- Mi az, amit már tudunk Egyiptomról?
- Miért készítettek múmiákat?
- Hogyan épültek a piramisok?
- Keressünk olyan könyveket és filmeket, amelyek az ókori Egyiptomról szólnak!
Az egyiptomi civilizáció kialakulásaMiért a Nílus völgyében alakult ki az egyiptomi állam?
A Nílus délről északra, a Földközi-tengerbe folyik. A folyásirány miatt hívják az északi részt (a Nílus deltáját) Alsó-, a déli részt pedig Felső-Egyiptomnak. A Nílus árterületét szárazabb területek veszik körül. A kiáradt vizet víztárolókkal tartották vissza, majd az Újbirodalom idején (a Kr. e. 2. évezred közepétől) egy gémeskútszerű eszközzel juttatták el a magasabban fekvő kertekbe. Az árvíz elleni védekezés és az öntözés, a gátrendszerek kiépítésének megszervezése Egyiptomban is elősegítette az állam kialakulását.
Az áradás a nyári-őszi hónapokra esett. [...] az egyiptomiak július 19-ét tekintették az áradás első napjának, erre az örömteli eseményre tették az újév napját is. A vízállás augusztus végén vagy szeptemberben tetőzött, s október-novemberben ment végbe az apadás, a víz visszahúzódása az eredeti mederbe. (Kákosy László: Ré fiai, Budapest, 1979., 20. oldal)
- Milyen jelentősége volt az újév első napjának?
- Állapítsuk meg a részlet alapján, mely hónapokban rendelhették a parasztokat az állami építkezésekhez!
Alsó- és Felső-Egyiptomot a hagyomány szerint egy Ménész nevű fáraó egyesítette Kr. e. 2950 körül. Az ő utódai alkották az I. dinasztiát (uralkodóházat). Az ország élén az uralkodó állt, akit fáraónak neveztek. (A fáraó jelentése: ’nagy ház’, vagyis a palota). Az uralkodó megtestesült istenségként teljhatalommal rendelkezett. Helyettese, a vezír irányította az államszervezetet. Az országot több kormányzóságra osztották, mindegyik élén egy-egy kormányzó állt. A gátakat és csatornákat helyi szinten ellenőrizték, a kormányzók csak kivételes esetben avatkoztak bele ebbe. Az adókat hivatalnokok szedték be. A lakosság legnagyobb része a szabad parasztokból és kézművesekből állt, rabszolgát csak a leggazdagabbak tartottak.
Az egyiptomi történelem évezredeiMely korszakát jellemezték a hódítások?
Az ókori Egyiptom történetét három nagy szakaszra tagolják: Óbirodalom, Középbirodalom és Újbirodalom, míg az uralkodókat összesen harmincegy dinasztiába sorolják. A fáraói hatalmat kifejező gúla alakú, hatalmas sírépítmények, a piramisok Egyiptom szimbólumai. A legtöbb piramis az Óbirodalom idején épült. A leghatalmasabbat Hufu – görögösen Kheopsz – fáraó építtette. Az építkezésen nem rabszolgák, hanem mesteremberek és az áradás idején munkátlan parasztok dolgoztak, akik szállásáról és ellátásáról a fáraó gondoskodott. Vitatják az építők számát, mivel Hérodotosz szerint legalább százezer ember vett részt a munkában. A görög történetíró az újabb kutatások szerint jelentősen eltúlozta számukat, tévedését az magyarázza, hogy több mint kétezer évvel élt Kheopsz után.
Az Újbirodalom időszakában Egyiptom kereskedelmi kapcsolatai délen Fekete-Afrikáig (arany, elefántcsont), északon a görög világig terjedtek ki. A Kr. e. 2. évezred közepén az egyiptomiak is eltanulták az elő-ázsiai népektől a harci szekerek használatát, és meghódították a Földközi-tenger délkeleti medencéjének partvidékét.
A Kr. e. 1. évezredben Egyiptom további történetét meghatározták a külföldi hódítók (líbiaiak, núbiaiak, perzsák) és az utóbbiak ellen lázadó egyiptomiak meg-megújuló harcai. Egyiptom önálló ókori története Kr. e. 30-ban a rómaiak hódításával fejeződött be.
Óbirodalom | Középbirodalom | Újbirodalom |
---|---|---|
Kr. e. 27–22. század | Kr. e. 21–17. század | Kr. e. 16–11. század |
Az Óbirodalom idején épültek a piramisok. Az első Dzsószer lépcsős piramisa, az utolsó pedig II. Pepi piramiskörzete volt. A Kr. e. 22. században összeomlott a központosított királyság. Az egyes kerületek kormányzói önállósították magukat, és háborút viseltek egymás ellen. | A Középbirodalomban újra sikerült egyesíteni Egyiptomot, és Théba lett az új főváros. Az időszak végén az északról érkező támadók, a hükszoszok foglalták el Egyiptomot. | A korszak kezdetén sikerült kiszorítani a hükszosz hódítókat, majd Egyiptom III. Thotmesz (Kr. e. 15. század), illetve II. Ramszesz (Kr. e. 13. század) uralkodása alatt a Közel-Kelet felé terjeszkedett. Az Újbirodalom az ókori Egyiptom virágkorának tekinthető, s ebből a korszakból is számos híres épület és szoborkolosszus maradt meg műemlékként az utókornak. |
Nézzünk utána II. Ramszesz építkezéseinek! Melyek a leghíresebbek? Keressünk további műemlékeket Egyiptom kulturális örökségéből!
