11. A görög–perzsa…

11. A görög–perzsa háborúk és az athéni demokrácia fénykora

11. A görög–perzsa háborúk és az athéni demokrácia fénykora

  • Idézzük fel, hogyan alakult ki a Perzsa Birodalom!
  • Milyen területeket hódított meg?
  • Milyen államforma volt Athénban a görög–perzsa háború előestéjén?
  • Mit tudunk a spártai hadseregről?
  • Mi jellemezte a hoplita harcmodort?
A térkép a görög-perzsa háborúk idején történt hadmozdulatokat és a seregek mozgását mutatja be. Jelentős ütközetek: Milétosz (Kr. e. 494), Marathon (Kr. e. 490), Szalamisz (Kr. e. 480), Plataia (Kr. e. 479), Mükalé (Kr. 479).
A görög–perzsa háború eseményei Melyik térségben bontakozott ki először a görög–perzsa szembenállás? Kövessük végig a perzsa támadások útvonalait! Milyen eltérések figyelhetők meg?

A marathóni csataMiért indult meg a perzsák támadása?

A Perzsa Birodalom terjeszkedése elérte a kis-ázsiai görög városokat. A legtöbb városban az athéniakkal rokon ión nyelvjárást beszélték. A ión városok fellázadtak a perzsa uralom ellen, és Athéntól kértek segítséget. Athén egy húsz hajóból álló flottát küldött, ami segítségnek kevés volt, de a perzsa Dareiosz bosszúkedvét meghozta. A felkelés leverése után hajón indult meg a támadás, de egy tengeri vihar szétszórta és jórészt megsemmisítette a flottát.

Kr. e. 490-ben más útvonalat választottak a perzsák, és egyenesen Attikába tartottak. Marathónnál vetettek horgonyt, mivel ott találtak olyan síkságot, amelyen lovasságuk fel tudott sorakozni. Az athéniak idejében értesültek a hadjáratról, és Spártától kértek segítséget. A spártaiak azonban késve érkeztek Attikába, mivel egy ünnepük miatt nem indulhattak azonnal hadjáratra. A marathóni csatában a fegyelmezettebb és hazájukat védő athéniak Miltiadész, a nagyszerű hadvezér vezetésével győzelmet arattak a támadók fölött.

Infó ikon

Hosszú ideig tusáztak Marathónnál. Középen, ahol maguk a perzsák és a szakák harcoltak, a barbárok voltak fölényben, és áttörvén a hellén arcvonalat, a szárazföld belseje felé kezdték szorítani a helléneket, a két szárnyon azonban az athéniak és a plataiaiak kerekedtek felül. Előnyös helyzetükben a megfutamított ellenséget menekülni hagyták, a két szárny egyesült és azokra támadt rá, akik korábban középen áttörték az athéni csatasort. Itt is az athéniak győztek. A perzsák menekültek, ők a nyomukba eredtek és addig kaszabolták őket, amíg a tengerhez nem értek, ahol – megpróbálván tűzbe borítani – megtámadták a hajókat. (Részlet Hérodotosz 6. könyvéből; Kr. e. 5. század)

Kérdés ikon
  • Hogyan sikerült a kisebb athéni seregnek legyőznie a túlerőt?
  • Milyen szerepet játszott a görögök sikerében a fegy­verzetük és a harcmodoruk?
  • Hérodotosz nem említi a perzsa lovasságot. Nézzünk utána a digitális tananyagban, miért biztos, hogy a lovasság részt vett a csatában!
  • Melyik sportág őrzi a marathóni csata emlékét?

Rá@dás

A marathóni csata

A rajzon egy perzsa gyalogos katona látható, aki széles övvel megkötött nagyméretű tunikát, nemezsapkát és nadrágot visel. Támadó- és vedőfegyverzete egy rövid lándzsa és egy fémszegéllyel erősített pajzs.
Perzsa harcos Hasonlítsuk össze a perzsa harcos fegyverzetét a 9. leckében található hoplita rajzával! Milyen alapvető különbség figyelhető meg? Ki volt erőfölényben a közelharc során?
Perzsa harcos
Hoplita harcos

Thermopülai és SzalamiszHogyan sikerült megfordítani a háború menetét az athéniaknak?

