- Mit tanultunk általános iskolában Indiáról és Kínáról?
- Mely világvallások alakultak ki a térségben?
- Milyen találmányok fűződnek Kínához?
- Milyen írást használnak a kínaiak?
India történelmi múltjaMilyen társadalmi rendszer jött létre Indiában?
A mai Pakisztán területén alakult ki az Indus-völgyi bronzkori civilizáció (Kr. e. 2500 körül). Az Indus-völgyiek saját írásrendszert alakítottak ki, amelyet még nem sikerült megfejteni, így azt sem tudjuk, milyen nyelven beszéltek. Szarvasmarhán kívül bivalyt tenyésztettek, rizst és búzát termesztettek. A monszunesők vizét víztárolókban gyűjtötték össze, hogy a száraz évszakban öntözni tudjanak. A civilizáció legfontosabb központjai sakktáblaszerűen épültek (Harappá és Mohendzsó-dáró). Az égetett téglából épült házakból csatornák segítségével vezették el a szennyvizet. Az Indus-völgyi civilizáció hanyatlását több tényező is előidézte (klímaváltozás, talajszikesedés, földrengések).
Kr. e. 1500 körül kezdtek India területére bevándorolni a magukat árjáknak nevező, harci szekerekkel küzdő indoeurópai törzsek. Az árja szó ’nemesember’-t jelent, ezzel különböztették meg magukat a leigázott és India déli részére visszaszorított őslakosságtól. A későbbiekben már csak a felső három társadalmi osztályt nevezték árjának, szembeállítva őket a szolgák negyedik osztályával. A kialakuló kasztrendszerben a társadalmi csoportok átjárhatatlan határait a születés, a származás határozta meg. A társadalmon kívül álltak a rituális okokból jogfosztott „érinthetetlenek”, a páriák. A lakosság nagy része törzsi közösségben, falvakban élt, és mezőgazdasággal foglalkozott. Indiát először a Kr. e. 3. században szervezte egységes birodalommá Asóka, a Maurja Birodalom uralkodója.
I. 88. A tanítást és a Véda tanulmányozását, az áldozat bemutatását saját magáért valamint másokért, az adományozást és az adományok elfogadásának jogát a brahmanáknak jelölte ki.
I. 89. A nép megvédését, az adományozást, az áldozatot, a Véda tanulmányozását és az érzéki élvezetek terén a mérsékletet a ksatrijának jelölte ki.
I. 90. A marhák gondozását, az adományozást, az áldozatot és a Véda tanulmányozását, a kereskedést, a pénzkölcsönzést és a földművelést a vajsjának.
I. 91. A súdrának viszont az úr egyetlen tevékenységet ír elő: ezeknek a varnáknak a szolgálatát irigység nélkül. […]
VIII. 417. A bráhmana nyugodtan eltulajdoníthatja szolgája (súdra) vagyonát, mivel ennek semmi sem a sajátja, az ura tehát elveheti tőle a vagyonát. […]
IX. 240. A fent említett első három varnába tartozó bűnösöket, ha levezekelték vétküket, a király ne bélyegezze meg homlokukon, viszont a legsúlyosabb bírságot fizettesse meg velük. Ha egy brahmana követ el egy ilyen bűnt, a közepesen súlyos bírságot kell rá kiróni, vagy el kell űzni a királyságból, úgy, hogy pénzét és személyes ingóságait megtarthatja. A többi varnába tartozók viszont, ha nem szándékosan követték el a fent említett bűnöket, teljes vagyonelkobzást érdemelnek, ha szándékosan, száműzetést. […]
IX. 288. Az összes börtönt a főutcán helyezze el, hogy ott láthatók legyenek a szenvedő és megcsonkított gonosztevők. Azonnal száműzze azokat, akik áttörnek egy falat, árkokat töltenek fel vagy kapukat törnek be.
(Manu törvényei, Kr. u. 2. század. A törvényeket – legalábbis a 12 könyvből álló törvénykönyv szerint – Brahmá, a teremtő isten maga mondta el az első embernek, Manunak.)
- Mennyiben tekinthető hitelesnek Manu törvénykönyvének keletkezéstörténete?
- Hogyan érvényesülnek a társadalmi különbségek Manu törvényeinek büntetési tételeiben?