Kheopsz uralma idején minden rosszra fordult. Kheopsz minden templomot bezáratott, és az áldozást is megtiltotta. Majd minden egyiptomit arra kényszerített, hogy az ő számára dolgozzék. Egy részüknek azt parancsolta, hogy az Arábiai-hegységből kibányászott kőtömböket vonszolják el egészen a Nílusig, másoknak pedig azt, hogy a folyamhoz szállított köveket vegyék át, s húzzák el egészen az úgynevezett Libüai-hegységig [nyugati partra]. Mintegy százezer ember dolgozott mindig úgy, hogy háromhavonként váltották egymást. A munkával sanyargatott nép tíz év alatt készítette el az utat, amelyen a köveket vonszolták, s ez nézetem szerint nem volt kisebb munka, mint egy piramis felépítése. […] Mindezt vésett alakokkal díszített, csiszolt kőtömbökből építették. Tíz évig tartott tehát az út megépítése, a dombokon végzett munka, amelyeken a piramisok állnak, és a föld alatti kamrák elkészítése, amelyeket Kheopsz saját sírkamráinak szánt a Nílus idevezetett csatornái által körbefogott mesterséges szigeten. Magának a piramisnak az építése húsz évig tartott. […] Mikor az alap elkészült, rövid fagerendákból készült gépekkel emelték rá a többi követ. A követ először a földről az első lépcsősorra húzták, amikor fent volt, egy másik, az első soron álló gépre tették, s ezzel emelték fel a második sorba. Mert annyi gép volt, ahány lépcsősor. Vagy az is lehet, hogy egyetlen könnyű emelőgépet vittek feljebb sorról sorra, hogy a köveket a helyükre tegye. Azért említem a kétféle módszert, mert mindkettőről hallottam. (Hérodotosz a piramisépítésről; Kr. e. 5. század)
- Kiket alkalmaztak a piramisépítésnél? Mikor zajlottak a nagyobb munkálatok, ha figyelembe vesszük az öntözéses gazdálkodás szakaszait?
- Milyen „gépekre” gondolhatott Hérodotosz?
- Mennyire hitelesek Hérodotosz adatai a lecke szövegével összevetve?
Egyiptom művelődésének emlékeiMi jellemezte az egyiptomiak vallási elképzeléseit?
Az egyiptomi vallás sok istent tisztelt (politeizmus). Rét, a Napot mindenhol kultuszban részesítették. A különféle kultuszok aztán gyakran összeolvadtak, mint Amon és Ré tisztelete Amon-Ré formában. Fontos istenhármasság volt az alvilág uráé, Oziriszé, feleségéé, Íziszé, és Hóruszé, aki a fiuk volt. Úgy hitték, hogy a király halála után Hórusszá vált. A legtöbb istent ember alakban, de állatfejjel ábrázolták.
Az Újbirodalom idején a kultuszokon kívül az egyiptomi tudomány és oktatás központjai is a templomokban voltak. A beözönlő kincsek megnövelték a hadsereg befolyását. Rájuk támaszkodott IV. Amenhotep fáraó (Kr. e. 14. század), amikor vallási reformot vezetett be. A fáraó betiltotta Amon és a többi isten kultuszát, és egyetlen isten; a napkorong, Aton tiszteletét tette kötelezővé. Az Ehnaton ('Atonnak hasznos') nevet felvevő fáraó, fővárosát Thébától távol építette fel. Ehnaton halála után a thébai Amon papság visszaszerezte befolyását, és visszaállt a többi isten kultusza is. Rövidesen Tut-anh-Aton fáraó Tut-anh-Amonra (másik elterjedt írásmóddal: Tutanhamon) változtatta a nevét, és a reform ezzel megbukott.
Az épületek és síremlékek falain található hieroglifa (szent véset, egy fogalomjelekből, szótagjelekből és betűkből álló írás) írásjeleket a 19. század elején fejtették meg. A mindennapi életben az írnokok íráshordozó felületként (a vízinövény száraiból készített) papiruszlapokat és a belőlük összeillesztett papirusztekercseket használták. A bonyolult írást és tudományokat csak kevesen tudták elsajátítani. Az egyiptomiak számára rendkívül fontos volt a csillagászat, mert ennek segítségével igyekeztek minél pontosabban mérni az időt, amely a civil naptár és az ünneprend miatt központi jelentőségű volt. Ez a naptár először számolt 365 napos évvel.
