- Mi jellemezte a középkori Nyugat-Európa társadalmát?
- Milyen kötelezettségek hárultak a jobbágyokra?
- Miért indult meg a városfejlődés?
- Hogyan hatott mindez az ottani gazdasági helyzetre?
- Melyek voltak a legfontosabb városi jogok?
Erdély a középkorbanHogyan alakult az országrész etnikai összetétele?
A történelmi Erdélyt (az Erdélyi-szigethegység, a Déli- és Keleti-Kárpátok által határolt terület) a 12. század végétől az erdélyi vajda irányította, aki a királyi hatalmat képviselte (bíráskodás, katonai feladatok stb.). Az Anjou-kortól kezdve a területet a dinasztiához hű személy honorbirtokként igazgatta. Erdély gazdag só- és ezüstbányái a 14–15. században tekintélyes jövedelmet hoztak a királynak. A kora Árpád-korban Erdély még gyéren lakott országrész volt (a medencékben magyarok, a hegyekben szórt szláv falvak létesültek), és az erdős peremterületek benépesítése a 12. század végén kezdődött. A betelepülő szászok önrendelkezési jogai a későbbiekben sem csorbultak, miközben a belső népmozgásoknak köszönhetően kialakult a székelyföldi terület autonómiája is.
A magyar történetírásban megoszlanak a vélemények a székelyek eredetéről. A magyar nyelvű népcsoport kezdetben az ország különböző pontjain élt (például Pozsony, Moson, Bihar megye). A székelyek a 13. században telepedtek meg Erdély délkeleti részén. A székely települések székekbe (területi szervezet: autonóm bíráskodási, közigazgatási egységek) tömörültek; lakóik jogállása eltért a vármegyei lakosságétól. A székelység kollektív jogokkal rendelkezett, kötelező katonai szolgálatukért cserébe adómentességben részesültek.
A románok bevándorlása a 13. századtól tekinthető folyamatosnak. Az eredetileg pásztorkodó, ortodox vallású népcsoport először a dél-erdélyi vármegyékben telepedett meg, számuk néhány tízezresre tehető a korban.
[…] a terményeknek és bármiféle gabonának, illetve magvaknak vagy bornak a kilencedét pedig általában se mágnás, se nemes, sem egyházi vagy bármiféle más ember, sem a saját jobbágyaitól, sem idegen földművelőktől vagy szőlőművesektől semmiképpen se merészelje ezentúl megkövetelni. (Az ún. első kolozsmonostori egyezségből, 1437. július 6.)
- Melyik adó eltörlését követelték a felkelők?
- Melyik volt az a követelés, amelyet már évtizedek óta biztosítottak a törvények, de mégsem juttatták érvényre Erdélyben? Mi lehetett ennek az oka?
Parasztfelkelés ErdélybenMilyen politikai következményekkel járt a felkelés leverése?
Zsigmond uralkodása utolsó éveiben újra a pénzrontáshoz folyamodott, és az erdélyi püspök három évig nem szedte be a tizedet a rosszabb minőségű pénz miatt. Amikor újra értékálló pénzt bocsátottak ki, visszamenőleg követelte a befizetéseket. A megnövekedett terhek társadalmi robbanáshoz, parasztfelkeléshez vezettek (1437). A mozgalom (a kisnemesi származású Budai Nagy Antal vezetésével) kezdeti sikerei először meghátrálásra kényszerítették az erdélyi nemeseket. A parasztfelkelés elfojtásába a tiszántúli nemesi hadak is bekapcsolódtak; a felkelést végül eltiporták és véresen megtorolták. A mozgalom alatt Erdély három politikai nemzete (magyar vármegyék nemessége, szász városok, székelyek székei) szövetséget kötött a fenyegető külső és belső veszély elhárítására (kápolnai unió).
A jobbágyság helyzete az országbanMilyen kötelezettségeik voltak a jobbágyoknak?
A késő középkorban a jobbágyság jogállása egységesült, és szabad, költözési joggal rendelkező réteggé vált (1397). Az örökíthető jobbágytelek belső és külső telekből (házhely, gazdasági udvar, illetve szántóföld) és a közös használatú földterületből (rét, legelő, erdő) állt. A jobbágyi szolgáltatások és kötelezettségek mértékét korábban a termény mennyisége alapján határozták meg, e korszakban azonban a terményadót már néha pénzben szedték be (évente két részletben).
