6. Az ókori India…

6. Az ókori India és Kína története

6. Az ókori India és Kína története

  • Mit tanultunk általános iskolában Indiáról és Kínáról?
  • Mely világvallások alakultak ki a térségben?
  • Milyen találmányok fűződnek Kínához?
  • Milyen írást használnak a kínaiak?
India területére északnyugatról, az Indus folyó völgye felől érkeztek az indoeurópai törzsek, az árják. Vándorlásuk közben hátrahagyták a Indus-völgyében található megművelt földterületeket és átkeletek a Thar-sivatagon.
Az Indus-völgyi civilizáció és az árja bevándorlás Melyek India nagy folyói? Melyik folyó mentén alakult ki az első indiai civilizáció? Fogalmazzuk meg, hogy miért nem érkezhetnek keletről vagy északkeletről az Indiába betelepülő népcsoportok!

India történelmi múltjaMilyen társadalmi rendszer jött létre Indiában?

Szarvasmarha ábrázolást és absztrakt jelöléseket összefoglaló kompozíció.
Pecsétnyomó Indus-völgyi felirattal Mire használhatták a bronzkorban a pecsétnyomókat? Keressünk rá az interneten a bronzkori pecsétnyomó kifejezésre!

A mai Pakisztán területén alakult ki az Indus-völgyi bronzkori civilizáció (Kr. e. 2500 körül). Az Indus-völgyiek saját írásrendszert alakítottak ki, amelyet még nem sikerült megfejteni, így azt sem tudjuk, milyen nyelven beszéltek. Szarvasmarhán kívül bivalyt tenyésztettek, rizst és búzát termesztettek. A monszunesők vizét víztárolókban gyűjtötték össze, hogy a száraz évszakban öntözni tudjanak. A civilizáció legfontosabb központjai sakktáblaszerűen épültek (Harappá és Mohendzsó-dáró). Az égetett téglából épült házakból csatornák segítségével vezették el a szennyvizet. Az Indus-völgyi civilizáció hanyatlását több tényező is előidézte (klímaváltozás, talajszikesedés, földrengések).

Kr. e. 1500 körül kezdtek India területére bevándorolni a magukat árjáknak nevező, harci szekerekkel küzdő indoeurópai törzsek. Az árja szó ’nemesember’-t jelent, ezzel különböztették meg magukat a leigázott és India déli részére visszaszorított őslakosságtól. A későbbiekben már csak a felső három társadalmi osztályt nevezték árjának, szembe­állítva őket a szolgák negyedik osztályával. A kialakuló kasztrendszerben a társadalmi csoportok átjárhatatlan határait a születés, a származás határozta meg. A társadalmon kívül álltak a rituális okokból jogfosztott „érinthetetlenek”, a páriák. A lakosság nagy része törzsi közösségben, falvakban élt, és mezőgazdasággal foglalkozott. Indiát először a Kr. e. 3. században szervezte egységes birodalommá Asóka, a Maurja Birodalom uralkodója.

Infó ikon

I. 88. A tanítást és a Véda tanulmányozását, az áldozat bemutatását saját magáért valamint másokért, az adományozást és az adományok elfogadásának jogát a brahmanáknak jelölte ki.
I. 89. A nép megvédését, az adományozást, az áldozatot, a Véda tanulmányozását és az érzéki élvezetek terén a mérsékletet a ksatrijának jelölte ki.
I. 90. A marhák gondozását, az adományozást, az áldozatot és a Véda tanulmányozását, a kereskedést, a pénzkölcsönzést és a földművelést a vajsjának.
I. 91. A súdrának viszont az úr egyetlen tevékenységet ír elő: ezeknek a varnáknak a szolgálatát irigység nélkül. […]
VIII. 417. A bráhmana nyugodtan eltulajdoníthatja szolgája (súdra) vagyonát, mivel ennek semmi sem a sajátja, az ura tehát elveheti tőle a vagyonát. […]
IX. 240. A fent említett első három varnába tartozó bűnösöket, ha levezekelték vétküket, a király ne bélyegezze meg homlokukon, viszont a legsúlyosabb bírságot fizettesse meg velük. Ha egy brahmana követ el egy ilyen bűnt, a közepesen súlyos bírságot kell rá kiróni, vagy el kell űzni a királyságból, úgy, hogy pénzét és személyes ingóságait megtarthatja. A többi varnába tartozók viszont, ha nem szándékosan követték el a fent említett bűnöket, teljes vagyonelkobzást érdemelnek, ha szándékosan, száműzetést. […]
IX. 288. Az összes börtönt a főutcán helyezze el, hogy ott láthatók legyenek a szenvedő és megcsonkított gonosztevők. Azonnal száműzze azokat, akik áttörnek egy falat, árkokat töltenek fel vagy kapukat törnek be.
(Manu törvényei, Kr. u. 2. század. A törvényeket – legalábbis a 12 könyvből álló törvénykönyv szerint – Brahmá, a teremtő isten maga mondta el az első embernek, Manunak.)