Az egyiptomiak úgy gondolták, a túlvilági léthez a testet is meg kell őrizni. A sírépítményeken (fáraók esetén piramisokon) túl a balzsamozás, a múmiák készítése is ezt a célt szolgálta. A bebalzsamozott múmiákat előbb láda, később ember alakú fakoporsóban (a király vagy előkelők esetében pedig még kőszarkofágban is) helyezték örök nyugalomra. A múmiakészítés során az egyiptomi orvosok korábban példátlan anatómiai ismeretekre tettek szert, és arra is rájöttek, hogy a szív a vérkeringés központja. Gyógyító tankönyveik már 3600 éve pontos recepteket kínáltak a legkülönbözőbb betegségek gyógyítására. A tudós papok jóslatokat is adtak, és gyakran varázslók hírében álltak.
Ha egy orvos ujjait a fejre, a tarkóra, a kezekre, a szív helyére, a két karra, vagy bárhová a két lábra helyezi, akkor a szívet méri, mert annak edényei az ember minden tagjához hozzátartoznak. A szív beszél minden tag edényeinek felületén. […]
Bélféreg ellen. Nád, samesz növény ¼. Főzzék meg mézzel, fogyasszák el. A varázsige ellenük: „Oldoztassék le a teher, távozzék el a gyengeség, amelyet ebbe a gyomorba helyezett az, aki a hasán van [vagyis a bélféreg], akit egy isten alkotott, egy ellenség alkotott.” Varázslatul szolgál ellene: „Szüntesse meg az isten azt, amit a bélféreg okozott a gyomromban.” (Ebers-papirusz; Kr. e. 16. század)
Az orvosi papirusz több receptet tartalmaz. Melyiket tartjuk ma is tudományosnak, és melyiket a mágia részének?
Először is kiszedik az agy egy részét görbe vassal az orron át, más részét pedig beleöntött szerekkel irtják ki. Aztán éles etiópiai kővel felvágják a lágyékot, s eltávolítják az összes belet. A test alsó részét kiöblítik pálmaborral, majd összetört füstölőszerekkel újra kitisztítják, megtöltik […] mindenféle füstölőszerrel – csak épp tömjénnel nem –, s végül bevarrják. Ezután a testet bedörzsölik salétrommal, és hetven napra elrejtik, tovább azonban nem maradhat így bevonva. Hetven nap elmúltával lemossák, az egészet körültekerik büsszoszvászon szalagokkal, s bekenik gumival, amelyet az egyiptomiak enyv helyett használnak. Ezután a hozzátartozók elviszik a holttestet, s fából készült, ember alakú koporsóba helyezik. Majd a sírkamrában függőlegesen felállítják, és mint igen nagy értéket őrzik. (Hérodotosz a holttest bebalzsamozásáról; Kr. e. 5. század)
- Milyen túlvilági képzetre utalhat a mumifikálás?
- Nézzünk utána az interneten, mit mumifikáltak még az egyiptomiak!
Rá@dás
A hieroglifák megfejtése
Kitekintő
A fáraó bosszúja?
Howard Carter (ejtsd: háuárd kárter) angol egyiptológus 1922-ben fedezte fel Tut-anh-Amon sírját Théba közelében, a Királyok völgyében. Az expedíciót Lord Carnarvon támogatta. Az ókorban a sírok nagy részét és a piramisokat is mind kirabolták. Tut-anh-Amon sziklasírjába is behatoltak a tolvajok, de szerencsére alig vittek el onnan valamit.
A fáraó sziklasírja annak köszönhette viszonylagos épségét, hogy bejáratát későbbi kunyhók romjai fedték.
A fáraó múmiáját rossz állapotban találták meg. A múmiát 2005-ben számítógépes tomográffal (az emberi test és háromdimenziós tárgyak egy-egy rétegéről részletes röntgenképet készítő berendezéssel) megvizsgálták. Kiderült, hogy a fáraó 165 cm magas volt. Tizenkilenc esztendős korában halt meg, feltehetőleg sarlósejtes vérszegénységben. A fáraó üveg- és féldrágakő berakásos arany halotti maszkja az egyiptomi művészet egyik legcsodálatosabb emléke. A lelet feltárása után hárman meghaltak azok közül, akik részt vettek az ásatáson, köztük súlyos betegségben a lord is. Az újságokban elterjedt a szenzáció: a megzavart fáraó bosszúja végzett velük. Carter azonban még tizenhat évig élt, a múmiát megvizsgáló orvos pedig 1969-ben, időskorában hunyt el.
Összegzés
Történelmi forrás
- Melyek az ókori Egyiptom legfontosabb művészettörténeti emlékei?
- Milyen történelmi források segítségével rekonstruálható Egyiptom múltja?
Okok és következmények
- Hasonlítsuk össze Mezopotámia és Egyiptom gazdasági életét, kulturális emlékeit! Milyen hasonlóságok és különbségek figyelhetők meg?
- Mivel magyarázhatók a hasonlóságok?