3. Az ókori Egyiptom

3. Az ókori Egyiptom

3. Az ókori Egyiptom

  • Mi az, amit már tudunk Egyiptomról?
  • Miért készítettek múmiákat?
  • Hogyan épültek a piramisok?
  • Keressünk olyan könyveket és filmeket, amelyek az ókori Egyiptomról szólnak!
A térképen az ókori Egyiptom elhelyezkedése látható a Földközi-tenger,a Vörös-tenger és a Líbiai-sivatag közötti területen. Követhetjük a Nílus folyó vonalát, és a partvonallal párhuzamosan azt a területet, ahol az áradások után a folyó termékeny iszappal borította a sivatagot. Láthatjuk a térség ókori nagyvárosait, és a deltavidéknél a gízai piramisok helyét.
Az ókori Egyiptom Milyen természetföldrajzi tényezők határozták meg Egyiptom gazdálkodását? Állapítsuk meg, milyen politikai részei voltak az országnak! Miért hívják a Nílus torkolatvidékét deltának? Hol található Gíza, ahol a leghíresebb piramisok állnak?

Az egyiptomi civilizáció kialakulásaMiért a Nílus völgyében alakult ki az egyiptomi állam?

A Nílus délről északra, a Földközi-tengerbe folyik. A folyásirány miatt hívják az északi részt (a Nílus deltáját) Alsó-, a déli részt pedig Felső-Egyiptomnak. A Nílus árterületét szárazabb területek veszik körül. A kiáradt vizet víztárolókkal tartották vissza, majd az Újbirodalom idején (a Kr. e. 2. évezred közepétől) egy gémeskútszerű eszközzel juttatták el a magasabban fekvő kertekbe. Az árvíz elleni védekezés és az öntözés, a gátrendszerek kiépítésének megszervezése Egyiptomban is elősegítette az állam kialakulását.

Infó ikon

Az áradás a nyári-őszi hónapokra esett. [...] az egyiptomiak július 19-ét tekintették az áradás első napjának, erre az örömteli eseményre tették az újév napját is. A vízállás augusztus végén vagy szeptemberben tetőzött, s október-novemberben ment végbe az apadás, a víz visszahúzódása az eredeti mederbe. (Kákosy László: Ré fiai, Budapest, 1979., 20. oldal)

Kérdés ikon
  • Milyen jelentősége volt az újév első napjának?
  • Állapítsuk meg a részlet alapján, mely hónapokban rendelhették a parasztokat az állami építkezésekhez!

Alsó- és Felső-Egyiptomot a hagyomány szerint egy Ménész nevű fáraó egyesítette Kr. e. 2950 körül. Az ő utódai alkották az I. dinasztiát (uralkodóházat). Az ország élén az uralkodó állt, akit fáraónak neveztek. (A fáraó jelentése: ’nagy ház’, vagyis a palota). Az uralkodó megtestesült istenségként teljhatalommal rendelkezett. Helyettese, a vezír irányította az államszervezetet. Az országot több kormányzóságra osztották, mindegyik élén egy-egy kormányzó állt. A gátakat és csatornákat helyi szinten ellenőrizték, a kormányzók csak kivételes esetben avatkoztak bele ebbe. Az adókat hivatalnokok szedték be. A lakosság legnagyobb része a szabad parasztokból és kézművesekből állt, rabszolgát csak a leggazdagabbak tartottak.

Az egyiptomi történelem évezredeiMely korszakát jellemezték a hódítások?

Az ókori Egyiptom történetét három nagy szakaszra tagolják: Óbirodalom, Középbirodalom és Újbirodalom, míg az uralkodókat összesen harmincegy dinasztiába sorolják. A fáraói hatalmat kifejező gúla alakú, hatalmas sírépítmények, a piramisok Egyiptom szimbólumai. A legtöbb piramis az Óbirodalom idején épült. A leghatalmasabbat Hufu – görögösen Kheopsz – fáraó építtette. Az építkezésen nem rabszolgák, hanem mesteremberek és az áradás idején munkátlan parasztok dolgoztak, akik szállásáról és ellátásáról a fáraó gondoskodott. Vitatják az építők számát, mivel Hérodotosz szerint legalább százezer ember vett részt a munkában. A görög történetíró az újabb kutatások szerint jelentősen eltúlozta számukat, tévedését az magyarázza, hogy több mint kétezer évvel élt Kheopsz után.