Az 1351-es törvények a kilencedet általános földesúri szolgáltatásként rögzítették. A jobbágyság emellett adózott a királyi kincstárnak (rendkívüli adó, kapuadó) és az egyháznak (tized). A szokásjognak megfelelően a jobbágy alkalmanként ajándékkal (például termény, apróállatok) is tartozott a földesurának. A földesúr saját kezelésű gazdasági birtokát, a majorságot (allódium) jobbágyi ingyenmunkával, robotoltatással műveltette. A kisebb területű majorsági birtokok miatt a robot még nem jelentett túl nagy terhelést a korszakban.
A társadalom több mint 90%-át kitevő jobbágyság politikai joggal nem rendelkezett, társadalmi felemelkedésre – egy-két kivételtől eltekintve (például egyházi pálya) – nem volt lehetősége. A 15. században már a vagyoni differenciálódás is megindult a jobbágyság soraiban, hiszen a növekvő számú vásárok értékesítési lehetőséget biztosítottak. A népesség természetes növekedése telekaprózódáshoz vezetett, és a kialakuló fél- vagy negyedteleknyi állományok mellett már kezdetét vette a zselléresedés folyamata. A zsellérek olyan jobbágyok voltak, akik 1/8 telekkel rendelkeztek, vagy már nem jutott számukra külső telek, így csak belső telekkel bírtak.
Városfejlődés a késő középkorbanMivel magyarázható a mezővárosok elterjedése?
A IV. Béla által elindított városfejlesztő politika az Anjouk uralkodása idején folytatódott. I. Károly időszakában a fellendülő bányászat a felvidéki és erdélyi bányavárosok (például Selmecbánya, Besztercebánya, Nagybánya stb.) megerősödését hozta el. A nyugodt belpolitikai viszonyok elősegítették a belső áruforgalom kibontakozását, a távolsági kereskedelem pedig a szabad királyi városok elhelyezkedését befolyásolta. A fejlődés elsősorban a Német-római Birodalom (például Sopron, Pozsony) és a Lengyelország irányába (például Kassa, Bártfa, Eperjes) vezető utak mentén indult meg. Erdélyben jelentősebb áruforgalmat a szász városok (például Brassó, Nagyszeben) bonyolítottak le.
Az ország külkereskedelme fellendült, a városokban megjelentek a kézműves céhek (az 1370-es évektől), a nyugatihoz hasonló szigorú szabályzatokkal. A polgárok felett első fokon a városi bíróság, másodfokon a tárnokmester ítélkezett. A városfejlődés a királyi kincstárnak kedvezett, hiszen a városok évi egyösszegű adót fizettek az uralkodónak. Nem meglepő, hogy a királyok nem csorbították a városok jogait, amelyek száma Nyugat-Európához képest így is nagyon kevés volt. A 14–15. században megnövekvő belső kereskedelem a mezővárosok, azaz a kőfallal körül nem vett mezőgazdasági települések létrejöttének is kedvezett. A mezőváros a földesurának tartozott évi egyösszegű adóval, lakói jobbágyok voltak, akik földesúri joghatóság alatt éltek. A falvak lakóihoz képest a mezővárosok lakosai kedvezőbb anyagi helyzetben éltek, kollektívan adóztak, így terheik alacsonyabbak voltak. Ezért a falvaknál több, de a szabad királyi városoknál kevesebb joggal rendelkező mezővárosok gyorsan elterjedtek az országban, a 15. század közepére számuk már elérte a háromszázat.
Ez az ok, hogy országunk minden megyéjéből és kerületéből a követeket, és a királyi joghatóságunk alá tartozó városok, mezővárosok és szabad községek küldötteit összehívtuk, s mindnyájuknak és mindegyiküknek kéréseit, kívánságait, előadásait, véleményeit és panaszait meghallgattuk, és pontosan megértettük: […] hogy némely városokat védfalakkal kell körülvenni, némely szabad községeket vagy mezővárosokat a városok rangjára kell emelni […]. 1. Hogy a fonttal, mérleggel, öllel való mérés, a bornak, gabonának kimérése, s általában minden megmérhető és mázsálható dolognak kimérése és mázsálása minden városban, a mezővárosokban, várakban, falvakban, s egyáltalán országunk határain belül mindenütt Buda városunk mértéke szerint történjék […]. 12. A szabad királyi városoktól a tárnokmesterhez, s innen, ha szükséges, a király személyes jelenléte elibe történik a fellebbezés. Ezenfelül, ha azoknak a városoknak a polgárai, melyeket újonnan létesítettünk és amelyeket más városok szabadságaival láttunk el, bíráik és esküdtjeik ítéletében és határozatában megnyugodni nem akarnának, megannyian ahhoz a városhoz, amelynek szabadságaival élnek vagy tárnokmesterünkhöz fellebbezhetnek. (Részlet az 1405. évi városi dekrétumokból)
- Miért hívta gyűlésre a városok követeit az uralkodó?