I. Dareiosz halála után fia, Xerxész Kr. e. 480-ban szárazon és vízen indította el hatalmas seregét. Célja Athén és Spárta ellenállásának megtörése, Hellász meghódítása volt. Amerre vonult, a görög államok megadták magukat és csatlakoztak hozzá. Flottája nagy részét a kis-ázsiai görög és a föníciai államok állították ki. A Thermopülai szorosnál a spártai Leónidasz akarta megállítani a perzsa szárazföldi csapatokat. A mai becslések szerint a perzsák szárazföldi hadereje megközelítette a kétszázezer főt. Amikor a perzsákat egy áruló Leónidaszék hátába vezette, ő elküldte szövetségeseit, és háromszázad magával hősi halált halt. Leónidasz tettének szimbolikus jelentősége volt, a perzsák számára azonban nem okozott érezhető veszteséget.

Térkép a thermopülai csatáról: a spártaiak a Maliai-öbölnél, a melegforrásoknál állomásoztak, itt ütköztek meg a perzsákkal, akik a part mentén és a parti hegyláncot megkerülve, hátulról is támadták őket.
A thermopülai csata
Infó ikon

A Thermopülainál elesett spártaiak emlékét őrzi az alábbi epigramma (feliratos vers):
„Itt fekszünk, vándor, vidd hírül a spártaiaknak,
Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza.”

Kérdés ikon
  • Milyen spártai erénynek állít emléket a vers?
  • Alkosson az osztály két csoportot, és vitassa meg, volt-e értelme feláldozni 300 magas harci értékű spártai harcost! Milyen haszna volt áldozatuknak? Az egyik csoport érveljen az erkölcsi példamutatás mellett, a másik keressen érveket annak alátámasztására, hogy könnyelműség volt halálba küldeni háromszáz kiválóan képzett katonát! Készíthetnek a csoportok a vitából egy öt-tíz perces törimozit.
Mellszobor egy idős, magas homlokú, szakállas férfiról.
Hérodotosz portréja Hérodotosz írta meg a görög–perzsa háború történetét. Sok szemtanúval beszélt, és bejárta a csaták helyszíneit. A hisztór szó szemtanút jelent, Hérodotosz művét hisztóriának nevezi. Fogalmazzuk meg, miért!

A két háború közt eltelt tíz évben Athénban fontos változások következtek be. Miltiadész megbukott és börtönben halt meg. Ellenfele, Themisztoklész (aki a marathóni csatában az egyik sztratégosz volt) nem a szárazföldi sereg, hanem a flotta fejlesztésében látta Athén jövőjét. Az újonnan feltárt ezüstbányák jövedelméből 200 hajót építtetett, megalapozva ezzel Athén tengeri uralmát. Politikai ellenfeleit cserép­szavazással elűzte. Amikor a perzsák már Thermopülainál jártak, Themisztoklész elrendelte Athén kiürítését. A görög szövetséges flotta Szalamisz és Attika partjai közé húzódott be, és a véres tengeri ütközetben a fürgébb görög hajók és a jól képzett tengerészek győztek a túlerő fölött.

Ebben az is szerepet játszott, hogy a perzsák oldalára kényszerített kis-ázsiai görögök harci kedve igencsak mérsékelt volt. A katasztrofális vereség után Xerxész a flottával együtt hazatért. Az érintetlen perzsa szárazföldi haderőt a spártaiak irányítása alatt a következő évben győzték le. A perzsák kénytelenek voltak föladni Hellász meghódításának tervét. Fordult a kocka. Kr. e. 478-ban Athén adta ki a jelszót: szabadítsuk fel a megszállt kis-ázsiai görögséget! Megalakult az Athén vezette déloszi szövetség, amely a Kr. e. 448-as békekötésig felszabadította szinte valamennyi görög államot.