A fáraók

Az Újbirodalom időszakában Egyiptom kereskedelmi kapcsolatai délen Fekete-Afrikáig (arany, elefántcsont), északon a görög világig terjedtek ki. A Kr. e. 2. évezred közepén az egyiptomiak is eltanulták az elő-ázsiai népektől a harci szekerek használatát, és meghódították a Földközi-tenger délkeleti medencéjének partvidékét.

A Kr. e. 1. évezredben Egyiptom további történetét meghatározták a külföldi hódítók (líbiaiak, núbiaiak, perzsák) és az utóbbiak ellen lázadó egyip­to­miak meg-megújuló harcai. Egyiptom önálló ókori története Kr. e. 30-ban a rómaiak hódításával fejeződött be.

Óbirodalom Középbirodalom Újbirodalom
Kr. e. 27–22. század Kr. e. 21–17. század Kr. e. 16–11. század
Az Óbirodalom idején épültek a piramisok. Az első Dzsószer lépcsős piramisa, az utolsó pedig II. Pepi piramiskörzete volt. A Kr. e. 22. században összeomlott a központosított királyság. Az egyes kerületek kormányzói önállósították magukat, és háborút viseltek egymás ellen. A Középbirodalomban újra sikerült egyesíteni Egyiptomot, és Théba lett az új főváros. Az időszak végén az északról érkező támadók, a hükszoszok foglalták el Egyiptomot. A korszak kezdetén sikerült kiszorítani a hükszosz hódítókat, majd Egyiptom III. Thotmesz (Kr. e. 15. század), illetve II. Ramszesz (Kr. e. 13. század) uralkodása alatt a Közel-Kelet felé terjeszkedett. Az Újbirodalom az ókori Egyiptom virágkorának tekinthető, s ebből a korszakból is számos híres épület és szoborkolosszus maradt meg műemlékként az utókornak.
Kérdés ikon

Nézzünk utána II. Ramszesz építkezéseinek! Melyek a leghíresebbek? Keressünk további műemlékeket Egyiptom kulturális örökségéből!

Egyiptomi kronológia
Infó ikon

Kheopsz uralma idején minden rosszra fordult. Kheopsz minden templomot bezáratott, és az áldozást is megtiltotta. Majd minden egyiptomit arra kényszerített, hogy az ő számára dolgozzék. Egy részüknek azt parancsolta, hogy az Arábiai-hegységből kibányászott kőtömböket vonszolják el egészen a Nílusig, másoknak pedig azt, hogy a folyamhoz szállított köveket vegyék át, s húzzák el egészen az úgynevezett Libüai-hegységig [nyugati partra]. Mintegy százezer ember dolgozott mindig úgy, hogy háromhavonként váltották egymást. A munkával sanyargatott nép tíz év alatt készítette el az utat, amelyen a köveket vonszolták, s ez nézetem szerint nem volt kisebb munka, mint egy piramis felépítése. […] Mindezt vésett alakokkal díszített, csiszolt kőtömbökből építették. Tíz évig tartott tehát az út megépítése, a dombokon végzett munka, amelyeken a piramisok állnak, és a föld alatti kamrák elkészítése, amelyeket Kheopsz saját sírkamráinak szánt a Nílus idevezetett csatornái által körbefogott mesterséges szigeten. Magának a piramisnak az építése húsz évig tartott. […] Mikor az alap elkészült, rövid fagerendákból készült gépekkel emelték rá a többi követ. A követ először a földről az első lépcsősorra húzták, amikor fent volt, egy másik, az első soron álló gépre tették, s ezzel emelték fel a második sorba. Mert annyi gép volt, ahány lépcsősor. Vagy az is lehet, hogy egyetlen könnyű emelőgépet vittek feljebb sorról sorra, hogy a köveket a helyükre tegye. Azért említem a kétféle módszert, mert mindkettőről hallottam. (Hérodotosz a piramisépítésről; Kr. e. 5. század)