- Milyen gazdasági törekvések álltak a rendelkezések hátterében?
- Hogyan kerültek ki egyes városok a feudális joghatóság alól?
- Kinek a kezébe került a fellebbviteli bíráskodás?
A települések gyarapodása nemcsak a lakosoknak, hanem a földesuraknak is érdekében állt, ezért gazdasági kiváltságokkal (piac- és vásártartás joga, vámmentesség) segítették saját mezővárosaikat. Luxemburgi Zsigmond a városok követeit királyi gyűlésre is elhívta (1405), ahol szabályozták a polgárság jogállását és a kereskedéssel kapcsolatos problémákat. A tudatos városfejlesztés a királyi államhatalom megerősítését szolgálta, de a 15. században a rendi országgyűléseken a nemességnek sikerült a városi polgárok követeit háttérbe szorítani.
A városfejlődés során az uralkodók engedélyezték az országban élő zsidóknak a szabad királyi városokban való letelepedést, ahol kialakultak a zsidó negyedek, a gettók. A zsidóság a 11. században német területek felől érkezett, és lélekszáma nem haladta meg a húszezer főt. Kezdetben a középkori magyar állam a nyugati-európai törvényekhez hasonló rendelkezéseket hozott (vallási türelmetlenség, fokozatos jogfosztás) velük szemben. Ugyanakkor a zsidóság Magyarországon is szerepet vállalt a kereskedelmi életben és a pénzgazdálkodásban (vám- és adóügyek, pénzverő hivatalok). IV. Béla a népcsoportot királyi védelem alá helyezte; innentől kezdve a zsidóság jogait a király szabta meg (szabad kereskedés, letelepedés), személyi biztonságukat rendeletek védték, fellebbviteli bírájuk az uralkodó volt (1251). A hazai zsidó közösség immár az uralkodónak fizetett adót.
A 14. század végén Havasalföld felől megkezdődött néhány cigány család bevándorlása Dél-Erdélybe. Később már Szerbia felől is érkeztek a vándorló-sátorozó életmódot élő csoportok, akik közül sokan néhány év után továbbvándoroltak Nyugat-Európa felé.
A cigányság magyarországi tartós jelenlétét a 15. század közepétől hiteles források igazolják, számukat ekkor néhány ezer főre becsülik.
Mi, Zsigmond, Isten kegyelméből német-római császár, Magyarország […] királya, üdvözletünket küldjük minden híveinknek […]. Hívünk, László, a cigányok vajdája, […] itt Szepesen azon kérelmüket terjesztették elő, hogy méltóztassunk felőlük bőségesebb kegyelmünkkel gondoskodni. […] ha ez a László vajda és népe a mi uradalmunkba tudniillik városainkba megérkeznék […] megparancsoljuk, hogy ezen László vajdát és az alája tartozó cigányokat kifogás és bármiféle zavar nélkül befogadjátok és megtartóztassátok, sőt mindenféle bántalmazástól megvédelmezzétek. Ha pedig közöttük támadna bármiféle cívódás vagy zavar, abban nem ti, sem pedig közületek bárki, hanem egyedül László vajda tehet ítéletet vagy adhat felmentést. (Zsigmond királynak tulajdonított oltalomlevél)
Milyen jogok jelennek meg az oklevélben?
Kitekintő
A székely rovásírás
A régészet rovásírásnak nevezi azokat az írásfajtákat, amelyeket kemény anyagra (fa, kő, csont stb.) véstek, karcoltak. Eurázsiában három egymástól eltérő írásformát különítettek el: a germán törzsekre jellemző rúnaírást, a Belső-Ázsiában elterjedt türk rovásírást, illetve a kelet-európai írásokat. A Kárpát-medencében talált korai rovásírásleletek az avarokhoz köthetők, a székely rovásírás a későbbi évszázadok emlékei közé tartozik. A középkori magyar krónikák már említették a latin betűs írástól eltérő írásjeleket; régészeti emlékek a 15. századból maradtak ránk. Egy korabeli ősnyomtatvány (1483) később hozzákötött borítóján a székely rovásírás legkorábbi ábécéjét is megtalálták. A rovásírás alapvető jellemzői: jobbról balra halad; a magánhangzókat nem mindig írja ki, és gyakran használ több betűkapcsolást.
Összegzés
Változás és folytonosság
- Mi jellemezte a gazdasági élet fejlődését?
- A gazdasági változások milyen társadalmi következményekkel jártak?
- Hogyan változott az ország etnikai összetétele?
- Miben tért el a magyar városfejlődés a nyugat-európaitól?