Athén és Spárta szövetségi rendszere
Infó ikon

Így határozott a tanács és a népgyűlés. Themisztoklész, Neoklész fia a Phrearrioi démoszból terjesztette be a javaslatot. A várost rá kell bízni Athénára, Athén védelmezőjére, és az összes többi istenre, hogy védjék meg és tartsák távol földjétől a barbárokat. Valamennyi athénit és az Athénban lakó idegeneket gyermekeikkel és feleségükkel együtt telepítsék át Troizénba. Az öregeket és a kincseket Szalamiszra kell áttelepíteni. A többi nagykorú athéni és idegen mind szálljon föl az előkészített kétszáz hajóra, és védelmezze meg a barbártól saját és a többi hellén szabadságát, a lakedaimóniakkal, a korinthosziakkal, az aiginaiakkal, és mindazokkal együtt, akik készek osztozni a veszélyben. (Themisztoklész néphatározata; Kr. e. 480)

Kérdés ikon
  • Miért üríttette ki Themisztoklész Athént?
  • Vajon meg lehetett volna védeni a várost a hatalmas perzsa seregtől?
  • Minden hajón száz evezős, tizennégy harcos és egy kapitány szolgált. Hány fős volt az athéni flotta?

A periklészi AthénHogyan működött az athéni népuralom?

Periklész mellszobra egy középkorú, sisakos férfit ábrázol, akinek haja és szakálla csigákba rendezett.
Periklész portréja A komédiaszerzők szerint Periklésznek hagymafeje volt, azért viselt állandóan sisakot, hogy ezt ne lássák. Mennyire valószínű, hogy valaki békében, a saját városában sisakban járkált? Miért ábrázolja a szobor sisakban a politikust? Milyen tisztséget viselt többször is?

Periklész ősi arisztokrata családból származott, anyai ágon Kleiszthenésszel állt rokonságban. Periklész a többi arisztokrata családdal szemben a népgyűlésre támaszkodott. Hagyományos hivatalt sohasem viselt, viszont évente megválasztatta magát sztratégosznak (a Kr. e. 5. század közepén). A démosz bizalmát azzal nyerte el, hogy az esküdtbíróságok tagjainak napidíjat fizettetett. Szolón törvénye a legszegényebbeknek is megengedte, hogy részt vegyenek az esküdtbíróságok és a népgyűlés munkájában. Csakhogy ezzel a jogukkal nem tudtak élni, ha mindennap dolgozniuk kellett ahhoz, hogy eltartsák családjukat. A napidíj lehetővé tette, hogy ők is bíráskodhassanak. A pénzt Periklész a déloszi szövetség adóiból folyósította. Érthető, hogy a démosz ezek után Periklész minden javaslatát lelkesen megszavazta a népgyűlésen. A kiteljesedő demokrácia (népuralom) továbbra is csak a szabad jogállású athéni férfi polgároknak biztosított politizálási lehetőséget, azaz csak az athéni társadalom 10-15%-át érintette.

A demokráciában a hivatalokat sorsolással töltötték be, még az sem számított, hogy a jelölt tud-e írni-olvasni. Igaz, a legszegényebbek előtt még a demokráciában sem nyílt meg a hivatalviselés lehetősége. Így nagyon megnőtt a cenzushoz kötött hivatalok befolyása, amelyeket szavazással töltöttek be, és vizsgálták a jelöltek alkalmasságát. Ilyen volt a sztratégoszi és a kincstárnoki hivatal. Ezeket csak a legvagyonosabb réteg tölthette be. A sztratégosznak értenie kellett a hadvezetéshez, és szüksége volt hadi tapasztalatokra. Az állam védelme érdekében a démosz elfogadta az arisztokraták vezető szerepét a hadseregben.

A törvényeket a havonta kétszer-háromszor ülésező népgyűlés hozta. A népgyűlésen csak olyan törvényjavaslatot lehetett tárgyalni, amelyet az 500 fős tanács előtte jóváhagyott. A népgyűlésen minden polgár részt vehetett, szavazati joga volt, a szavazás többségi elv alapján történt, és minden szavazat egyenlő értékűnek számított. Ez minden demokrácia alapja. Az arisztokraták, annak ellenére, hogy a legfontosabb hivatalokat továbbra is ők töltötték be, nyíltan bírálták a demokráciát. Igaz, ezt meg is tehették, mert a demokrácia biztosította mindenki számára a szólásszabadságot.