Kérdés ikon
  • Kiket alkalmaztak a piramisépítésnél? Mikor zajlottak a nagyobb munkálatok, ha figyelembe vesszük az öntözéses gazdálkodás szakaszait?
  • Milyen „gépekre” gondolhatott Hérodotosz?
  • Mennyire hitelesek Hérodotosz adatai a lecke szövegével összevetve?
A mélykék sivatagi égbolt előtt a vöröses kövekből épült gízai piramisok magasodnak. Tájolásuk azonos, de magasságuk és méretük eltérő, környezetükben kisebb piramisok és sztélék is találhatóak.
A monumentális fáraói sírhelyek közül a leghíresebbek a gízai piramisok (Kheopsz, Kheprén és Mükerinosz) voltak. Nézzünk utána, hány méter a legmagasabb piramis! Keressünk rá az interneten Dzsószer fáraó piramisára! Miben különbözik a gízai piramisoktól? A piramisok építésénél használt kőtömbök átlagos súlya 3 tonna volt. Mekkora a súlya egy személyautónak, egy kisteherautónak és egy ka­mionnak? Hérodotosz tévedett. Valójában rámpákon vonszolták fel a köveket. Miből emelhették a rámpákat, és mi lett velük a piramis elkészülte után?
Az egyiptomi piramis

Egyiptom művelődésének emlékeiMi jellemezte az egyiptomiak vallási elképzeléseit?

Az egyiptomi vallás sok istent tisztelt (politeizmus). Rét, a Napot mindenhol kultuszban részesítették. A különféle kultuszok aztán gyakran összeolvadtak, mint Amon és Ré tisztelete Amon-Ré formában. Fontos istenhármasság volt az alvilág uráé, Oziriszé, feleségéé, Íziszé, és Hóruszé, aki a fiuk volt. Úgy hitték, hogy a király halála után Hórusszá vált. A legtöbb istent ember alakban, de állatfejjel ábrázolták.

A szobor a királynét kifestett szemekkel, nyugott arccal ábrázolja, nyaka vékony és meglepően hosszú, egész megjelenése nagyon elegáns. Fején lefelé kicsit szűkülő, henger alakú, sötét süveget visel, amelyen színes szalag fut körbe, nyakát ékszergallér díszíti. A mellszobor az ókori egyiptomi művészet egyik legismertebb alkotása.
Ehnaton feleségének, Nofretétének szobra A fáraók szobrai, akár ülve, akár egyik lábukat előrenyújtva ábrázolták őket, mindig merevek voltak. Ehnaton feleségének, Nofretétének nem ilyen volt az ábrázolása. Fogalmazzuk meg, milyen politika tükröződött az eltérő ábrázolásban!

Az Újbirodalom idején a kultuszokon kívül az egyiptomi tudomány és oktatás központjai is a templomokban voltak. A beözönlő kincsek megnövelték a hadsereg befolyását. Rájuk támaszkodott IV. Amenhotep fáraó (Kr. e. 14. század), amikor vallási reformot vezetett be. A fáraó betiltotta Amon és a többi isten kultuszát, és egyetlen isten; a napkorong, Aton tiszteletét tette kötelezővé. Az Ehnaton ('Atonnak hasznos') nevet felvevő fáraó, fővárosát Thébától távol építette fel. Ehnaton halála után a thébai Amon papság visszaszerezte befolyását, és visszaállt a többi isten kultusza is. Rövidesen Tut-anh-Aton fáraó Tut-anh-Amonra (másik elterjedt írásmóddal: Tutanhamon) változtatta a nevét, és a reform ezzel megbukott.