Kérdés ikon
  • Mennyiben tekinthető hitelesnek Manu törvénykönyvének keletkezéstörténete?
  • Hogyan érvényesülnek a társadalmi különbségek Manu törvényeinek büntetési tételeiben?
  • Mi a feladata az egyes társadalmi csoportoknak?
Az árja hódítók a társadalmat négy varnára (portugál eredetű szóval: kasztra) osztották
bráhmanák papok
ksatriják katonák
vajsják kézművesek, kereskedők, földművesek
súdák szegény, függő szabadok

India vallásaiMiben különbözik az indiaiak világról vallott felfogása az európai emberétől?

Derűs arccal szemlélődő, szoborfülkében ülő, sziklába faragott Buddha-szobor.
Buddha sziklaszobra Fogalmazzuk meg a lecke segítségével, miért ábrázolják ülve Buddhát!
A pusztulás táncát járó Siva istennő: lángkoszorúval körülvett, fél lábát felemelő és tizenegy pár karjával dinamikus mozgást vegző bronzszobor.
A táncoló Siva. Az isten a jelen korszak végén járja el a pusztulás táncát. Nézzünk utána a könyvtárban, mikor nyitja ki Siva a homlokán található harmadik szemét!

Az árják és az őslakosok hitvilágából alakult ki a brahmanizmus. Az egyes kasztok szabályrendszerét a világot átfogó törvény határozta meg, az egyénnek ennek megfelelően kellett élnie. Mivel az indiaiak hisznek a lélekvándorlásban (reinkarnáció), elfogadják, hogy tetteik, cselekedeteik hatnak az elkövetkező életükre. India alacsonyabb rangú istenei fölött a nagy istenhármasság uralkodott (Brahma, Visnu és Siva). Ez a hármasság együttvéve: a teremtés, fenntartás és pusztítás isteni elve irányítja a világ örök körforgását.

A harcosok rendjéből vált vallásalapítóvá Buddha, aki megvilágosodása (bodhi) alapján kapta nevét (Kr. e. 6. század). A legendák szerint apja a világtól elzárva gondtalan életre nevelte, de amikor a trónörökös egyszer kiszökött a palotából, meglátta a világban lévő szenvedést. Elhagyva apja királyságát, egy fügefa alatt elmélkedve világosodott meg: az emberi szenvedésnek három forrása van, az érzékiség, az élet vágya és a tudatlanság. Buddha tanításaiban hirdette, hogy a szenvedést vágyaink okozzák, amelyek fenntartják a lélekvándorlás láncolatát. A vágyakról való fokozatos lemondás árán a bölcs legfőbb célja a nirvána (boldogságot jelentő állapot) elérése, amelynek segítségével kiszakad az állandó újjászületések örök körforgásából.

Az indiai nagy istenhármasság
Brahma a világ teremtője, a lélekvándorlás fenntartója
Visnu az egymást követő világok örök körforgásának fenntartója
Siva a megsemmisítő és újrateremteni képes erők megszemélyesítője

A kínai történelem kezdeteiMiért volt különleges fontossága a kínai írásnak?

Térképmetszet Ázsiáról, középen a Himalájával. A térkép megmutatja az első kínai államot a Sárga-folyó és a Jangce folyó körüli területen, valamint a kiterjedtebb Kínai Császrságot Csin-Si Huang-ti idejében. A Császárság virágkorában, a Han-dinasztia idejében tovább terjeszkedett délre és a Himalája északi oldalára. A selyemút vízszintes irányban szeli át a kontinenst a Persza-öböltől a Csendes-óceánig. A kínai nagy fal a Himalája észak-keleti lejtőinél kezdődik és a határt szegélyezi: a sztyeppéken élő ázsia hunoktól védte a Császárság déli területeit.
Az ókori Kína Melyek Kína nagy folyói? Hol húzódik a nagy fal? Miért éppen azon a területen építették fel? Keressük meg a térképen a selyem­utat! Mit szállítottak a távolsági kereskedelmi útvonalon? Milyen területeket kötött össze?