A hivatalviselés jogának kibővítése
500 mérősök Szolón és Kleiszthenész idejében
300 mérősök Kr. e. 487
200 mérősök Kr. e. 457
200 mérő alattiak soha nem tölthettek be hivatalt
Az ágrajz a Periklész-kori athéni állam működését mutatja be. Legfontosabb intézménye a törvényhozásért felelős népgyűlés volt, amelyben teljes jogú athéniak vehettek részt.
Az athéni állam Periklész korában Elemezzük az ábra alapján az athéni állam felépítését! Hasonlítsuk össze, miben tért el az állam irányítása Szolón idejéhez képest! Miben különbözött a kleiszthenészi phülérendszer a szolónitól?
Infó ikon

Ami az athéni államrendet illeti, azt ugyan nem helyeslem, hogy az államrendnek ezt a formáját választották, mert ezzel a választásukkal egyúttal azt is választották, hogy a hitványaknak jobban menjen a dolguk, mint az előkelőknek, ezért tehát nem helyeslem. De viszont, hogy – ha már egyszer így határoztak – államrendjüket jól őrzik, és egyébként helyesen járnak el, még ha a többi görögök úgy látják is, hogy hibáznak – ezt ki fogom mutatni. (Részlet Pszeudo-Xenophón Az athéni állam című munkájából; Kr. e. 5. század vége)

Kérdés ikon
  • Kiket nevez a forrás hitványaknak?
  • Hogyan értékeli az arisztokrata szerző a demokrácia működését?
Infó ikon

Mi olyan államformában élünk, amely nem szomszédaink törvényeit veszi mintául, s inkább mi szolgálunk példaképül másoknak, mint hogy mi utánoznánk más népeket. A neve pedig, mivel az uralom nem néhány ember, hanem a többség kezében van, demokrácia. A magánügyekben a törvény mindenkinek egyenlő jogot biztosít, ami pedig a tekintélyt és azt illeti, hogy egyesek miért örvendenek jó hírnek, a megbecsülés nem a közéletben elfoglalt helyzetüktől, hanem az érdemeiktől függ, s ha valaki képes rá, hogy városának valamilyen szolgálatot tegyen, ezt akkor is megteheti, ha szegénysége miatt társadalmi rangja jelentéktelen. (Periklész beszéde Thuküdidésznél; Kr. e. 5. század)

Kérdés ikon
  • Mit tekintett Periklész a demokrácia alapjának?
  • Hasonlítsuk össze ezt az értékelést Pszeudo-Xeno­phón szavaival! Mi lehet az ellentmondás alapja? Melyik vélemény állhat közelebb az igazsághoz? Foglaljuk össze érveinket!
Infó ikon

Zeuszra, szólt a vádló, Szókratész a fennálló törvények megvetésére nevelte társait, amikor azt mondta, hogy őrültség babszemsorsolással választani az állam vezetőit, hiszen senki nem akarna babszemmel választani sem kormányost, sem ácsot, sem zenészt, sem más mesterembert, pedig az e mesterségekben elkövetett tévedések jóval kisebb kárt okoznak, mint az államügyekben. A vádló szerint az efféle beszédek az ifjakat a fennálló államrend megvetésére buzdították és erőszakossá tették természetüket. (Részlet Xenophón Emlékeim Szókratészról című írásából; Kr. e. 4. század)

Kérdés ikon
  • Hogyan érvel a forrás, miért veszélyesebb állami vezetőket sorsolni, mint hajókormányost?
  • Fogalmazzuk meg, ez kinek az érve lehet: egy arisztokratáé vagy egy egyszerű emberé?
  • Valóban okozhatott-e kárt, ha a sorsolással szegény és műveletlen ember került hivatalba?

Athén Periklész korábanMiért tekinthetjük fénykornak az időszakot?

Az athéni demokrácia – a szövetségesek adóiból megvalósított – hatalmas építkezései vonzották a művészeket egész Hellászból. Az Akropoliszon álló Parthenón domborműve a Panathénaia ünnepének felvonulását és egyben a demokratikus Athén dicsőségét ábrázolta. Ezt a hatalmas, szalagszerű domborművet, úgynevezett frízt a kor leghíresebb szobrásza, Pheidiasz álmodta meg. Athéné szobrát is ő készítette el aranyból és elefántcsontból. Periklész ellenfelei később elüldözték a városból, mert azzal vádolták meg, hogy Pheidiasz Athéné pajzsán megörökítette saját és Periklész arcvonásait.