Az épületek és síremlékek falain található hieroglifa (szent véset, egy fogalomjelekből, szótagjelekből és betűkből álló írás) írásjeleket a 19. század elején fejtették meg. A mindennapi életben az írnokok íráshordozó felületként (a vízinövény száraiból készített) papiruszlapokat és a belőlük összeillesztett papirusztekercseket használták. A bonyolult írást és tudományokat csak kevesen tudták elsajátítani. Az egyiptomiak számára rendkívül fontos volt a csillagászat, mert ennek segítségével igyekeztek minél pontosabban mérni az időt, amely a civil naptár és az ünneprend miatt központi jelentőségű volt. Ez a naptár először számolt 365 napos évvel.

A papirusztekercs részletén bal oldalon egy fehér ruhás, imádkozó párt látunk. A felső sávban ülő alakok láthatóak, akiket állatfejekkel vagy különleges fejdíszekkel ábrázoltak. A papíruszfelület többi részén függőleges elrendezésben, vörös és fekete tintával írt hieroglifák láthatóak.
Részlet egy egyiptomi papirusztekercsből Kik lehetnek a bal oldalon látható alakok, és kiket ábrázoltak a felső sorban?
Az egyiptomi írás

Az egyiptomiak úgy gondolták, a túlvilági léthez a testet is meg kell őrizni. A sírépítményeken (fáraók esetén piramisokon) túl a balzsamozás, a múmiák készítése is ezt a célt szolgálta. A bebalzsamozott múmiákat előbb láda, később ember alakú fakoporsóban (a király vagy előkelők esetében pedig még kőszarkofágban is) helyezték örök nyugalomra. A múmiakészítés során az egyiptomi orvosok korábban példátlan anatómiai ismeretekre tettek szert, és arra is rájöttek, hogy a szív a vérkeringés központja. Gyógyító tankönyveik már 3600 éve pontos recepteket kínáltak a legkülönbözőbb betegségek gyógyítására. A tudós papok jóslatokat is adtak, és gyakran varázslók hírében álltak.

A múmiák
Infó ikon

Ha egy orvos ujjait a fejre, a tarkóra, a kezekre, a szív helyére, a két karra, vagy bárhová a két lábra helyezi, akkor a szívet méri, mert annak edényei az ember minden tagjához hozzátartoznak. A szív beszél minden tag edényeinek felületén. […]
Bélféreg ellen. Nád, samesz növény ¼. Főzzék meg mézzel, fogyasszák el. A varázsige ellenük: „Oldoztassék le a teher, távozzék el a gyengeség, amelyet ebbe a gyomorba helyezett az, aki a hasán van [va­gyis a bélféreg], akit egy isten alkotott, egy ellenség alkotott.” Varázslatul szolgál ellene: „Szüntesse meg az isten azt, amit a bélféreg okozott a gyomromban.” (Ebers-papirusz; Kr. e. 16. század)

Kérdés ikon

Az orvosi papirusz több receptet tartalmaz. Melyiket tartjuk ma is tudományosnak, és melyiket a mágia részének?

Infó ikon

Először is kiszedik az agy egy részét görbe vassal az orron át, más részét pedig beleöntött szerekkel irtják ki. Aztán éles etiópiai kővel felvágják a lágyékot, s eltávolítják az összes belet. A test alsó részét kiöblítik pálmaborral, majd összetört füstölőszerekkel újra kitisztítják, megtöltik […] mindenféle füstölőszerrel – csak épp tömjénnel nem –, s végül bevarr­ják. Ezután a testet bedörzsölik salétrommal, és hetven napra elrejtik, tovább azonban nem maradhat így bevonva. Hetven nap elmúltával lemossák, az egészet körültekerik büsszoszvászon szalagokkal, s bekenik gumival, amelyet az egyiptomiak enyv helyett használnak. Ezután a hozzátartozók elviszik a holttestet, s fából készült, ember alakú koporsóba helyezik. Majd a sírkamrában függőlegesen felállítják, és mint igen nagy értéket őrzik. (Hérodotosz a holttest bebalzsamozásáról; Kr. e. 5. század)

Kérdés ikon
  • Milyen túlvilági képzetre utalhat a mumifikálás?
  • Nézzünk utána az interneten, mit mumifikáltak még az egyiptomiak!