A kínai nagy fal látképe: a fal nagy része hegyvonulaton húzódik, külső oldalán többnyire meredek sziklák találhatóak. A falon egymástól nyíllövésnyi távolságra bástyákat, erődítményeket és jelzőtornyokat építettek.
A kínai nagy fal egyik szakasza Nézzük meg a térképen, hol húzódik a nagy fal, és állapítsuk meg, milyen típusú hadviselés ellen hatásos a falrendszer!

A Sárga-folyó völgyében a neolitikum idején bontakozott ki az öntözéses rizstermesztés. Míg Európában, Egyiptomban vagy Mezopotámiában azért kellett öntözni, hogy a termés jobb legyen, a rizst öntözés nélkül egyáltalán nem lehetett termeszteni. Az öntözés így Kína területén még gyorsabban és nagyobb mértékben segítette elő a kisebb-nagyobb államok kialakulását.

A különböző kínai vidékek lakóinak 90%-a han nyelven beszélt (ezt nevezzük mi kínainak). A hatalmas távolságok és a nyelv hosszú fejlődése miatt egy pekingi és egy kantoni meg sem érti egymást, ha a saját nyelvjárását használja. Kína egységét így nem a közös nyelv, hanem a közös írás biztosítja, amelyet minden vidéken ugyanúgy írnak, de másképp ejtenek ki. A Kr. e. 1. században kialakult a Közép-Ázsián át Mezopotámiáig és így a Római Birodalomig elérő kereskedelmi útvonal, a selyemút. A kereskedelmi karavánok elsősorban selymet, teát, fűszereket, később porcelánt szállítottak a Távol-Keletről.

A kínai történelmet hagyományosan dinasztiákra osztjuk. Az egyes dinasz­tiák eleinte nem terjedtek ki egész Kína területére, hanem kisebb-nagyobb országok hadakoztak egymás ellen. A széttagoltságot a Kr. e. 3. század utolsó évtizedeiben szüntette meg az első császár, Csin Si Huang-ti (jelentése: ’Csin első császára’). Az uralkodó az egységes birodalom északi határán elkezdte kiépíteni a hun betörések ellen a nagy falat. Az első nagy fal még csak földhányásokból állt. A ma látható építmény évszázadokkal később keletkezett. A despotikus birodalom egységét szolgálta a központosított közigazgatási rendszer és a hivatalnokszervezet. Az ókori Kína a Kr. e. 3. század végén megalapított Han-dinasztia idején élte virágkorát.

Az agyaghadsereg katonái kerámiaszobrok, színűk szürkésbarna és terrakota. Valamennyi katona arca és ruházata egyedi, a részletek aprólékosan kidolgozottak. A katonák felsorakozva, egyenesen állnak és egy irányba néznek.
Csin Si Huang-ti agyaghadserege. A Kr. e. 210-ben készült agyaghadsereget 1974-ben találták meg. A szobrok a császár sírját őrizték. A régészek mintegy 8000 katona, 130 harci szekér és 150 lovas gondosan kidolgozott szobrát találták meg. A szobrok magassága 184–197 cm közötti, a legmagasabbak a tábornokok figurái. Milyen társadalmi különbséget érzékeltettek a szobrok magasságával? Nézzünk utána az interneten, a magasságukon kívül miben különböztek egymástól az egyes figurák!

Rá@dás

A kínai írás

A Gyémánt-szútra tekercsének részlete, amelyen kínai írásjelekkel írt szöveget és vonalakkal megrajzolt grafikát látunk. Az illusztráció a szövegben leírt jelenetet ábrázolja, amikor Buddha Szávatthi városa melletti ligetben tartózkodott, ahová több mint ezer szerzetes követte. A rajzon látjuk, ahogy Buddha a ligetben ülve tanítja az embereket.
Kínai írásjelek a ma ismert egyik legrégebbi nyomtatott könyv, a Gyémánt-szútra egy lapján. A szanszkritból kínaira fordított buddhista mű lényege, hogy nem szabad semmihez sem ragaszkodnunk. A nyomtatott könyvet Stein Aurél találta meg 1907-ben egy barlangban. Nézzünk utána az interneten vagy egy lexikonban, ki volt Stein Aurél!

Kína vallásaiHogyan olvadt be a buddhizmus a kínai vallások rendszerébe?

A nemzetségi társadalom hagyományai évszázadokon át meghatározták a kínai vallási szertartásokat. Kung Fu-ce (latinul: Konfucius; Kr. e. 6. század) etikai művében a múlt tiszteletét hangsúlyozta, amelybe beletartozott az ősök kultusza, akik védőszellemként óvták a nemzetséget.