Részlet a Parthenón domborművéről, a felvonulási fríz lovas ifjakat ábrázol. Az alapból alig kiemelkedő, alacsony dombormű alakjai életnagyságnál kisebbek.
Lovas ifjak a felvonuláson. A Parthenón domborműve. Nézzünk utána, hol található ma ez a dombormű! Nyomozzuk ki az interneten, milyen kalandos úton került oda, és mi erről a görögök véleménye! Vitassuk meg, kinek van igaza: a görögöknek vagy a domborművet őrző múzeumnak?

Az athéni dráma virágkora szintén a Kr. e. 5. század második felére esik. Szophoklész és Euripidész teremtette meg a klasszikus tragédia műfaját, míg a csípős politikai komédia legjelentősebb mestere Arisztophanész lett. Komédiái név szerint gúnyolták ki és tették nevetségessé a demokrácia ellenszenves vezetőit.

Infó ikon

[Ezt kérdezte tanítványa Szókratésztől:]
Mit gondol: a szájával énekel
A szúnyog, vagy hátsó részivel?
[Egy másik:]
És mit felelt e szúnyog ügyben, Ő?
[A tanítvány:]
Azt, hogy mivel szűk a szúnyog bele,
A béfúvó szél hátulján kiront,
S mert szűk, tekergős útja volt a szélnek,
Kitörve hangot adni kénytelen.
[A másik:]
Kürt e szerint a szúnyog alfele.
Ó mi szerencsés bendő-bölcselet!
(Részlet Arisztophanész Felhők című komédiájából)

Kérdés ikon
  • Arisztophanész magát a nagy görög filozófust, Szókratészt csúfolja ki. Milyen hatást válthatott ki az ilyen gunyoros hang a nézőkből?
  • Nézzünk utána az interneten, ki fordította le először a Felhőket!

Kitekintő

Athén ünnepei

Feketealakos kerámia, amely férfiak futóversenyét ábrázolja. Az alakok meztelenek, kezüket és lábukat egyszerre emelik, nagy lendülettel futnak.
Az athéni váza, amelyet egy győztes kapott ajándékba Milyen mezben versenyeztek az ókori sportolók, és miért?

A görög világ a kereszténység felvétele előtt nem ismerte a vasárnapot, a heti egy pihenőnapot. Pihenésre azonban nekik is szükségük volt. Nem csoda, hogy az athéni naptár több mint ötven állami és vallási ünnepet ismert, ami nagyjából megegyezik a mi vasárnapjaink számával. Igaz, a nyári mezőgazdasági dologidőben kevesebb, télen viszont több ünnepet ültek meg. A legnépszerűbb Dionüszosz boristen két ünnepe volt, amelyeken komédia-, illetve tragédiabemutatókat tartottak. A Dionüszosz-ünnepekhez hozzátartozott a mértéktelen borfogyasztás, a zene és a tánc is. A városvédő Athéné ünnepén az Agoráról az Akropoliszra vonult fel az ünnepi menet, amely az egy éven át szőtt és varrt köpenyt vitte az istennőnek. Athéné szobrát minden évben átöltöztették. A szövésben vagy a menetben részt venni nagy megtiszteltetésnek számított. Ezt az ünnepi menetet ábrázolja a Parthe­nón domborműve. Ugyancsak ehhez az ünnephez tartozott az Athéné tiszteletére rendezett sportverseny, amelynek győztese a legfinomabb athéni étolajjal töltött hatalmas amforát kapta jutalmul. A vázán azt a sportágat ábrázolták, amelyben nyert.

A dombormű témája az istennő tiszteletére négyévente megrendezett Panathénaia-ünnepi felvonulás legfontosabb jelenete, amelyen egy nőkből álló csoport az istennő szent peploszának átadási szertartását végzik. Az alakok arcvonásai nyugodtak, mozdulataik harmonikusak.
Athéni nők Athéné köpenyével a Parthenón domborművén

Összegzés

Történelmi jelentőség

  • Miért szenvedett vereséget a Perzsa Birodalom a görögökkel vívott harcokban?
  • Hogyan határozta meg Athén helyzetét a perzsák feletti győzelem?

Okok és következmények

  • Vitassuk meg, mennyiben beszélhetünk mai értelemben vett demokráciáról Periklész korában!
  • Hogyan értékelhetjük Periklész szerepét a demokrácia működtetésében?
  • Miért aranykor ez az időszak Athén életében?

Menü

11. A görög–perzsa háborúk és az athéni demokrácia fénykora