- Mi a feladata az egyes társadalmi csoportoknak?
bráhmanák | papok |
ksatriják | katonák |
vajsják | kézművesek, kereskedők, földművesek |
súdák | szegény, függő szabadok |
India vallásaiMiben különbözik az indiaiak világról vallott felfogása az európai emberétől?
Az árják és az őslakosok hitvilágából alakult ki a brahmanizmus. Az egyes kasztok szabályrendszerét a világot átfogó törvény határozta meg, az egyénnek ennek megfelelően kellett élnie. Mivel az indiaiak hisznek a lélekvándorlásban (reinkarnáció), elfogadják, hogy tetteik, cselekedeteik hatnak az elkövetkező életükre. India alacsonyabb rangú istenei fölött a nagy istenhármasság uralkodott (Brahma, Visnu és Siva). Ez a hármasság együttvéve: a teremtés, fenntartás és pusztítás isteni elve irányítja a világ örök körforgását.
A harcosok rendjéből vált vallásalapítóvá Buddha, aki megvilágosodása (bodhi) alapján kapta nevét (Kr. e. 6. század). A legendák szerint apja a világtól elzárva gondtalan életre nevelte, de amikor a trónörökös egyszer kiszökött a palotából, meglátta a világban lévő szenvedést. Elhagyva apja királyságát, egy fügefa alatt elmélkedve világosodott meg: az emberi szenvedésnek három forrása van, az érzékiség, az élet vágya és a tudatlanság. Buddha tanításaiban hirdette, hogy a szenvedést vágyaink okozzák, amelyek fenntartják a lélekvándorlás láncolatát. A vágyakról való fokozatos lemondás árán a bölcs legfőbb célja a nirvána (boldogságot jelentő állapot) elérése, amelynek segítségével kiszakad az állandó újjászületések örök körforgásából.
Brahma | a világ teremtője, a lélekvándorlás fenntartója |
Visnu | az egymást követő világok örök körforgásának fenntartója |
Siva | a megsemmisítő és újrateremteni képes erők megszemélyesítője |
A kínai történelem kezdeteiMiért volt különleges fontossága a kínai írásnak?
A Sárga-folyó völgyében a neolitikum idején bontakozott ki az öntözéses rizstermesztés. Míg Európában, Egyiptomban vagy Mezopotámiában azért kellett öntözni, hogy a termés jobb legyen, a rizst öntözés nélkül egyáltalán nem lehetett termeszteni. Az öntözés így Kína területén még gyorsabban és nagyobb mértékben segítette elő a kisebb-nagyobb államok kialakulását.
A különböző kínai vidékek lakóinak 90%-a han nyelven beszélt (ezt nevezzük mi kínainak). A hatalmas távolságok és a nyelv hosszú fejlődése miatt egy pekingi és egy kantoni meg sem érti egymást, ha a saját nyelvjárását használja. Kína egységét így nem a közös nyelv, hanem a közös írás biztosítja, amelyet minden vidéken ugyanúgy írnak, de másképp ejtenek ki. A Kr. e. 1. században kialakult a Közép-Ázsián át Mezopotámiáig és így a Római Birodalomig elérő kereskedelmi útvonal, a selyemút. A kereskedelmi karavánok elsősorban selymet, teát, fűszereket, később porcelánt szállítottak a Távol-Keletről.
A kínai történelmet hagyományosan dinasztiákra osztjuk. Az egyes dinasztiák eleinte nem terjedtek ki egész Kína területére, hanem kisebb-nagyobb országok hadakoztak egymás ellen. A széttagoltságot a Kr. e. 3. század utolsó évtizedeiben szüntette meg az első császár, Csin Si Huang-ti (jelentése: ’Csin első császára’). Az uralkodó az egységes birodalom északi határán elkezdte kiépíteni a hun betörések ellen a nagy falat. Az első nagy fal még csak földhányásokból állt. A ma látható építmény évszázadokkal később keletkezett. A despotikus birodalom egységét szolgálta a központosított közigazgatási rendszer és a hivatalnokszervezet. Az ókori Kína a Kr. e. 3. század végén megalapított Han-dinasztia idején élte virágkorát.
Rá@dás
A kínai írás
Kína vallásaiHogyan olvadt be a buddhizmus a kínai vallások rendszerébe?