Az ókori Kína másik nagy bölcselője, Lao-ce egy világtörvény (tao: ’út’) létezését hirdette, amely működteti a természetet. A bölcs ember felismeri ennek működését, nem lázad ellene, hanem elfogadva sorsát követi a tao által kijelölt utat.

A három nagy kínai vallási irányzat, a konfucianizmus, a taoizmus és a buddhizmus csak a hivatásos képviselőiben, a konfuciánus vezetőkben és a családfőkben, a taoista papokban, valamint a buddhista szerzetesekben különült el egymástól. A mindennapi életben, a népvallásban ez a három irányzat egybeolvadt. A konfuciánus tanítás az állami és társadalmi életet, az alá-fölé rendeltségi viszonyokat szabályozta. A taoizmus és a buddhizmus az egyes ember testi-lelki gondozását vállalta. A taoizmus vigyázott a testi és lelki egészségre azzal, hogy távol tartotta az ártó hatalmakat, a buddhizmus pedig a lélek túlvilági útját biztosította.

Infó ikon

A teli kicsordul,
az él kicsorbul.
Arany, drágakő,
őrizni ki tudja?
Rang, gőg
vesztedet okozza.
Végezd munkád,
majd vonulj magadba:
ez az ég ÚTja. Lao-ce 9. verse

Kérdés ikon
  • Foglaljuk össze a vers alapján Lao-ce tanítását! Miben különbözött alapvetően Kung Fu-ce tanításaitól?

Kitekintő

Könyvégetés az ókori Kínában

Csin Si Huang-ti minisztere elrendelte, hogy az orvosi és mezőgazdasági vagy jogi könyvek kivételével égessék el az összes könyvet. A könyvégetés célja az volt, hogy kitöröljék az emlékezetből a birodalom egyesítése előtti belső háborúkat.

A kínai irodalom legkorábbi emléke az elégetendő könyvek között felsorolt Dalok könyve (Si king). Ezek a versek a Kr. e. 1. évezredben, a Csou-dinasztia idején keletkeztek. Sok közöttük a népdal, amely olykor nyíltan panaszolja fel a szegények helyzetét és az előkelők, valamint a császár önkényét.

Infó ikon

Javaslom, hogy Csin krónikáinak kivételével égessék el az összes évkönyveket. Ha bárkinek is a birtokában van akár egyetlen példány a Dalok könyvéből, az Írások könyvéből, valamelyik filozófus műveiből, hacsak nem a császári akadémia tagja az illető, köteles e műveket a hatóságnak elégetésre beszolgáltatni. Akik még ezek után is a Dalok könyve vagy az Írások könyve egymás közt való magyarázgatására vetemednének, nyilvánosan kivégzendők. Akik a múlt alapján ócsárolják a jelent, nemzetségükkel együtt halálbüntetésben részesüljenek. Aki e rendelkezések kibocsátása után harminc napon belül ezeket a könyveket nem szolgáltatja be, az megbélyegezve robotmunkára küldendő a nagy fal építéséhez. (Li-Sze, Csin Si Huang-ti tanácsadója)

Kérdés ikon
  • Miért rendelték el a régi könyvek megsemmisítését?
  • Hogyan büntették meg a könyveket megmenteni akaró alattvalókat?
  • Nézzünk utána, mely történelmi korszakokban volt Európában könyvégetés, és milyen könyveket égettek el!
Infó ikon

Jaj, hasztalan, jaj, hasztalan!
Az otthon messze van.
Ne az úr parancsa volna,
Hideg harmatban ki barangolna?

Jaj, hasztalan, jaj, hasztalan!
Az otthon messze van.
Ne a király haszna volna,
Hatalmas sárban ki csatangolna? (Dalok könyve)

Kérdés ikon

Mire panaszkodik a versben szereplő katona?

Az festményen a palota előtti kertben könyvekből rakott máglya lángol, közben a katonák erőszakkal egy hatalmas gödörbe taszigálnak néhány konfuciánus tudóst, akiket a történet szerint élve temettek el.
A kínai könyvégetés ábrázolása Vitassuk meg, igazolható-e bármivel a könyvek elégetése! Érveinkről készítsünk egy ötperces törimozit!
Az ókori India és Kína – kirakójáték

Összegzés

Okok és következmények

  • Melyek voltak az India és Kína kedvező földrajzi adottságai?
  • Milyen okok vezettek az Indus-völgyi civilizáció bukásához?

Történelmi jelentőség

  • Miért volt Csin Si Huang-ti uralkodása fordulópont Kína történelmében?
  • Milyen főbb kulturális örökséggel rendelkezik az indiai, illetve kínai civilizáció?

Menü

6. Az ókori India és Kína története