Rá@dás

A hieroglifák megfejtése

A rosette-i kő egy sötét gránittömb, amelynek csiszolt felületén egy ősi szöveg három változata olvasható, kőbe vésett írásjelekkel. A háromféle szöveg eltérő írásképe látványosan elkülönül. A szövegekváltozatok sorrendje fentről lefelé haladva: egyiptomi hieroglif írás, egyiptomi démotikus írás és görög nyelvű szöveg.
A rosette-i kő feliratai Olvassuk el a digitális tananyagnak a megfejtéssel foglalkozó részét! Keressük meg a hieroglif szövegben a fáraóneveket! Mi jelzi azt, hogy ott egy fáraó neve áll? Milyen írás szerepel középen, és az milyen nyelvű? Milyen nyelven írták a harmadik feliratot?

Kitekintő

A fáraó bosszúja?

Az arany maszk a fiatal fáraó idealizált arconásait őrzi: nagy, festett szemeket, ívelt szemöldököt, finom vonású orrot és ajkakat, szalaggal befont kecskeszakállat. A maszk alapanyaga arany, amit domborítottak, a színezett részeket nem festették, hanem színes féldrágakövekből berakást készítettek a megfelelő helyekre, majd ezeket összecsiszolták az arany felületével. A fáraó kobra- és keselyűfejjel díszített csíkos nemezkendőt és ékszergallért visel.
Tut-anh-Amon arany halotti maszkja Milyen anyagokat használtak a maszk elkészítéséhez az aranyon kívül? Hová helyezték eredetileg a maszkot? Nézzünk utána az interneten, milyen tárgyak voltak még a sírban!

Howard Carter (ejtsd: háuárd kárter) angol egyiptológus 1922-ben fedezte fel Tut-anh-Amon sírját Théba közelében, a Királyok völgyében. Az expedíciót Lord Carnarvon támogatta. Az ókorban a sírok nagy részét és a piramisokat is mind kirabolták. Tut-anh-Amon szikla­sírjába is behatoltak a tolvajok, de szerencsére alig vittek el onnan valamit.

A fáraó sziklasírja annak köszönhette viszonylagos épségét, hogy bejáratát későbbi kunyhók romjai fedték.

A fáraó múmiáját rossz állapotban találták meg. A múmiát 2005-ben számítógépes tomográffal (az emberi test és háromdimenziós tárgyak egy-egy rétegéről részletes röntgenképet készítő berendezéssel) megvizsgálták. Kiderült, hogy a fáraó 165 cm magas volt. Tizen­kilenc esztendős korában halt meg, feltehetőleg sarló­sejtes vérszegénységben. A fáraó üveg- és féldrágakő berakásos arany halotti maszkja az egyiptomi művészet egyik legcsodálatosabb emléke. A lelet feltárása után hárman meghaltak azok közül, akik részt vettek az ásatáson, köztük súlyos betegségben a lord is. Az újságokban elterjedt a szenzáció: a megzavart fáraó bosszúja végzett velük. Carter azonban még tizenhat évig élt, a múmiát megvizsgáló orvos pedig 1969-ben, időskorában hunyt el.

Összegzés

Történelmi forrás

  • Melyek az ókori Egyiptom legfontosabb művészettörténeti emlékei?
  • Milyen történelmi források segítségével rekonstruálható Egyiptom múltja?

Okok és következmények

  • Hasonlítsuk össze Mezopotámia és Egyiptom gazdasági életét, kulturális emlékeit! Milyen hasonlóságok és különbségek figyelhetők meg?
  • Mivel magyarázhatók a hasonlóságok?

Menü

3. Az ókori Egyiptom