A nemzetségi társadalom hagyományai évszázadokon át meghatározták a kínai vallási szertartásokat. Kung Fu-ce (latinul: Konfucius; Kr. e. 6. század) etikai művében a múlt tiszteletét hangsúlyozta, amelybe beletartozott az ősök kultusza, akik védőszellemként óvták a nemzetséget.
Az ókori Kína másik nagy bölcselője, Lao-ce egy világtörvény (tao: ’út’) létezését hirdette, amely működteti a természetet. A bölcs ember felismeri ennek működését, nem lázad ellene, hanem elfogadva sorsát követi a tao által kijelölt utat.
A három nagy kínai vallási irányzat, a konfucianizmus, a taoizmus és a buddhizmus csak a hivatásos képviselőiben, a konfuciánus vezetőkben és a családfőkben, a taoista papokban, valamint a buddhista szerzetesekben különült el egymástól. A mindennapi életben, a népvallásban ez a három irányzat egybeolvadt. A konfuciánus tanítás az állami és társadalmi életet, az alá-fölé rendeltségi viszonyokat szabályozta. A taoizmus és a buddhizmus az egyes ember testi-lelki gondozását vállalta. A taoizmus vigyázott a testi és lelki egészségre azzal, hogy távol tartotta az ártó hatalmakat, a buddhizmus pedig a lélek túlvilági útját biztosította.
A teli kicsordul,
az él kicsorbul.
Arany, drágakő,
őrizni ki tudja?
Rang, gőg
vesztedet okozza.
Végezd munkád,
majd vonulj magadba:
ez az ég ÚTja. Lao-ce 9. verse
- Foglaljuk össze a vers alapján Lao-ce tanítását! Miben különbözött alapvetően Kung Fu-ce tanításaitól?
Kitekintő
Könyvégetés az ókori Kínában
Csin Si Huang-ti minisztere elrendelte, hogy az orvosi és mezőgazdasági vagy jogi könyvek kivételével égessék el az összes könyvet. A könyvégetés célja az volt, hogy kitöröljék az emlékezetből a birodalom egyesítése előtti belső háborúkat.
A kínai irodalom legkorábbi emléke az elégetendő könyvek között felsorolt Dalok könyve (Si king). Ezek a versek a Kr. e. 1. évezredben, a Csou-dinasztia idején keletkeztek. Sok közöttük a népdal, amely olykor nyíltan panaszolja fel a szegények helyzetét és az előkelők, valamint a császár önkényét.
Javaslom, hogy Csin krónikáinak kivételével égessék el az összes évkönyveket. Ha bárkinek is a birtokában van akár egyetlen példány a Dalok könyvéből, az Írások könyvéből, valamelyik filozófus műveiből, hacsak nem a császári akadémia tagja az illető, köteles e műveket a hatóságnak elégetésre beszolgáltatni. Akik még ezek után is a Dalok könyve vagy az Írások könyve egymás közt való magyarázgatására vetemednének, nyilvánosan kivégzendők. Akik a múlt alapján ócsárolják a jelent, nemzetségükkel együtt halálbüntetésben részesüljenek. Aki e rendelkezések kibocsátása után harminc napon belül ezeket a könyveket nem szolgáltatja be, az megbélyegezve robotmunkára küldendő a nagy fal építéséhez. (Li-Sze, Csin Si Huang-ti tanácsadója)
- Miért rendelték el a régi könyvek megsemmisítését?
- Hogyan büntették meg a könyveket megmenteni akaró alattvalókat?
- Nézzünk utána, mely történelmi korszakokban volt Európában könyvégetés, és milyen könyveket égettek el!
Jaj, hasztalan, jaj, hasztalan!
Az otthon messze van.
Ne az úr parancsa volna,
Hideg harmatban ki barangolna?
Jaj, hasztalan, jaj, hasztalan!
Az otthon messze van.
Ne a király haszna volna,
Hatalmas sárban ki csatangolna? (Dalok könyve)
Mire panaszkodik a versben szereplő katona?
Összegzés
Okok és következmények
- Melyek voltak az India és Kína kedvező földrajzi adottságai?
- Milyen okok vezettek az Indus-völgyi civilizáció bukásához?
Történelmi jelentőség
- Miért volt Csin Si Huang-ti uralkodása fordulópont Kína történelmében?
- Milyen főbb kulturális örökséggel rendelkezik az indiai, illetve kínai civilizáció?