 487 |
200 mérősök | Kr. e. 457 |
200 mérő alattiak | soha nem tölthettek be hivatalt |
Ami az athéni államrendet illeti, azt ugyan nem helyeslem, hogy az államrendnek ezt a formáját választották, mert ezzel a választásukkal egyúttal azt is választották, hogy a hitványaknak jobban menjen a dolguk, mint az előkelőknek, ezért tehát nem helyeslem. De viszont, hogy – ha már egyszer így határoztak – államrendjüket jól őrzik, és egyébként helyesen járnak el, még ha a többi görögök úgy látják is, hogy hibáznak – ezt ki fogom mutatni. (Részlet Pszeudo-Xenophón Az athéni állam című munkájából; Kr. e. 5. század vége)
- Kiket nevez a forrás hitványaknak?
- Hogyan értékeli az arisztokrata szerző a demokrácia működését?
Mi olyan államformában élünk, amely nem szomszédaink törvényeit veszi mintául, s inkább mi szolgálunk példaképül másoknak, mint hogy mi utánoznánk más népeket. A neve pedig, mivel az uralom nem néhány ember, hanem a többség kezében van, demokrácia. A magánügyekben a törvény mindenkinek egyenlő jogot biztosít, ami pedig a tekintélyt és azt illeti, hogy egyesek miért örvendenek jó hírnek, a megbecsülés nem a közéletben elfoglalt helyzetüktől, hanem az érdemeiktől függ, s ha valaki képes rá, hogy városának valamilyen szolgálatot tegyen, ezt akkor is megteheti, ha szegénysége miatt társadalmi rangja jelentéktelen. (Periklész beszéde Thuküdidésznél; Kr. e. 5. század)
- Mit tekintett Periklész a demokrácia alapjának?
- Hasonlítsuk össze ezt az értékelést Pszeudo-Xenophón szavaival! Mi lehet az ellentmondás alapja? Melyik vélemény állhat közelebb az igazsághoz? Foglaljuk össze érveinket!
Zeuszra, szólt a vádló, Szókratész a fennálló törvények megvetésére nevelte társait, amikor azt mondta, hogy őrültség babszemsorsolással választani az állam vezetőit, hiszen senki nem akarna babszemmel választani sem kormányost, sem ácsot, sem zenészt, sem más mesterembert, pedig az e mesterségekben elkövetett tévedések jóval kisebb kárt okoznak, mint az államügyekben. A vádló szerint az efféle beszédek az ifjakat a fennálló államrend megvetésére buzdították és erőszakossá tették természetüket. (Részlet Xenophón Emlékeim Szókratészról című írásából; Kr. e. 4. század)
- Hogyan érvel a forrás, miért veszélyesebb állami vezetőket sorsolni, mint hajókormányost?
- Fogalmazzuk meg, ez kinek az érve lehet: egy arisztokratáé vagy egy egyszerű emberé?
- Valóban okozhatott-e kárt, ha a sorsolással szegény és műveletlen ember került hivatalba?
Athén Periklész korábanMiért tekinthetjük fénykornak az időszakot?
Az athéni demokrácia – a szövetségesek adóiból megvalósított – hatalmas építkezései vonzották a művészeket egész Hellászból. Az Akropoliszon álló Parthenón domborműve a Panathénaia ünnepének felvonulását és egyben a demokratikus Athén dicsőségét ábrázolta. Ezt a hatalmas, szalagszerű domborművet, úgynevezett frízt a kor leghíresebb szobrásza, Pheidiasz álmodta meg. Athéné szobrát is ő készítette el aranyból és elefántcsontból. Periklész ellenfelei később elüldözték a városból, mert azzal vádolták meg, hogy Pheidiasz Athéné pajzsán megörökítette saját és Periklész arcvonásait.
Az athéni dráma virágkora szintén a Kr. e. 5. század második felére esik. Szophoklész és Euripidész teremtette meg a klasszikus tragédia műfaját, míg a csípős politikai komédia legjelentősebb mestere Arisztophanész lett. Komédiái név szerint gúnyolták ki és tették nevetségessé a demokrácia ellenszenves vezetőit.
[Ezt kérdezte tanítványa Szókratésztől:]
Mit gondol: a szájával énekel
A szúnyog, vagy hátsó részivel?
[Egy másik:]
És mit felelt e szúnyog ügyben, Ő?
[A tanítvány:]
Azt, hogy mivel szűk a szúnyog bele,
A béfúvó szél hátulján kiront,
S mert szűk, tekergős útja volt a szélnek,
Kitörve hangot adni kénytelen.
[A másik:]
Kürt e szerint a szúnyog alfele.
Ó mi szerencsés bendő-bölcselet!
(Részlet Arisztophanész Felhők című komédiájából)
- Arisztophanész magát a nagy görög filozófust, Szókratészt csúfolja ki. Milyen hatást válthatott ki az ilyen gunyoros hang a nézőkből?
- Nézzünk utána az interneten, ki fordította le először a Felhőket!
Kitekintő
Athén ünnepei
A görög világ a kereszténység felvétele előtt nem ismerte a vasárnapot, a heti egy pihenőnapot. Pihenésre azonban nekik is szükségük volt. Nem csoda, hogy az athéni naptár több mint ötven állami és vallási ünnepet ismert, ami nagyjából megegyezik a mi vasárnapjaink számával. Igaz, a nyári mezőgazdasági dologidőben kevesebb, télen viszont több ünnepet ültek meg. A legnépszerűbb Dionüszosz boristen két ünnepe volt, amelyeken komédia-, illetve tragédiabemutatókat tartottak. A Dionüszosz-ünnepekhez hozzátartozott a mértéktelen borfogyasztás, a zene és a tánc is. A városvédő Athéné ünnepén az Agoráról az Akropoliszra vonult fel az ünnepi menet, amely az egy éven át szőtt és varrt köpenyt vitte az istennőnek. Athéné szobrát minden évben átöltöztették. A szövésben vagy a menetben részt venni nagy megtiszteltetésnek számított. Ezt az ünnepi menetet ábrázolja a Parthenón domborműve. Ugyancsak ehhez az ünnephez tartozott az Athéné tiszteletére rendezett sportverseny, amelynek győztese a legfinomabb athéni étolajjal töltött hatalmas amforát kapta jutalmul. A vázán azt a sportágat ábrázolták, amelyben nyert.
Összegzés
Történelmi jelentőség
- Miért szenvedett vereséget a Perzsa Birodalom a görögökkel vívott harcokban?
- Hogyan határozta meg Athén helyzetét a perzsák feletti győzelem?
Okok és következmények
- Vitassuk meg, mennyiben beszélhetünk mai értelemben vett demokráciáról Periklész korában!
- Hogyan értékelhetjük Periklész szerepét a demokrácia működtetésében?
- Miért aranykor ez az időszak Athén életében?